מליאת הכנסת תדרש להכריע בעניין עצמאות רשות שדות התעופה בעתיד

ועדת הכלכלה אישרה אתמול את הצעת החוק הממשלתית להקמת רשות תעופה אזרחית, הצעת חוק הבאה לשנות את מעמדו של מנהל התעופה האזרחית במשרד התחבורה ולהקים תחתיו, במשרד התחבורה, רשות תעופה שתהיה אחראית על ענייני התעופה האזרחית


00:00 ,28.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

שמחון: ”עצמאות המשרד חשובה לשמירה על בטיחות הטיסה ועמידה בסטנדרטים ובתקנים בינלאומיים”

ועדת הכלכלה בראשותו של ח”כ שלום שמחון, אישרה אתמול (27/12) את הצעת החוק הממשלתית להקמת רשות תעופה אזרחית, הצעת חוק הבאה לשנות את מעמדו של מנהל התעופה האזרחית במשרד התחבורה ולהקים תחתיו, במשרד התחבורה, רשות תעופה שתהיה אחראית על ענייני התעופה האזרחית. הצעת החוק נועדה בנוסף לחזק את מעמדו ולהקנות לו כלים לפיקוח על בטיחות התעופה.

ח”כ שלום שמחון אמר כי: ”הצעת החוק המקורית (שהגיש השר לשעבר אביגדור ליברמן) ביקשה לעשות רפורמה מקיפה להקמת רשות התעופה עצמאית ובעלת תקציב נפרד, כפי שקיים בעולם הרחב. לצערי משרד התחבורה מבקש להכפיף את הגוף הזה תחת כנפיו ולקבוע את תקציבו”. שמחון הזכיר את הדברים נוכח העובדה כי בדברי ההסבר להצעת החוק, מובא החשש לפגיעה משמעותית ברמת הבטיחות בישראל.

ע”פ דברי ההסבר, ”המינהל אינו ערוך, במכלול האמצעים העומדים לרשותו, לבצע את המוטל עליו לצורך עמידה באמות מידה בינלאומיות המהוות גם בישראל תקן מחייב.

ח”כ אבשלום (אבו) וילן תקף: ”במדינה כמו ישראל עם כמות תעופה כה נכבדה, הייתה צריכה לקום רשות נפרדת. נוצרה כאן יחידת סמך עם כנפיים קשורות. וילן הודיע כי יגיש הסתייגות במליאת הכנסת כך שתוקפו של החוק יפוג תוך שלוש שנים – הוראת שעה. זאת על מנת להבטיח את חיזוק הסמכויות ועצמאות מנהל התעופה בסיום תקופת הזמן הזו.

הוועדה קיבלה את הצעת היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו”ד מלי סיטון, ולפיה שר התחבורה ידווח לוועדת הכלכלה אחת לשנה על פעילותה של הרשות, היקפי הפעילות שלה ובכלל זה בתחומי הפיקוח והאכיפה. השר אף ימסור פרטים בנוגע לתוכניות הרב שנתיות לפיתוח התעופה האזרחית ותשתיות התעופה בישראל.

אודי זוהר, ראש מנהל התעופה האזרחית, אמר כי החוק המוצע הוא לא המצב האופטימלי מבחינת תפקוד המנהל: ”אני הייתי רוצה רשות עצמאית לחלוטין. החוק אמנם משדרג את הרשות אבל לא לכיוון שאליו אני מבקש להגיע בסופו של דבר”.

אשל חפץ, טייס ראשי בחברת ק.א.ל אמר כי חברות התעופה הגדולות פועלות על פי הפרמטרים שקבע ה-FAA (רשות התעופה הפדראלית בארה”ב) – ”אבל יתכן מצב שבו ה-FAA תקבע כי הרשות הישראלית לא תעמוד בסטנדרטי הפיקוח שלה ואז אנחנו בבעיה. אני מציע להגיע לסטנדרט פיקוח בינלאומי כדי שבארה”ב לא יגידו שרשות כאן פועלת ע”פ סטנדרטים נמוכים”.