יוקם מסוף מטענים שני בנתב"ג ומסופים חיצוניים

סוויספורט תקים מסוף מטענים אשר יתחרה במסוף של חברת ממן, בעקבות סיכום שהושג בימים האחרונים בין שרי התחבורה והאוצר; בנוסף, השרים קיבלו את דו"ח הועדה הבינמשרדית שהמליצה על הקמת מסופי מטען חיצוניים


00:00 ,27.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות פשרה בין שרי התחבורה והאוצר תקים חברת סוויספורט מסוף מטענים שני בנתב"ג שיתחרה בממן; השרים קיבלו את דו"ח הועדה הבינמשרדית שהמליצה על הקמת מסופי מטען חיצוניים בנוסף להכנסת מפעילים נוספים בשטח נתב"ג
 
סיכום שהושג בימים האחרונים בין שר התחבורה מאיר שטרית ושר האוצר בנימין נתניהו, סלל את הדרך להקמת מסוף המטענים השני בנתב"ג אשר, עם הקמתו, יתחרה בממן. בהחלטתם, סיכמו השרים על אימוץ דו"ח ועדה בראשותו של מר עמי סגל, מנהל מינהל המכס, אשר המליצה לאפשר את הקמתם של מסופי מטען חיצוניים, אשר יוקמו מחוץ לשטח נתב"ג (ראה מטה פירוט ההסכמה בנושא המסופים החיצוניים).
 
החלטת המדינה, אשר הודעה לגביה צפוייה להימסר לבג"צ בימים הקרובים, התגבשה לאחר דיונים שהתקיימו בין שר התחבורה, אשר תמך במתן ההגנה הנדרשת לחברת סוויספורט ישראל לצורך פתיחת השוק לתחרות, ובין מנכ"ל משרד האוצר- יוסי בכר, יו"ר הועדה- עמי סגל, הממונה על הגבלים עסקיים- דרור שטרום והמשנה ליועץ המשפטי- דידי לחמן מסר.
 
יו"ר מועצת המנהלים של סוויספורט, לודוויג ברטש, הודיע כי כעת, משהוסרו המכשולים, תפעל החברה על מנת להשלים את בניית המסוף ולפתוח את שוק המטענים האוויריים לתחרות, מוקדם ככל האפשר. היקף ההשקעה הכספית הנדרשת להקמת מסוף המטענים מוערך בלמעלה מ- 20 מליון דולר ופתיחתו צפויה במהלך המחצית השנייה של שנת 2006.
 
פליינג קרגו, שהינה שותפה למיזם, הודיעה בסוף השבוע על החלטתה לפרוש בשל נימוקים פנימיים וצפוי כי את חלקה בחברה ירכשו יתר השותפים הישראלים – דנקנר השקעות (מקבוצת דלק נדל"ן), לאופר תעופה וק.א.ל קווי אויר למטען.
 
יו"ר החברה הדגיש כי "הפרישה של פליינג קרגו אינה פוגעת בקונסורציום ובמידה רבה אף מחזקת את מעמדו כגוף בלתי תלוי, אשר חרט על דגלו מתן שירות איכותי ויעיל, בסטנדרטים הבינלאומיים הגבוהים ביותר ובתנאים תחרותיים".
 
 
הסכמה לגבי המסופים החיצוניים
 
כזכור, באוגוסט שנה שעברה פירסמה הועדה הבינמשרדית את המלצותיה שלפיהן האינטרס הלאומי והציבורי הוא לפתוח את השוק לתחרות וזאת, לא רק על ידי הכנסת מפעיל מטענים נוסף בתוך השטח בנתב"ג, אלא גם על ידי מתן אפשרות לפתיחת מסופי מטען מחוץ לנתב"ג.

הצוות הגיע למסקנה שיש צורך בהקמת מסופי מטען מחוץ לשטח נמל התעופה (מסופים חיצוניים) – בדומה למסופים הפועלים בנמלי תעופה בחו"ל ולמסופים שהוקמו מחוץ לנמלים הימיים, מתוך מטרה ליצור תחרות הוגנת ולאפשר לכוחות השוק לקבוע את רמת המחירים והשרותים האופטימליים העשויים להשפיע עד הצרכן הסופי. כל זאת, בכפוף למגבלות החוקיות, להסכמים שנחתמו, ולהתחייבויות שניתמו ולאור בחינתם.
 
דעת הצוות היתה שלא ניתן לאשר כניסת מפעילי מסופים חיצוניים לשטח האווירי בנתב"ג בין לשם הבאת מטענים למטוס ובין לשם קבלתם. זאת לאור בעיות תפעוליות ובטיחותיות. על כן, יוקם "מתחם קליטה" בשטח הקרקעי בצמוד לשטח האווירי, ומפעילי המסופים החיצוניים יוכלו להעביר ל"מתחם הקליטה" רק מטענים הארוזים כיחידות היטס שלמות.
 
כאמור, בימים האחרונים שרי התחבורה והאוצר החליטו לאמץ את המסקנות וההמלצות המצויות בדו"ח הצוות הבינמשרדי להקמת מסופי מטען מחוץ לתחום נתב"ג. יחד עם זאת ובתיאום עם יו"ר הצוות הבינמשרדי, השרים ממליצים כי הקמת "מתחם הקליטה" תידחה בחמש שנים, קרי ליום 1/6/2010. זאת על מנת לעודד את כניסתו של סוויספורט ישראל לשוק בו פועלת היום לבדה חברת ממן ולאפשר לסוויספורט להשלים את הקמת מסוף המטענים ולבסס את פעילותה.
 
המשמעות המעשית של ההחלטה היא שמסופי המטען יוחלו לקום במהלך התקופה הקרובה, אך הם יהיו מנועים מלהפעיל את "מתחם הקליטה" בתוך נתב"ג. ולכן, במהלך השנים הקרובות יוכלו המסופים החיצוניים להעביר מטענים הארוזים כיחידות היטס שלמות (פאלטים בנויים) אל מתחמי הקליטה שיופעלו על ידי המסופים הפנימיים, וכל זאת בעלות שתפוקח על ידי משרד התחבורה.