כנס ראשון בארץ, בחסות חברת אל על, בשיטת Lean היפנית לשיפור כושר התחרות

חברת אל על היא חברת התעופה הראשונה בעולם המיישמת שיטה זאת ; הכנס אורגן בשיתוף חברת "אביב", ניהול הנדסה ומערכות מידע. בסוף השבוע האחרון, התקיים בסמכלות תחזוקה והנדסה בחברת אל על,


00:00 ,11.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
חברת אל על היא חברת התעופה הראשונה בעולם המיישמת שיטה זאת ; הכנס אורגן בשיתוף חברת "אביב", ניהול הנדסה ומערכות מידע

בסוף השבוע האחרון, התקיים בסמכלות תחזוקה והנדסה בחברת אל על, כנס ראשון מסוגו בחסות חברת אל על ובשיתוף פעולה עם חברת אביב ניהול הנדסה, המובילה את יישום שיטת ה- Lean בישראל. בכנס הוצגה שיטת Lean, גישה ניהולית, שמקורה בתורה יפנית, שהפילוסופיה העומדת מאחוריה היא שימת דגש על הפעולות, התורמות ערך מוסף בעיני הלקוח הסופי בכל רמות הארגון. גישה התופסת תאוצה בארגונים רבים בארץ לייעול כושר התחרות.

חברת אל על היא חברת התעופה הראשונה בעולם, המיישמת את השיטה הזאת בסמכלות תחזוקה והנדסה. לדברי שלמה ריבנבך, סמנכ"ל הנדסה ותחזוקה באל על, "החלנו ביישום השיטה המכונה באל על "שיפור כושר התחרות" (ש.כ.ת) לפני כשנה, בהמשך לשאיפה למצויינות וייעול מתמיד. בזכות יישום השיטה הדוגלת בנקיטת פעולות המוסיפות ערך ללקוח, שיפרנו את מערך העבודה במערך התחזוקה באל על כלפי העובדים וכלפי הספקים". עוד אמר שלמה רייבנבך כי, "ההחלטה לקיים את הכנס, הגיעה מתוך הצורך לשתף את החברות בישראל, אלו המיישמות את השיטה ואלו המעונינות להצטרף בידע, באתגרים ובדרכים שגרמו לבלתי אפשרי להפוך לאפשרי".

בכנס השתתפו כ- 90 מנכ"לים וסמנכ"לים של החברות המובילות במשק בינהם: מנכ"ל אלקו, מנכ"ל ממן, מנכ"ל גלעם, מנכ"ל כלמוביל ונציגים בכירים מחברות כגון קונברס, מילגרום, לכיש תעשיות ועוד. בכנס ניתנו דוגמאות ליישום השיטה באל על וכן דנו בעקרונות יישום השיטה ביפן יחד עם רשמי ביקור במפעלים ביפן המיישמים שיטה זאת בהצלחה רבה.

על שיטת Lean : תפיסת ה- Lean Thinking הינה שיפור זמן התגובה ללקוח, תוך כדי צמצום עלויות ושמירה על סטנדרטים הגבוהים ביותר של איכות. זו תפיסה שניתן ליישמה במפעלי יצור, כמו בארגונים נותני שירות.
הטמעת ה- Lean כוללת 5 שלבים עיקריים:
- הגדרת הערך של כל מוצר ושירות בעיניי הלקוח
- זיהוי כל שלב בשרשרת הערך , על מנת לזהות בזבוז
- העלמת הבזבוז כדי לגרום למוצרים לזרום ללא הפרעה
- ייצור רק מה שנמשך על ידיי הלקוח
- שאיפה למצוינות באמצעות שיפור מתמיד.

כידוע, לאל על הכנסות שנתיות בהיקף של כ- 1.1 מיליארד דולר והיא מטיסה בשנה למעלה מ- 1.3 מיליון נוסעים. החברה טסה ללמעלה מ- 40 יעדים ישירים בעולם ולעשרות יעדים נוספים באמצעות הסכמי שיתופי פעולה עם חברות אחרות והיא מפעילה 31 מטוסים. אל על הנה חברה מובילה בשוק המטענים בישראל. החברה פעילה בשוק טיסות השכר באמצעות החברה בת סאן – דור.