יו”ר ועדת הכלכלה דורש מהשר שטרית להקצות תקן ל-10 מפקחים על טיסות חברות השכר הזרות

בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה בנושא טיסות של חברות טיסות השכר הזרות דרש יו”ר הוועדה, ח”כ אמנון כהן ממשרד התחבורה לדווח לוועדה בתוך חודש על הוספת תקנים למפקחים ברשות התעופה האזרחית להגברת הפיקוח על בטיחות בחברות השכר הזרות שטסות מהארץ ואליה


00:00 ,06.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

רשות התעופה האזרחית מודה: איננו עומדים בדרישות הבטיחות של ארגון התעופה הבינלאומי, יש לנו תקן וחצי במקום 50 הדרושים לפיקוח יעיל
 
בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה בנושא טיסות של חברות טיסות השכר הזרות, שיזמה ח”כ אתי ליבני (שינוי), דרש יו”ר הוועדה, ח”כ אמנון כהן ממשרד התחבורה לדווח לוועדה בתוך חודש על הוספת תקנים למפקחים ברשות התעופה האזרחית להגברת הפיקוח על בטיחות בחברות השכר הזרות שטסות מהארץ ואליה.
 
לדברי ח”כ כהן, הנתונים שהוצגו לוועדה לפיהם בשנתיים האחרונות נבדקו רק 19 חברות מתוך 90 המגיעות לישראל, מזעזעים ודורשים טיפול מיידי, עוד לפני האסון שבפתח. ח”כ כהן גם ביקר בחריפות את שר התחבורה מאיר שטרית, שהגיע לאחר מכן לישיבה מתוקשרת עם מנכ”לו אך לא טרח לשלוח נציג מקצועי לדיון בנושא בטיחות הטיסות. ”לאזרחי ישראל אין אפשרות לבדוק האם המטוס תקין והטייס מקצועי. זו תפקידה של רשות התעופה האזרחית, שיש לשלש את תקציבה כדי שתוכל לעמוד בסטנדרטים של ארגון התעופה הבינלאומי. זו בושה שלישראל יצא בעולם של של מדינה ללא פיקוח אליה אפשר לטוס ללא ביקורת”, אמר היו”ר כהן.
 
יוזמת הדיון, ח”כ אתי ליבני, אמרה כי הבעייה היא בעיקר בטיסות לטורקיה ומזרח אירופה, מהן יוצאות חברות תעופה קטנות עם מטוסים ישנים. לדבריה, בעונת הקיץ החברות מנצלות את המטוסים והטייסים עד כלות והמחירים הזולים באים על חשבון בטיחות הנוסעים. ליבני הוסיפה כי כדאי שישראל תאמץ את הרשימות השחורות של מדינות המערב, שאינן מרשות לחברות מפוקפקות כאלה להכנס לתחום האווירי שלהן.
 
אודי זוהר, ראש מנהל התעופה האזרחית, אמר כי הם מקפידים שלא ינחתו בארץ מטוסים של חברות שלא קיבלו אישור של ארגון התעופה הבינלאומי, וחברות הנמצאות ברשימות השחורות של מדינות מערביות נבדקות בקפידה רבה יותר. עם זאת, הודה זוהר כי ע”פ דרישות ארגון התעופה הבינלאומי יש לבדוק חברות שטסות לארץ וממנה בכל השנה, פעם בשלושה חודשים, ולשם כך הם זקוקים לחמישים מפקחים. בפועל ברשותם תקן למפקח וחצי בלבד ולכן בשנתיים האחרונות נבדקו רק 19 חברות מתוך 90. לדברי זוהר הבעייה תפתר ע”י שינוי מבנה האגרות והעלאתן, אך הם מחכים לשם כך לאישור משרד התחבורה.
 
יו”ר אגוד הטייסים, דורון נוב כהן, אמר כי הוא מודאג מאוד מרמת הבטיחות של מטוסים זרים מאחר ופתיחת השמיים לתחרות הביאה להורדת מחירים על חשבון הבטיחות. לדבריו, 70% ממחיר הטיסה, אינו ניתן לשינוי: מחיר המטוס, הדלק וכד` והחסכון של חברות השכר הוא בדר”כ בהוזלה בתשלום לכ”א, פחות מיומן ומקצועי ושימוש בחלקי חילוף ישנים ומשומשים.
 
שר התחבורה, מאיר שטרית, אמר בתגובה כי בכוונתו להביא לאשור הוועדה עד סוף החודש את גובה האגרות ברשות התעופה האזרחית, עוד בטרם יועברו לאוצר המדינה, כפי שמוצע בהצעת חוק חוק ההסדרים הקרוב.