מחלוקת בין רש"ת למשטרה מונעת הגברת השימוש במערכת הזיהוי החדשה בנתב"ג

בקשה להגדיל ל-1.5 מיליון את מספר הנוסעים שישתמשו במערכת. היום ייחנך הטרמינל החדש


00:00 ,28.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בקשה להגדיל ל-1.5 מיליון את מספר הנוסעים שישתמשו במערכת. היום ייחנך הטרמינל החדש
 
היום ייחנך הטרמינל החדש בנתב"ג 2000 בטקס ממלכתי בהשתתפות ראש הממשלה אריאל שרון, נשיא המדינה משה קצב, ואלפי אורחים מהארץ ומחו"ל. ואולם רבים מהנוסעים שיתייצבו ב-2 בנובמבר לטיסות הראשונות שייצאו מהטרמינל החדש ואשר ירצו לפסוח על העמידה המייגעת בתור ביקורת הגבולות, לא יוכלו ליהנות משירות המאפשר זאת. ל"הארץ" נודע כי מחלוקת בין רשות שדות התעופה (רש"ת) למשטרה מונעת בשלב זה את הגברת השימוש במערכת הזיהוי הביומטרית של נוסעים בטרמינל החדש.

רש"ת מבקשת להגדיל לכ-1.5 מיליון את מספר הנוסעים שיוכלו להשתמש במערכת הביומטרית, כדי לשפר את השירות, לצמצם את כוח האדם במערך ביקורת הגבולות ולהגביר את הוודאות של זיהוי הנוסע. המערכת הביומטרית בנתב"ג התחילה לפעול באוגוסט 98', וכיום רשומים כ-170 אלף בעלי אישור להשתמש בה.

המדובר במערכת המזהה את הנוסע אוטומטית, בהתאם לכף ידו. רש"ת מבקשת לעודד את השימוש במערכת ולא גובה תשלום בעבור הנפקת הכרטיס. בטרמינל הוצבו 14 עמדות למעבר נוסעים בשיטת הזיהוי הביומטרי, נוסף על 30 דלפקי ביקורת גבולות של המשטרה.

משטרת ישראל עדיין לא נתנה אישור להגדלת מספר הנוסעים שיוכלו לעשות שימוש במערכת הביומטרית. העניין הובא באחרונה לידיעת המפכ"ל החדש של המשטרה, משה קראדי, לאחר שלא נפתר בתקופתו של המפכ"ל לשעבר, שלמה אהרונשקי.

מלשכת מנכ"ל רש"ת, גבי אופיר, נמסר בתגובה: "רש"ת השלימה את כל ההכנות הנדרשות להעברת המערכת הביומטרית לטרמינל החדש, בתיאום ובשיתוף משטרת ישראל. המערכת נוסתה ושולבה בתרגילי ההרצה שבוצעו בטרמינל החדש. זה כמה חודשים מתקיימים דיונים בין רש"ת למשטרה, בנושא שיפורים ושינויים במערכת הביומטרית.

"בפגישה שהיתה למנכ"ל רש"ת עם מפכ"ל המשטרה באחרונה סוכם להמשיך את הדיונים ואת שיתוף הפעולה על מנת לבצע את השיפורים הנדרשים. במשטרה וברש"ת רואים עין בעין את היתרונות הטכנולוגיים של המערכת, אך קיימות סוגיות טכניות שיש לפתור", נמסר מלשכת אופיר.

מלשכת דוברת המשטרה במטה הארצי נמסר בתגובה: "אין מחלוקת בין משטרת ישראל לרש"ת בנדון - נהפוך הוא: שני הגופים תמימי דעים באשר לחשיבות המערכת ויתרונותיה בהיבט הביטחוני, הקדמה הטכנולוגית ושיפור השירות לאזרח".


הופסקו העבודות לקראת פתיחת נתב"ג

2000 ועד העובדים הכללי ברשות שדות התעופה (רש"ת) הפסיק אתמול את כל העבודות וההיערכות לקראת הפעלתו של הטרמינל החדש (טרמינל 3) בנתב"ג 2000 ב-2 בנובמבר, בטענה להפרת הסכם העבודה.

"מפאת הפרה בוטה של הסכם העבודה... אנו מודיעים לך בזאת כי כל העבודות וההיערכות - ובכלל זה מעבר העובדים לטרמינל החדש - ייעצרו לאלתר עד להוצאה מיידית של קבלן מפעיל... או עד ליישום מלא של הסכם העבודה הנוכחי אשר נחתם ביננו", כתב יו"ר ועד העובדים הכללי, פנחס עידן, למנכ"ל רש"ת, גבי אופיר.

דוברת רש"ת ענת מור אמרה אתמול בתגובה, כי "באופן עקרוני היו בין ועד העובדים להנהלת רש"ת הבנות והסכמים אשר אושרו על ידי מועצת המנהלים; הפער המצומצם עתיד להיפתר בתחילת השבוע הבא, בשיתוף משרד האוצר".