"יש לסגור את צי מטוסי הבואינג 747-200 הישנים"

החלטה לסגור את צי המטוסים הישנים התקבלה ב-2001, אבל לא בוצעה למרות מחאות של נוסעים וטייסים. "אין ספק שצריך לסגור את צי מטוסי הבואינג 747-200 הישנים, ובפרט להפסיק את פעילותם של מטוסי הנוסעים" - כך אמר השבוע ל-TheMarker בכיר לשעבר באל על


00:00 ,23.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

החלטה לסגור את צי המטוסים הישנים התקבלה ב-2001, אבל לא בוצעה למרות מחאות של נוסעים וטייסים

"אין ספק שצריך לסגור את צי מטוסי הבואינג 747-200 הישנים, ובפרט להפסיק את פעילותם של מטוסי הנוסעים" - כך אמר השבוע ל-TheMarker בכיר לשעבר באל על.

הבכיר היה מעורב ב-2001 בהחלטת ההנהלה בראשות המנכ"ל אז, דוד חרמש, לסגור את צי המטוסים הישנים, שמנה אז שישה מטוסים - כחלק מתוכנית הבראה רחבת היקף שנועדה לחסוך לחברה כ-50 מיליון דולר. התוכנית כללה מכירת מטוסים, סגירת קווים וצמצום כוח אדם. ההחלטה לא בוצעה, ומטוסי הצי - מטוסי נוסעים ומטען שמלאו להם יותר מ-30 שנה - ממשיכים לפעול, למרות מחאותיהם של נוסעים וטייסים באל על.

לדברי הבכיר לשעבר, "ההחלטה לא בוצעה משום שלא היה מי שידחוף אותה קדימה. הנהלת החברה אף היתה עסוקה בדברים אחרים לאחר שהמנכ"ל שהחליט בנושא, עזב". חרמש עזב את אל על זמן קצר לאחר קבלת ההחלטה, על רקע חילוקי דעות מקצועיים עם יו"ר אל על אז, מיכאל לוי. לאי ביצוע ההחלטה תרמה גם התנגדות נמרצת של עובדי החברה.

יצוין כי מטוס מטען מדגם בואינג 747-200 היה מעורב בתחילת פברואר באירוע חמור של בטיחות טיסה בנתב"ג. חלקי גלגל שהתפוצץ בזמן המראה, חדרו ויצרו חור בגחונו. המטוס נאלץ לשוב ולנחות חרום. החקירה מתמקדת בין היתר בשאלה אם האירוע נגרם עקב צמיג שכשל, או בשל חפץ זר על המסלול שגרם לתקר.

השבוע הצטרפו נוסעים נוספים למחאה על המשך הפעלתו של המטוס הישן בקו ללונדון. מרטין שטרן, שטס כבר 17 שנה ללונדון, דחה את תשובת מנכ"ל אל על, עמוס שפירא, לתלונותיו בנושא, ושב אתמול ופנה במכתב מחאה ליו"ר אל על, ישראל בורוביץ.

"במודעות פרסומת אל על מתגאה בצי מטוסיה החדיש שטס בקו מארה"ב לישראל. מדוע דווקא החליטו להפלות לרעה את כלל הנוסעים הנאמנים מלונדון לתל אביב? הנאמנות של הנוסעים בין יהודי אנגליה לא מובנת מאליה, וסבלנות הנוסעים מטיסות במטוסים עתיקי יומין תפוג מהר... כפי שציינתי במכתבי המקורי, אני מפחד בכל טיסה במטוסים אלה, ופונה אליך בבקשה לבטל מיידית את החזרתם לקו נתב"ג-לונדון", כתב שטרן לבורוביץ.

בורוביץ השיב במכתב לשטרן: "ברצוני לחזור ולהדגיש כי הבואינג 747-200 הוא מטוס אמין ובטיחותי, הנמצא בשימוש רב של חברות תעופה בעולם ומאושר על ידי מינהל התעופה האזרחית במדינות שונות. אני תקווה כי תמשיך ליהנות בטיסותינו בעתיד".

מאל על נמסר בתגובה: "החברה מפעילה לפחות שתי טיסות יומיות במהלך כל השנה ללונדון. המוצר והשירות שמעניקה החברה לנוסעיה בכלל ולנוסעים ללונדון בפרט הם איכותיים וראויים; הוכחה לכך היא עליית נתח השוק של אל על והגידול במספר חברי מועדון הנוסע המתמיד, המעידים על שביעות ונאמנות הלקוחות. כמו כן יש להדגיש כי הבואינג 747-200 הוא תקני ובטוח ועומד בכל הסטנדרטים".