מופז מאשר לראשונה: מתקיים מו"מ עם האמריקאים לפיקוח על היצוא הביטחוני

לדבריו, המחלוקת תיושב בחודשים הקרובים, לפני תחילת ההתנתקות. עוד אישר שר הביטחון כי הופסקו לחלוטין העסקות עם סין


00:00 ,16.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הסלון האווירי, פאריס

תחת שמים קודרים וגשם מטפטף נמשכו טיסות הראווה בסלון האווירי בפאריס. את השבילים בין המטוסים החונים פקדו מעט צופים, חלקם חמושים במטריות, אחרים עוטים ניילונים להגנה מהגשם. מרפסות העץ של מבני המשלחות המיועדים לתצפית על ההמראות והנחיתות המשיכו לטפטף גם לאחר שהגשם פסק. רוב באי הסלון האווירי העדיפו לצפות בטיסות הראווה מחלונות חדריהם.

רעש המטוסים הממריאים לא הפריע לשר הביטחון שאול מופז לקיים פגישה ממושכת עם ראשי התעשיות הביטחוניות שמציגות בתערוכה. ביציאתם ממנה סיפרו כי משני הנושאים שהעסיקו אותם - תקציב מערכת הביטחון ל-2006 והאפשרות שיאבדו את יתרונן היחסי אם משרד הביטחון ייכנע לדרישות האמריקאיות לגבי הפיקוח על היצוא הביטחוני הישראלי - התייחס מופז בהרחבה יחסית רק לנושא התקציבי.

עם זאת, בראיון ל-TheMarker אישר אתמול מופז לראשונה כי מתנהל מו"מ עם האמריקאים לקביעת מנגנון חדש לתיאום היצוא הביטחוני הישראלי. מופז העריך כי המחלוקת עם האמריקאים לגבי שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לסין תיושב בחודשים הקרובים, לפני תחילת התנתקות.

ארה"ב עשויה לדרוש פיקוח על היצוא להודו

"ישנו דו שיח בערוצים של הרצל בודינגר וצביקה שטאובר לקביעת מכניזם לפיקוח על היצוא הביטחוני (הישראלי, א.ק) - מכניזם כזה, שיניח את דעתנו ואת דעת האמריקאים", אמר מופז. "אנחנו בתהליך של דו שיח מאוד מאוד פרודוקטיווי ועם שקיפות מאוד גדולה מול האמריקאים. אני מקווה מאוד שתהליך הדו שיח בסוגיה של ההארפי הסיני יסתיים בחודשים הקרובים, עוד לפני ההתנתקות", הוסיף.

מופז סירב להתיחס לשאלה אם ההסדר החדש יחייב את התעשיות הביטחוניות לקבל אישור יצוא למדינות נוספות, ולא רק לסין. על פי ההערכות צפויה ארה"ב לדרוש פיקוח על יצוא למדינות נוספות רגישות מבחינתה, כמו הודו. "ככל שנצליח לשמור על התקדמות בלי כותרות בתקשורת - כן ייטב", הוסיף מופז. עם זאת, בתעשיות הביטחוניות הישראליות חוששים כי מאחורי משרד ההגנה האמריקאי התייצבו עכשיו התעשיות הביטחוניות האמריקאיות, שרוצות לנצל את המצב להחלשת כושר התחרות הישראלי מולן ברחבי העולם.

בודינגר אחראי על הסדרת המחלוקת בנוגע לקשרים עם סין, ושטאובר - על עיצוב ההסכם החדש לפיקוח על היצוא הביטחוני הישראלי. מקורות בתעשייה העריכו כי בסוף התהליך יוקם צוות בינמשרדי בראשות משרד הביטחון לאישור היצוא הישראלי, שיכלול את משרדי החוץ והתמ"ת ואת המועצה לביטחון לאומי. זאת, לאחר שהאמריקאים הבינו כי האישורים ליצוא ביטחוני ישראלי ניתנים מתוך שיקולים של שיתוף פעולה מודיעיני וביטחוני בניטרול כמעט מלא של שיקולים מדיניים, בניגוד לפרשנות האמריקאית להסכם.

