ישראייר תובעת 8 מיליון שקל מאל על: "ניצלה מעמדה המונופוליסטי בקו לניו יורק"

חברת ישראייר הגישה אתמול תביעה משפטית נגד אל על בסך 8 מיליון שקל בגין ניצול לרעה, לכאורה, שעשתה אל על במעמדה המונופוליסטי בקו לניו יורק. התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, ומתייחסת לקיץ 2004


00:00 ,09.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
חברת ישראייר הגישה אתמול תביעה משפטית נגד אל על בסך 8 מיליון שקל בגין ניצול לרעה, לכאורה, שעשתה אל על במעמדה המונופוליסטי בקו לניו יורק. התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, ומתייחסת לקיץ 2004. ישראייר טוענת כי אל על הפרה את הוראות סעיף 29 לחוק ההגבלים העסקיים, בכך שניצלה את מעמדה כמונופול כדי להפחית את התחרות בעסקים, ובכך גרמה נזק כספי כבד לישראייר ולמעשה אילצה אותה להפסיק את טיסותיה.

לפי כתב התביעה אל על הורידה את מחיר טיסותיה לניו יורק למחירים בלתי ריאליים מיד עם תחילת טיסותיה של ישראייר ליעד זה. אל על הציעה 350 דולר לכרטיס, "מחיר דורסני, שהינו ללא כל ספק מתחת לעלות המושב של אל על עצמה", לטענת ישראייר.

עוד עולה מכתב התביעה כי אל על איימה על סוכני נסיעות שלא ימכרו את טיסותיה של ישראייר ואף אילצה את הנהלת טרמינל 4 בשדה התעופה קנדי בניו יורק להעביר את ישראייר מדלפק המכירות המרכזי שניתן לה לדלפק מרוחק, תוך כדי הפרת ההסכם עם ישראייר. לטענת ישראייר, באל על עשו זאת "בשל החשש מהתחרות בקו ומתוך רצון לשמור על המונופול הקיים בו".

בהנהלת ישראייר אמרו כי מטרת התביעה היא "לגרום לכך שאל על תחדל מהתנהגותה הדורסנית והבלתי חוקית". לדברי ההנהלה, "הואיל וישראייר החליטה זה מכבר לחדש את פעילותה בקו לניו יורק, יש משנה חשיבות לכך שבית המשפט יפעל עכשיו כדי שאל על תקיים את הוראות החוק ולא תנצל לרעה, בניגוד לחוק, את מעמדה כמונופול".

היועץ המשפטי ומזכיר חברת אל על, אמיר שרף, דחה על הסף את טענות ישראייר. לטענתו, חברת אל על מתמודדת מדי יום עם כ-100 חברות תעופה בינלאומיות על הקווים לישראל וממנה. לדבריו, מדו"ח הכלכלן דני מורג ממנהל התעופה האזרחי הישראלי, עולה ששוק התעופה בישראל הינו תחרותי ומשוכלל וכי לאל על מתחרות רבות בקו לניו יורק.

שרף אומר כי התחרות המשמעותית בקו לניו יורק היא מול חברת קונטיננטל האמריקאית, אשר הכפילה את כמות המושבים שלה בקו ניו יורק-תל אביב בקיץ האחרון, וכן מול חברות תעופה בינלאומיות סדירות אחרות הטסות לניו יורק דרך יעדים באירופה. לדבריו, חלקה של ישראייר בתחרות זו שולי ואינו עולה על אחוזים ספורים מכלל הקיבולת בקו זה.

יש לציין כי כתב התביעה טרם התקבל במשרדי אל על.