לשכת מארגני התיירות: המגבלות על אוסטריין איירליינס מונעות הגעת תיירים

הלשכה הצטרפה לעתירה שהגישה חברת התעופה האוסטרית נגד מינהל התעופה האזרחית, בבקשה לבטל את ההגבלות - ולאפשר לה להפעיל 10 טיסות שבועיות לישראל וממנה


00:00 ,24.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט
לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל פנתה לבג"צ בבקשה להצטרף לעתירת חברת אוסטריין איירליינס, בעקבות החלטת ראש מינהל התעופה שלא לאפשר לחברה להפעיל 10 טיסות שבועיות.

בבקשה שהוגשה לבית המשפט העליון טוענת הלשכה כי חבריה עובדים מול סיטונאים ומקורות תנועה אחרים בחו"ל כדי להביא תיירים לישראל. מארגני התיירות מטפלים בכל התנועה הקבוצתית המגיעה לישראל וגם בתיירות לבודדים. לטענת הלשכה היא מתנגדת ככלל להגבלת מספר הטיסות וקיבולת המושבים של חברות התעופה הזרות בישראל, שכן היצע מושבים זה נחוץ והכרחי להגדלת מספר התיירים המגיעים לישראל. "כל 10,000 תיירים מוסיפים 400 מקומות עבודה ומכניסים לקופת המדינה כ-20 מיליון דולר", נכתב בעתירה.

עוד טוענת הלשכה כי אוסטריין איירליינס מביאה תיירים לישראל באמצעות קווי התעופה שלה ממדינות באירופה שמהן אין קווי תעופה ישירים לישראל. "

הואיל ויותר ממחצית מנוסעי העותרת הינם תיירים, הרי שהטלת מגבלות על היקף פעילותה מונעת הגעת תיירים לישראל, מונעת פיתוח הענף בישראל ומביאה לאי מימוש הפוטנציאל הקיים בשוק. תיירות זו מגיעה בסופו של דבר מאירופה למדינות אחרות", נטען בעתירה.

כמו כן נטען כי המחסור בהיצע המושבים בטיסות של אוסטריין איירליינס משפיע באופן שלילי על זמינות המושבים, על מחירי הטיסה (שהופכים להיות גבוהים ולא תחרותיים) ועל צמצום נתיבי ההגעה לישראל.

הלשכה טוענת כי התשתית התיירותית בישראל יכולה לקלוט תוספת של יותר מ-2 מיליון תיירים. "עפ"י הנתונים מהשטח, מתקשים חלק ממקורות התנועה מחו"ל כבר עתה להשיג מושבים בטיסות לישראל ואין המדובר בתקופת החגים דווקא", נכתב בעתירה. "הגעת תיירים מרחבי העולם תוך ניצול נמלי התעופה ביעדי הביניים, על בסיס טיסות סדירות של חברות תעופה זרות, הינו אחד הכלים הבסיסיים לתת מענה לצרכי השוק לפי ביקוש והיצע.

"ההיצע בקיבולת המושבים צריך להיות בלתי מוגבל לכל אורך ימות השנה ולא רק באותם מועדים שבהם מסתבר בדיעבד כי חסר היצע, כפי שאנו למדים עתה בנוגע לפסח הקרוב". הלשכה טוענת שתעופה ותיירות בינלאומית אינם פועלים בפרקי זמן כה קצרים. כך למשל, הפתרונות הניתנים לכאורה עתה לפסח הקרוב יכולים אולי לתת מענה לתנועה הישראלית לחו"ל, "אך ככל שנוגע הדבר לתיירות הנכנסת הינם מאוחרים מדי. אסור שזה ימשיך כך".

עוד נטען בעתירה כי ממשלת ישראל - אשר חרטה על דגלה מדיניות של הסרת חסמים ופתיחת המשק לתחרות - חייבת ליישם מדיניות זו גם בתחום התעופה, לא כל שכן עתה, כשכל התעופה הבינלאומית הישראלית מרוכזת בידי גורם פרטי אחד.

הלשכה מבקשת מבג"צ להתחשב גם בעמדתה, ולפיה לא רק טובת אוסטריין איירליינס וצרכיה לנגד עיניה, אלא אף טובת המשק הישראלי בכללותו וצרכיו. "נבקש לאפשר לעותרת להגדיל את כמות טיסותיה, כפי שביקשה. רק טוב יעשה הדבר למשק הישראלי", נכתב בעתירה.

מנהל אגף ההסברה ויחסים בינלאומיים במשרד התחבורה, אבנר עובדיה, אמר אתמול בתגובה: "ככל שהדבר נוגע למשרד התחבורה או מינהל התעופה האזרחית, לא תהיה כל הגבלה על מספר הטיסות שיאושרו בתקופת הפסח. עד כה אישר מינהל התעופה האזרחית את כל הבקשות שהוגשו לטיסות נוספות בתקופת הפסח. לגבי אוסטריין איירליינס, משרד התחבורה נוקט במדיניות מאוזנת של שמירה על חברות התעופה הישראליות מחד גיסא, ומתן אפשרות לכל חברות התעופה הזרות לפעול ולטוס לישראל וממנה, מאידך גיסא".