חיל האוויר מונע מחברות התעופה לטוס בנתיב ישר מהמרכז לאילת

בחברות התעופה מעריכים כי הצורך לטוס גם בסופי שבוע בנתיב ארוך יותר גורם להן נזק כספי של עשרות אלפי דולרים בשנה


00:00 ,02.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט
חיל האוויר מונע טיסות בסופי שבוע בנתיב ישר וקצר בין אזור המרכז לאילת - על אף שבאחרונה הושג סיכום חיובי בעניין זה בין ראש מינהל התעופה האזרחית במשרד התחבורה אודי זוהר, ובין מפקד חיל האוויר אלוף אליעזר שקדי. בחברות התעופה מעריכים כי בשל הצורך לטוס בסופי שבוע בנתיב ארוך יותר נגרם להן נזק של עשרות אלפי דולרים בשנה.

הטיסות הפנים ארציות של חברות תעופה כגון ארקיע וישראייר וכן של מטוסים פרטיים מאזור המרכז לאילת נערכות כיום בנתיב הצמוד לקו הגבול המזרחי עם ירדן. נתיב טיסה זה עוקף שטחי אימון ובסיסים גדולים של חיל האוויר - אבל מאריך את הטיסה ומעלה את ההוצאות, במיוחד לנוכח עליית מחירי הדלק.

באחרונה נקט זוהר יוזמה שנועדה לקצר את זמן הטיסה ולצמצם את ההוצאות. זאת, באמצעות טיסה טיסה בנתיב חלופי, J-13, ישירות מאזור המרכז לאילת. לשיטתו, בסוף השבוע וערבי חג שבהם לא מתקיימים בד"כ אימונים של מטוסי חיל האוויר, יינתן היתר למטוסים האזרחים לטוס בנתיב זה. מדובר בכ-120 יום בשנה, שבהם עיקר הפעילות של המטוסים האזרחיים בקו לאילת.

זוהר נפגש עם מפקד חיל האוויר והשניים מצאו פתרונות להפעלתו של הנתיב החדש - למשל למקרים שבהם יהיה צורך להזניק מטוסי חיל אוויר לטיסות מבצעיות. ואולם למכתב שהפיץ בעניין התקבלה תשובה שלילית של החיל, שבה הובעה התנגדות לטיסות בנתיב הקצר.

"אין סיכום שאנו מכירים בין ראש מינהל התעופה האזרחית למפקד חיל האוויר בעניין זה", אמר מפקד יחידת הבקרה האווירית של חיל האוויר, אל"מ מאיר בן שעיה. "מתקיימת אכן עבודת מטה בענין זה, אך בשלב זה בדרג זוטר. לא בוצעה עדיין עבודת ניהול הסיכונים, שנועדה לבחון את סיכוני בטיחות הטיסה. מישהו הזדרז מדי לפרסם משהו שאינו בשל. עם זאת יש רצון של חיל האוויר למצוא דרך לאפשר יותר טיסות חופשיות בשעות ובזמנים שלא מנוצלים על ידי החיל - וזה מעט מאוד - ולהיטיב עם התעופה האזרחית. במקביל יש להביא בחשבון את בטיחות הטיסה. אני מקווה שנשלים בקרוב את עבודת המטה ונצא עם בשורה".

בתגובה אמר ראש מינהל התעופה האזרחית, אודי זוהר: "לא אוותר לחיל האוויר. אין שום סיבה שלא לאפשר טיסות אזרחיות בימי שישי ושבת בנתיב ישר מאזור המרכז לאילת. אני מקווה שלא אצטרך להגיע בעניין הזה לשר התחבורה, מאיר שטרית, כדי שיתערב אצל שר הביטחון, שאול מופז".