יו"ר פורום מטעני אוויר : דרישה מאל-על וק.א.ל לבטל ההחלטה לגבות היטל מלחמה

מר אילן שחר, יו"ר פורום מטען אוויר פנה במכתב, מה- 1 באפריל 2003, אל מר עמוס שפירא, מנכ"ל אל-על ואל מר דב קוניאק, מנכ"ל חברת ק.א.ל בנושא היטל המלחמה שהחברות אל על וק.א.ל החלה בגבייתו. המכתב נשלח עם העתקים אל שר התחבורה, יו"ר המכון הישראלי לייצוא ולשיתוף פע


00:00 ,06.04.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
חברת ק.א.ל בתגובה : " היטל המלחמה, שחברת ק.א.ל החליטה ליישמו, נועד לפצות את ק.א.ל בגין ירידה חמורה בחודש האחרון במטעני היבוא לישראל ". תגובת חברת אל-על " היטל ה- WSC הוטל לתקופה מוגבלת ועד סיום העימות במפרץ ".

מר אילן שחר, יו"ר פורום מטען אוויר (מיסודו של מכון היצוא הישראלי) פנה במכתב, מה- 1 באפריל 2003, אל מר עמוס שפירא, מנכ"ל אל-על ואל מר דב קוניאק, מנכ"ל חברת ק.א.ל בנושא היטל המלחמה שהחברות אל על וק.א.ל החלה בגבייתו. המכתב נשלח עם העתקים אל שר התחבורה, יו"ר המכון הישראלי לייצוא ולשיתוף פעולה בינ"ל , מנהל המחלקה לתובלה בינלאומית – מכון היצוא ולחברי פורום מטען אוויר.

מר שחר כותב במכתבו :
" התבשרנו כי חברתם החליטה לנצל המצב ולהתנהג כפי שפועלות חברות התעופה הזרות הפוקדות את ישראל המנצלות כל אירוע המתרחש באזור על מנת להעלות את מחיר ההובלה מישראל. לצערנו התבשרנו כי הוטל היטל מלחמה בשיעור של 10 סנט לק"ג. אנו, היצואנים, אשר העברנו מטעני יצוא לחברתכם, מטענים אשר שולחו בעבר בחברות זרות, נפגעים כעת, על ידכם".

מר שחר מוסיף ומציין כי פורום מטעני אוויר אינו רואה שום סיבה אשר מאלצות את אל-על וק.א.ל לקבל החלטה מסוג זה, הגורמת, לטענתו, לציבור המשתמשים נזקים. בנוסף, ממשלת ישראל הסדירה את נושא פוליסת הביטוח לסיכוני מלחמה לתובלה באוויר באמצעות חברת הביטוח ענבל ועל כן אין סיבה ממשית להעלאה.

מר שחר סיים מכתבו בטענה כי בהטלת היטל זה, חוזרת בה חברת ק.א.ל מהתחייבותה שלא להעלות מחירים, התחייבות אשר ניתנה בפגישת צוות פורום מטען אוויר עם סמנכ"ל למסחר ביום 12/3/03, ואל-על חוזרת בה מהתחייבותה, שלא להעלות מחירים, בהבטחה אשר ניתנה בפני יצואנים רבים שנכחו בכינוס לשעת חירום שערך מכון היצוא. "אנו דורשים בתוקף לבטל החלטה זאת ולא לגבות ההיטל, ולאלתר ".

להלן תגובתו של מר דב קוניאק, מנכ"ל ק.א.ל למכתבו של מר שחר :
" היטל המלחמה, שחברת ק.א.ל החליטה ליישמו, נועד לפצות את ק.א.ל בגין ירידה חמורה בחודש האחרון במטעני היבוא לישראל (ירידה של כ- 22%). מאחר שהירידה ביצוא האווירי מישראל בק.א.ל נמוכה מהירידה ביבוא, הגענו למצב של החמרה בחוסר האיזון בין כמויות היצוא ליבוא בכל סבב טיסה.

התפוסה הכוללת של הטיסות הצטמקה ולכן התרומה של כל טיסה (לכיסוי ההוצאות הקבועות) הצטמקה למינימום. במצב עגום זה לא נותרה לנו ברירה אלא להצטרף לכל החברות בעולם ובישראל שנקטו בצעד זה.

ק.א.ל לא נקטה בצעד זה מטעמי עשיית רווחים על גב היצואנים או ניצול קונייקטורה, אלא רק מתוך רצון קיום. ברגע שהמצב ישתפר מבחינת כמויות המטען והאיזון בין היבוא ליצוא (או שאר החברות יבטלו היטל זה) נסיר ההיטל.

בנוסף, ללא כל קשר להיטל המלחמה, ברצוני להביא לידיעתך שבמקרה נגרם לק.א.ל הפסד כבד נוסף בחודש מרץ 2003, בגלל תאונה שארעה לאחד מ-2 מטוסי החברה במהלך טיפול בתעשייה האווירית. המטוס קורקע ל-3 שבועות ועל מנת לשמור על התחייבויותינו ללקוחות נאלצנו לחכור מטוסים זרים בעלות של יותר ממיליון דולר ".

להלן תגובת חברת אל-על :
" כמו כל חברות התעופה הפוקדות את איזור המזרח התיכון בתקופת כוננות ועקב העלויות הרבות בגין מצב מיוחד זה , הוטל היטל ה- WSC לתקופה מוגבלת ועד סיום העימות במפרץ ".