טרמינל 5 בנמל התעופה הית'רו בלונדון ייפתח לשירות הנוסעים מרחבי העולם ביום חמישי, 27 במרס, 2008 – בדיוק בעוד 1 שנה מהיום. כל טיסות בריטיש איירווייס בקו תל אביב – לונדון יעברו לפעול מהטרמינל החדש, שיהיה משכנה הבלעדי של חברת התעופה הבריטית
רשות התעופה הבריטית, המפעילה את שדות התעופה במדינה, וחברת התעופה בריטיש איירווייס, פרסמו היום (יום שלישי) את תאריך הפתיחה של טרמינל 5 (T5), המתוכנן להפוך למשכנה החדש של חברת התעופה בריטיש איירווייס ולשרת כ-30 מיליון נוסעים בשנה במקביל להיותו שער כניסה חדש ומפואר לבריטניה.
בריטיש איירווייס תעבור לטרמינל 5 בשני שלבים במרווח של חודש בין שלב לשלב. רוב הטיסות הקצרות והארוכות מטרמינל 1, הטיסות הקצרות מטרמינל 4 והטיסות מטרמינל 3 למיאמי יעברו לטרמינל 5 ב-27 במרס 2008. חודש לאחר מכן יעברו גם הטיסות הארוכות מטרמינל 4 (למעט הטיסות לאוסטרליה וממנה). כל פעילות טיסות החברה בקו תל אביב – לונדון תעבור גם היא מטרמינל 4 לטרמינל 5.
עם פתיחת טרמינל 5 תחל שרשרת מעברים של 90 חברות התעופה הפועלות בהית'רו על מנת לאפשר לחברות תעופה הפועלות בברית אחת לשרת את לקוחותיהן מאותו טרמינל.
ווילי וולש (Willie Walsh), מנכ"ל בריטיש איירווייס, אשר תהיה חברת התעופה היחידה שתפעל בטרמינל 5, אמר: "זוהי נקודת ציון היסטורית אשר תחולל מהפך בחוויית שדה התעופה בעבור לקוחותינו. טרמינל 5 יציע תורים מהירים יותר, מערכות מטען משוכללות יותר ועמידה משופרת בזמנים. אנו מתכוונים להתעלות על כל שדות התעופה האחרים ולהציע את הטוב ביותר.
"השנה הקרובה תהיה עמוסה במיוחד עבורנו עקב ההכנות למעבר. אנו מתקדמים בהתאם לתכנון ונהיה מוכנים ב-27 במרס 2008 לביצוע הנחיתות וההמראות המתוכננות."
הנוסעים הראשונים שיגיעו לטרמינל 5 ירדו מטיסת בריטיש איירווייס אשר תנחת עם בוקר מהונג קונג. 40,000 נוסעים צפויים לעבור בטרמינל החדש ביומו הראשון.
עבודות הבנייה של הקומפלקס, שעלויות 4.3 מיליארד ליש"ט, החלו ב-2002. מאז תאריך זה נחפרו 9 מיליון מטרים מעוקבים של קרקע, המבנה העצמאי הגדול ביותר בבריטניה הוקם, לרבות הגג, 900 טונות של חומרי בנייה שונעו על-פני מרחק של שני ק"מ עבור מגדל הפיקוח החדש שגובהו 87 מטרים, 13 ק"מ של מנהרות עבור רכבות ומטען נכרו בקרקע, שני נהרות הוסטו מנתיבם, והותקנו יותר מ-30,000 מ"ר של חזיתות זכוכית. טרמינל 5 ממוקם בשטח של מתקנים ששימשו בעבר לצורכי ביוב, בצידו המערבי של שדה התעופה הקיים, בין שני מסלולים ונושק לכביש M25.
טרמינל 5 – עובדות ומספרים
· טרמינל 5 הוא המבנה העצמאי הגדול ביותר בבריטניה. גובהו של מבנה הטרמינל העיקרי 40 מטרים, אורכן 396 מטרים ורוחבו 176 מטרים. הגג של המבנה, העשוי ממקשה אחת ומשקלו 18,500 טון, הונף והונח במקומו במשך 11 חודשים והוא נתמך ב-22 מבני פלדה עצומים. החזיות מזוגגות כולן ב-5,500 לוחות זכוכית משופעים בזווית של 6.5 מעלות אשר יחד עם הגג הגלי מקנים למבנה את צורתו הייחודית.
· מערכת המטען של טרמינל 5 היא הגדולה ביותר מסוגה באירופה לטרמינל בודד. זוהי מערכת מתוחכמת ביותר אשר תוכננה לספק ביצועים ואמינות, ולפיכך מושתתת על הטכנולוגיה המוכחת והטובה ביותר. מטען של טיסות מקשרות או מטען מתעכב מטופל בקדימות באמצעות מערכת מטען מהירה ביותר ומועבר ישירות אל המטוס העומד להמריא.
· לטרמינל 5 תחנת רכבת ייעודית משלו ובה שישה רציפים, שניים מהם של הית'רו אקספרס, שניים לקו פיקדילי ושניים נבנו כעתודה לתוכנית עתידית לקישור הית'רו באמצעות רכבת למערב (AirTrack, תוכנית הנבחנת כיום לקישור הנסיעה מערבה עם הקו העיקרי של Staines).
· בריטיש איירווייס פועלת כיום להעברת 80% מנוסעיה לשימוש בצ'ק אין מקוון באמצעות קיוסק שירות עצמי הממוקם בטרמינל. טכנולוגיה חדשנית יושמה גם במתקן מהיר למסירת מטען, בסך הכל יוצבו בטרמינל 96 קיוסקים של שירות עצמי ו-40 דלפקי שירות לקוחות, ביניהם 96 נקודות מסירת מטען מהירות. זרימת הנוסעים הודגמה בקפדנות כדי להבטיח תורים מינימליים בכל שלב.
· החום השיורי הנוצר בתחנת החימום והחשמל המשולבת של הית'רו מועבר לטרמינל 5 באמצעות צינור תת-קרקעי ומספק לטרמינל החדש 85% מצריכת החום לפי דרישה.
· מי גשמים שנאגרו ומים תת-קרקעיים שנשאבו מספקים את צריכת המים של המים שלא למטרות שתייה וחוסכים בכך 70% מאספקת המים העוברת בצינורות למטרת שתייה. תוכנית אגירת מי הגשמים מנצלת 85% מהגשמים בקמפוס של טרמינל 5.
· רשתות קמעוניות גדולות כבר חתמו על הסכמים לפתיחת חנויות בטרמינל 5, וביניהן הארוד'ס, פול סמית' וטיפאני. השף הנודע גורדון רמזי מתעתד אף הוא לפתוח את המסעדה הראשונה שלו אשר תהיה ממוקמת בשדה תעופה - בטרמינל 5.