ממשל בוש עומד לאכוף תכנית להצמדת דירוג סיכונים לכל נוסע שיצא מנמל תעופה בארה"ב

זאת, למרות התנגדות חברות תעופה וחסידי זכויות הפרט * כל נוסע יקבל מספר וצבע שיזהו את מידת הסיכון שהוא מהווה לטיסה


00:00 ,13.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
זאת, למרות התנגדות חברות תעופה וחסידי זכויות הפרט * כל נוסע יקבל מספר וצבע שיזהו את מידת הסיכון שהוא מהווה לטיסה
 
החל בפברואר, עומד ממשל בוש לאכוף תכנית להצמדת דירוג סיכונים לכל נוסע שיצא בטיסה מנמל-תעופה בארה"ב, למרות התנגדות של חברות תעופה וארגונים להגנה על זכויות הפרט.

לפי ידיעה המתפרסמת אתמול (ב') ב"וושינגטון פוסט", יאלץ הממשל חברות תעופה וסוכנויות נסיעות להעביר למשרד לביטחון פנים נתוני כל הנוסעים לכל הטיסות מכל נמל-תעופה בארה"ב. כל שם ייבדק מול מאגרי המידע הממוחשבים של המשרד וכל נוסע שיעבור בנמל-תעופה כלשהו יקבל מספר וצבע שיזהו את מידת הסיכון שהוא מהווה לטיסה שבה הוא רשום.

בשלב מאוחר יותר תיכנס לתוקף תכנית נוספת שתיתן יחס מועדף, כלומר מעבר מהיר יותר בנקודות הביקורת בנמלים, לנוסעים מתמידים שיתנדבו למסור מידע אישי לשלטונות. שתי התכניות נועדו לאשש תכנית נוספת להידוק המעקב אחר נוסעים זרים שמגיעים לארה"ב באמצעות צילומם ולקיחת טביעות אצבעותיהם במערכות דיגיטליות. יישום תכנית זו החל בשבוע שעבר. נוסף לכך מחייב הממשל חברות תעופה להעביר למשרד לביטחון פנים רשימות כל הנוסעים בכל הטיסות לארה"ב מיעדים שמחוצה לה עוד לפני ההמראה.

ארגונים להגנה על זכויות הפרט חוששים שהתכניות שעומדות להיכנס לתוקף יפלו בין קבוצות שונות של נוסעים ויחשפו קבוצה מסוימת לבדיקות חמורות יותר מאשר קבוצות אחרות. כך, למשל, נוסעים שאינם אזרחי ארה"ב יהיו נתונים לתשאולים נוספים. נוסעים עסקיים לעומתם, שבדרך כלל משלמים תעריפים גבוהים יותר, יעברו את הבידוקים הביטחוניים מהר יותר במסגרת התכנית "נוסעים רשומים", כלומר אלה שנידבו לשלטונות מידע אישי.

תכנית דירוג הסיכונים, שידועה כ- CAPPS 2 (ראשי תיבות באנגלית של "תכנית בסיוע מחשב לסינון מוקדם של נוסעים") תחליף את תכנית הסינון הקיימת (CAPPS1). לדעת משרד הפנים, מבוססת התכנית הנוכחית על הנחות יסוד מיושנות לזיהוי טרוריסטים. כך, למשל, לפי תכנית זו כל נוסע ששילם במזומן או קנה כרטיס הלוך בלבד מנותב אוטומטית לבידוק נוסף, כשעל כרטיס העליה למטוס מצוין SSS או ***.

התכנית המבוססת החדשה מבוססת על ניצול מאגרי מידע רחבים ומעמיקים יותר. התכנית תלקט שם כל נוסע, כתובתו, מספר הטלפון שלו, תאריך הלידה ותכנית המסע. המידע יוזן למאגרי נתונים גדולים, כגון לקסיס-נקסיס, או אקסיום, שאוצרים פריטי מידע אישי, לרבות הרגלי קניה, על כל צרכן או כל בעל חשבון בבנק אמריקני. שלב זה יוודא שזהותו של כל נוסע היא אכן אמיתית. בשלב הבא, ייבדק שמות הנוסעים מול מאגרי שמות חשודים בפעילויות טרור או פעילויות פליליות. כן יובאו בחשבון משתנים נוספים: מידע מודיעיני על טיסות מסוימות ונמלי יעד מסוימים, למשל.

בתום שני שלבי הבדיקה יקבל כל נוסע ציון: מספר וצבע. נוסע שיקבל צבע אדום לא יוכל לעלות לטיסה. מי שיקבל צבע צהוב יצטרך לעבור בידוק נוסף. צבע ירוק יזכה את נושאו לבידוק שגרתי בנקודות הבקרה.

לפי הערכת המשרד לביטחון פנים, רק 5% מהנוסעים יסומנו בצבעי אדום וצהוב, בהשוואה ל-15% שנפסלים או מעוכבים לבידוקים נוספים בשיטה הנוכחית.