ממשלת שווייץ אישרה את מכירת סוויס לחברת התעופה הגרמנית לופטהנזה

ממשלת שווייץ אישרה ביום שלישי את השתלטותה של חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה על חברת התעופה הלאומית של שווייץ - סוויס אינטרנשיונל איירליינס. סוויס שהיתה בעבר חברת התעופה השביעית בגודלה באירופה, עברה כבר שתי פשיטות רגל, והעסקה עם לופטהנזה חיונית להמשך קיומה.


00:00 ,24.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט
ממשלת שווייץ אישרה ביום שלישי את השתלטותה של חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה על חברת התעופה הלאומית של שווייץ - סוויס אינטרנשיונל איירליינס. סוויס שהיתה בעבר חברת התעופה השביעית בגודלה באירופה, עברה כבר שתי פשיטות רגל, והעסקה עם לופטהנזה חיונית להמשך קיומה. הרכישה הגרמנית תאפשר את המשך התנוססות הדגל השווייצי בשמי העולם.

על אף שאנליסטים ובכירים באיחוד האירופי כבר מדברים שנים על הצורך בקונסולידציה בשוק האווירי הצפוף והמפולג באירופה, התרחשו עד כה מעט מיזוגים חוצי גבולות. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שממשלות אינן מעוניינות שהחברות הלאומיות נושאות הדגל ייעלמו.

אך עתה נראה כי באירופה מתחילה מגמה של מיזוגים בינלאומיים שבהם נשמרת הזהות הלאומית של החברות, למרות שינוי הבעלות. דוגמה לכך היא חברת התעופה הצרפתית אייר פראנס וחברת KLM ההולנדית. ב-2004 התמזגו השתיים לחברת התעופה הגדולה בעולם לפי הכנסות, אך ישמרו על קיום שני המותגים לפחות בשלוש השנים הראשונות.

בכיר בלופטהנזה אמר כי לא זו בלבד שהמותג השווייצי יישמר, אלא שציריך תהיה מרכז הטיסות השלישי של לופטהנזה, לצד מינכן ופרנקפורט. לדבריו, הטיסות הישירות לשווייץ וממנה חשובות לאזרחי שווייץ.

בממשלת שווייץ אמרו כי חברת התעופה תהיה זקוקה להון זמין שעשוי להגיע ל-600 מיליון פרנק שווייצי (509 מיליון דולר) בשנים הקרובות, רק כדי להחליף נכסים מיושנים. שר האוצר השווייצי, הנס רודולף מרץ, אמר כי המכירה לחברת תעופה גדולה יותר היתה הדרך היחידה לאפשר את המשך קיומה של סוויס. "קיום עצמאי, משמעותו שסוויס היתה מדממת למוות", אמר מרץ לרויטרס. "הממשלה אינה מסוגלת ואינה מתכוונת להמשיך ולהזרים את כספי הציבור לסוויס".

בהודעה משותפת של שתי החברות נאמר כי לופטהנזה תיתן לסוויס שני מטוסים גדולים. להרחבת שירות הטיסות למרחקים גדולים לופטהנזה תשלם 310 מיליון יורו (405 מיליון דולר) בעבור 49% מסוויס. מועצות המנהלים של שתי החברות כבר אישרו את העסקה.

בלופטהנזה אמרו כי בשל אילוצים רגולטוריים יועברו מניות סוויס בשלב ראשון לידי חברה חדשה בשם אייר טראסט, שבה תחזיק לופטהנזה 11%. עם קבלת אישור רשויות הרגולציה באירופה לעסקה יוגדל הנתח של לופטהנזה בחברה ל-49%. עם קבלת אישור רשויות התעופה האירופיות תגדיל החברה את אחזקותיה בסוויס ל-100%. נציב התעופה באיחוד האירופי, ז'אק בארו, אמר כי הוא מסכים עקרונית להשתלטות, אך האישור הסופי יתקבל מרשויות ההגבלים העסקיים של האיחוד.

אירופה וארה"ב פיתחו שיטות שונות לחלוטין להתמודדות עם קשיים בחברות תעופה. בארה"ב, לאחר תוצאות עגומות מבחינה בטיחותית, יצאו המיזוגים מהאופנה. בלופטהנזה אומרים כי כל חברות התעופה הפנימו את הלקחים הנדרשים לאחר הכשלים בארה"ב. לפיכך החליטו החברות לשמור על הפרדה בקרב העובדים התפעוליים, אם כי ככל הנראה, ישולבו כמה מהשירותים התומכים.