לקראת רכישת אל-על: בורוביץ' בוחן מכירת גרנית ו/או קלאב מרקט

בעקבות הכפלת חובות הקבוצה שבשליטתו לכ-2.5 מיליארד דולר לא יעמוד בורוביץ' במגבלות "לווה בודד"


00:00 ,16.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בעקבות הכפלת חובות הקבוצה שבשליטתו לכ-2.5 מיליארד דולר לא יעמוד בורוביץ' במגבלות "לווה בודד"
 
רכישת השליטה באל על תאלץ את דדי בורוביץ' להיפרד לא רק מעסקי התעופה והתיירות של חברת כנפיים , כפי שקבע בשבוע שעבר הממונה על ההגבלים העסקיים.

ל"גלובס" נודע, כי אי עמידה של בורוביץ' במגבלות "לווה בודד" לאחר ההשתלטות, גורמת לו כיום לבחון מימוש נכסים נוספים שבשליטתו, ובהם חברת האחזקות גרנית הכרמל (בעלת עסקי הדלק של סונול וחברת הצבע טמבור) ורשת קלאב מרקט או חלק מעסקיהן של חברות אלו.

ההשתלטות על אל-על, שצפויה לצאת לפועל בחודש דצמבר, תכפיל את מצבת ההלוואות של קבוצת החברות שבשליטת בורוביץ' לבנקים בישראל לכ-2.5 מיליארד דולר ותהפוך אותו , על פי הקריטריונים של המפקח על הבנקים, לאחד הלווים הגדולים במערכת הבנקאית.

רכישת השליטה באל-על, תגרום לכך שבורוביץ' יחרוג, בין היתר, ממגבלה לפיה לא יעלה חוב הקבוצה שבשליטתו על שיעור של 15% מההון של תאגיד בנקאי (ככל הידוע לאומי), ונראה שגם ממגבלות נוספות.

דדי בורוביץ', המשמש כיו"ר קבוצת בורוביץ', אישר את הידיעה. לדבריו, "בכוונתנו לפנות לבנק ישראל ולבקש ארכה, של לפחות שנתיים, להסדרת העמידה במגבלות". בורוביץ' הוסיף, כי לקבוצה לא תהיה ברירה אלא "למכור חלק מהחברות או לצמצם את האחזקה בהן כדי לעמוד בתקנות שהן מורכבות ומסובכות מאוד". אפשרות נוספת הנשקלת בקבוצה, לדברי בורוביץ, היא העברת חלק מהחובות של אל-על מבנקים בישראל לבנקים זרים.

בורוביץ ציין היום, כי היקף ההלוואות של הקבוצה בבנקים צפוי גם לגדול בשנתיים הבאות באופן משמעותי, בעיקר על רקע השקעה צפויה של 350-400 מיליון דולר ב-4 מטוסי מטען חדשים, שיחליפו מטוסים שמפעילותם נובע כיום כ-25% מההכנסות של אל-על.

נכון להיום עומד היקף החוב של קבוצת בורוביץ' לבנקים על כ-1.2 מיליארד דולר, מחציתו בגין אחזקות הקבוצה בחברת ההשקעות גרנית הכרמל, הנשלטת ע"י דדי בורוביץ', אשתו תמי מוזס-בורוביץ', וילדיהם לצד הקונצרן הבינלאומי גלנקור. גרנית הכרמל היא בעלת השליטה בחברות סונול, סופרגז, טמבור, טמבור אקולוגיה, נכסי נדל"ן ופארק המיניאטורות "מיני ישראל".

לחברת התעופה והתיירות כנפיים, הנשלטת ע"י דדי בורוביץ' ואחיו התאום איזי, הלוואות של כ-270 מיליון דולר לבנקים, ואילו לרשתות קלאב מרקט וניו-פארם הלוואות של כ-240 מיליון דולר. הלוואות נוספות בהיקף של כ-50 מיליון דולר יש לקבוצה בגין רכישות שונות ובהן של עסקי נדל"ן.

כנפיים, ההשקעה הוותיקה ביותר של קבוצת בורוביץ', קיבלה בשבוע שעבר את אישור הממונה על ההגבלים להשלמת ההשתלטות על אל-על. כנפיים מחזיקה כיום 22% ממניות חברת התעופה הלאומית ובאופציות שמימושן יאפשר לה להגיע בחודש דצמבר ל-52% מההון באל-על ולהשיג שליטה בחברה.

אישור הממונה על ההגבלים מותנה במכירת כל פעילותה הנוכחית של כנפיים בתחומי התעופה והתיירות שכוללת את פעילות התעופה הפנים ארצית של ארקיע, טיסות השכר הבינלאומיות, האחזקה בחברות התיירות איסתא וקשרי תעופה ובחברת ממ"ן המפעילה את מסוף המטען בנתב"ג. כנפיים תוכל להשאיר בשליטתה רק את פעילות החכרת המטוסים (ארקיע ליסינג) שמהווה את מרכז הרווח העיקרי של החברה כיום.

"נעשה כל מאמץ למכור את פעילותה של ארקיע לעובדים", אומר בורוביץ'", אפילו אם הדבר יהיה כרוך בפריסת התשלומים, כי זה הדבר שאני רוצה בו ביותר". בורוביץ' פסל על הסף אפשרות לפיה תיסוג כנפיים מרכישת השליטה באל-על בשל המגבלות שהטילו עליה הממונה על ההגבלים והמפקח על הבנקים.

את מהלך ההשתלטות על אל-על החלה כנפיים במסגרת הנפקת החברה ביוני 2003, הנפקה שלאחריה ביססה כנפיים את מעמדה כמתמודד יחיד לרכישת השליטה באל-על. בחודש יוני, עם מימוש האופציות מסדרה א' שהנפיקה אל-על, הגיעה כנפיים לאחזקה של 22% ממניות החברה. בעקבות מימוש האופציות חדלה אל-על מלהיות חברה ממשלתית והפכה ל"חברה מעורבת".

השלב הבא, של העברת השליטה המלאה באל-על לידי כנפיים, יתרחש כאמור בדצמבר, כשעד אז, על פי החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, תהיה כנפיים מחויבת למכור את פעילות התעופה והתיירות שלה. אם לא תמצא הקבוצה קונה עד להמרת האופציות, היא תוכל להעביר את אחזקותיה בארקיע לנאמן בלתי תלוי, עד למציאת הרוכש המתאים.

בנוסף, לא תוכל כנפיים לממש את זכות ההצבעה שלה באסיפת בעלי המניות באל-על כל עוד היא ממשיכה להחזיק בפעילות התעופה של ארקיע. זאת למעט הצבעות ספציפיות בנושאים שיש בהם פגיעה בלתי סבירה.