מופז הבהיר כי השיחות אינן עוסקות בהיבטים פרסונליים. בכך התייחס מופז לשמועות בדבר עניינם של האמריקאים להעביר מתפקידיהם בכירים ישראלים שהיו קשורים, להערכתם, לאי דיווח על פי הסכם קודם על עסקות ישראליות עם סין.

הכוונה למנכ"ל משרד הביטחון עמוס ירון, לראש סיב"ט יוסי בן חנן, למנהל הרכש בארה"ב קותי מור ולראש מלמ"ב יחיאל חורב. "אין כאן הצבעה על בעיות פרסונליות, אלא דיון ענייני. מדובר בחוזה שנחתם בשנים 89-'88' והאמירות ששידרגנו את מערכת ההארפי בשנים האחרונות אינן נכונות. מדובר על תחזוקה שוטפת, שהיתה חלק מההסכם שנחתם באותן שנים", אמר מופז.

מופז אישר כי ישראל עצרה את כל העסקות הביטחוניות עם סין כתוצאה מהדיון עם האמריקאים. "עצרנו את כל הנושא הסיני, אין שום תוכניות מול הסינים", הוסיף. לדבריו, ההסכם שמתגבש ישקף את הידידות בין ישראל לארה"ב ואת עניינן של השתיים להמשיך ולשתף פעולה בעתיד.

התעשיות הביטחוניות בסלון האווירי ביקשו ממופז להגדיל את התקציב המיועד להן מתוך תקציב משרד הביטחון ל-2006. מופז אמר ל-TheMarker כי ינסה לשמור על היקף התקציב מבלי שיקוצץ. "אעשה כל מאמץ כשר הביטחון כדי שהנתח שמופרש מדי שנה לפרויקטים המרכזיים - שנותן לתעשיות אוויר לנשימה ומאפשר להן להציג את יתרונן היחסי הטכנולוגי מול שאר העולם - לא יקטן לפחות, וישמור על גודלו", אמר מופז.

"התקציב ה'צבוע' עבור התעשיות הביטחוניות המיועד לפרויקטים רב-שנתיים של מערכת הביטחון יימשך", הוסיף. "תקציב הביטחון לתעשיות הביטחוניות נע בין מחקר ופיתוח על כל ספקטרום הטכנולוגיות, וזה הייתי אומר סדר גודל של 10%-6% מהתקציב שלהן. הערוץ הנוסף הוא הצטיידות, בעיקר של צה"ל", אמר.

תנועה ערה בביתן הישראלי בסלון האווירי

מופז הדגיש כי גם בדיוני התקציב יש להבטיח את הקצאת הכספים שתאפשר לשמור על היתרון התחרותי של התעשיות הישראליות. "חייבים לעשות כל מאמץ על מנת לשמור על היתרון היחסי של התעשיות הביטחוניות שלנו ולאפשר להן מרחב מחייה, אם אנחנו רוצים מערכת ביטחון בעוד חמש-עשר שנים, שתשמור על התעשייה הביטחונית שלנו במעמד של מעצמה מול מדינות גדולות יותר. לצורך זה אנחנו חייבים להשקיע בהן ולאפשר להן יצוא של לפחות 80% מכלל מכירותיהן", הוסיף.

לצד שטחי התצוגה בסלון ממוקמים ביתנים ששכרה כל חברה שמציגה בסלון, בהם מתקיימות הפגישות העסקיות. תנועת המשלחות בביתנים הישראליים נראית אינסופית. לצד הביתן של משרד הביטחון ממוקמים ביתנים של אלביט, אלישרא, ורפאל; לתעשייה האווירית ביתן נפרד.

את משרד הביטחון פקדו ביומיים האחרונים משלחות של חברות ומדינות המעוניינים בהידוק שיתוף הפעולה עם חברות ישראליות ומערכת הביטחון. בין המבקרים משלחות צרפתיות, נציגי ממשלה וחברות עסקיות. בין היתר ביקרו נציגי דאסו אוויאיישן, תאלס, EADS, אלקטל, בואינג, לוקהיד מרטין, נורת'רופ גרומן, ג'נרל מוטורס, פראט אנד ויטני ומקדונלד דגלאס. גם משלחות ממשלתיות מפולין, שווייץ, רומניה ומדינות בעולם השלישי פקדו את משרד הביטחון.