מופז חתם בבריסל על הסכם תעופה חדש בין ישראל לאיחוד האירופי

שר התחבורה ונציב האיחוד האירופי חתמו היום על הסכם הסולל את הדרך לחתימה על הסכם תעופה גלובלי עם האיחוד האירופי. מופז: ההסכם החדש יאפשר הוזלה של מחירי הטיסות ושילוב מתחרים חדשים


00:00 ,09.12.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התחבורה ונציב האיחוד האירופי חתמו היום על הסכם הסולל את הדרך לחתימה על הסכם תעופה גלובלי עם האיחוד האירופי. מופז: ההסכם החדש יאפשר הוזלה של מחירי הטיסות ושילוב מתחרים חדשים
 
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, ונציב האיחוד האירופי לענייני תחבורה, אנטוניו טאג'אני (Tajani) חתמו היום בבריסל על הסכם חדש (ההסכם האופקי), המעדכן את הסכמי התעופה הבילטרליים בין ישראל למדינות האיחוד האירופי וסולל את הדרך לקראת כינון הסכם תעופה גלובלי עם האיחוד האירופי.
 
בטקס החתימה שנערך היום בבריסל, בהשתתפות שר התחבורה הצרפתי, דונימיק בוסרו (Bussereau), המשמש כנשיא האיחוד, אמר מופז כי ההסכם שנחתם יאפשר לחברות תעופה שהבעלות והשליטה עליהן הן באחת ממדינות האיחוד האירופי או במדינות אפט"א (שוויץ, נורווגיה, איסלנד וליכטנשטיין) להפעיל טיסות סדירות מכל מדינה אחרת באיחוד האירופי, בכפוף להסכם הבילטרלי ולרישום ישות משפטית מאותה מדינה.
 
כך לדוגמא חברת התעופה "סקיי יורופ", שהבעלות עליה היא של אזרחים אוסטרים, רשאית להפעיל טיסות סדירות בין סלובקיה לישראל בכפוף להסכם התעופה בין ישראל לסלובקיה.
 
כלכלן רשות התעופה האזרחית, דני מורג, ציין כי ההסכם האופקי אינו משפיע על זכויות הטיס הנקבעות במסגרת ההסכמים הבילטרליים. זכויות אלה כוללות בין השאר זכויות להפעלת טיסות סדירות בקווים מוסכמים, מספר החברות מכל צד הרשאיות להפעיל טיסות בקווים אלה (מובילים נקובים) ומכסת התדירויות השבועית המותרת למובילים הנקובים. יחד עם זאת, ההסכם האופקי עשוי לאפשר בעתיד מימוש זכויות טיס שלא מומשו עד כה במלואן וזאת בקווים בין ישראל למדינות האיחוד האירופי.
 
שר התחבורה ציין כי זכויות הטיס בין ישראל למדינות האיחוד האירופי יוסדרו בעתיד במסגרת הסכם תעופה גלובלי בין ישראל לאיחוד האירופי שיחליף את ההסכמים הבילטרליים. חתימת ההסכם הגלובלי תתאפשר לאחר משא ומתן בין הצדדים.
 
מופז הוסיף כי ההסכם שנחתם צפוי להוביל למערכת יחסים חדשה בתחום התעופה האזרחית שתאפשר הוזלה של מחירי הטיסות ושילוב של מתחרים חדשים בענף התעופה. כמו כן צפוי גידול בהיקפי התיירות של שני הצדדים, לטובת הצרכנים הישראלים והאירופאים. לדברי מופז ישראל הציבה בעדיפות גבוהה את שדרוג היחסים בינה לבין מדינות האיחוד, לרווחת הצרכן הישראלי ולקידום יחסי התעופה והתיירות בין הצדדים.