חיים רומנו: יזמת "השמיים הפתוחים" – ויתור תמוה על נכסי מדינה אסטרטגיים

לטענת רומנו, ההחלטה מובאת לממשלה תוך הפרת הבטחת ראשי משרד האוצר לאל על שלא להביא לממשלה החלטה העלולה לשנות את מדיניות התעופה של ישראל לפני שתינתן לאל על הזדמנות להציג נתונים ועובדות


00:00 ,09.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

"אני פונה אליך בדחיפות כדי למנוע, ברגע האחרון, קבלת החלטה נמהרת בממשלה העלולה לפגוע באינטרסים האסטרטגים של מדינת ישראל ולגרום לנזק בלתי הפיך. החלטה זו מובאת לדיון בממשלה בחופזה, ללא שנבחנו באופן אמיתי ומעמיק השיקולים המדיניים-ביטחוניים-אסטרטגיים הרלבנטיים וטובתו של הצרכן הישראלי, והכל תחת הרושם המטעה לפיו קבלת ההחלטה תביא להגדלת התיירות לישראל", כך כתב אמש חיים רומנו, מנכ"ל אל על, בפניה לרוה"מ שרון לקראת הדיון הצפוי היום בנושא.
 
לטענת רומנו, ההחלטה מובאת לממשלה תוך הפרת הבטחת ראשי משרד האוצר לאל על שלא להביא לממשלה החלטה העלולה לשנות את מדיניות התעופה של ישראל לפני שתינתן לאל על הזדמנות להציג נתונים ועובדות. "לתדהמתנו נודע לנו, אף ללא שקיבלנו הודעה רשמית על כך, כי הנושא מובא לדיון ביום שלישי השבוע בממשלה, וזאת ללא שניתנה לנו היכולת להציג עמדתנו לפני גיבוש ההחלטה, בגיבוי נתונים ועובדות".
 
לדברי רומנו, משמעות נוסח ההחלטה היא ויתור תמוה על נכסי מדינה אסטרטגים. שכן, לטענתו, נוסח ההחלטה המובא לממשלה מבקש לבטל עילות מרכזיות בסמכותו של שר התחבורה לנהל את משק התעופה לישראל וממנה. "ויתור זה על עילות שיקול הדעת של שר התחבורה אל מול מדינות זרות, מדינות הדואגות לאינטרסים הלאומיים שלהן בתחום התעופה באופן יעיל ותקיף ביותר, הינו תמוה ומיותר, ומבוסס רק על אמירות בעלמא של קידום התיירות".
 
מנכ"ל אל על ציין שחברות התעופה הישראליות נמצאות בנחיתות מובנית אל מול חברות התעופה הזרות בשל המצב הגיאופוליטי הנוכחי ובשל המצב הביטחוני. כך למשל, ציין רומנו, לאל על מחויבות שהוטלה עליה במסגרת "מניית הזהב" לפיה עליה להחזיק "צי ברזל" מינימאלי הכולל מספר לא קטן של מטוסי נוסעים ומטוסי מטען. "ברי כי כל מגבלה והיעדר גמישות ביחס לצי המטוסים מהווים חסרון המקשה על התפעול ויכולת התחרות של אל על מול חברות זרות, שאינן כפופות לתנאים דומים. על חברת אל על מוטלות גם מגבלות נוספות לפי "מניית הזהב" ומכח חוקים שונים המגבילות או עשויות להגביל את גמישות התפעול של החברה".
 
"אנו תומכים בתחרות חופשית והסרת מגבלות מיותרות, אך אל לנו, בשם טיעון מעורפל ובלתי מבוסס של קידום התיירות, לפגוע באינטרסים בסיסיים של מדינת ישראל ולסכן את המשך קיומה של תעשיית תעופה ישראלית. חברת אל על המשיכה לפעול  ולהטיס ישראלים ותיירים בעיתות משבר ובזמנים קשים (מלחמות, אינתיפאדה, זמני מתיחות וכו'), ואילו עתה, בזמן שגשוג ופריחה מגיע משרד התיירות ומטפח את חברות התעופה הזרות. אני קורא לכם שלא לקבל החלטה חפוזה ונמהרת ללא בחינה מעמיקה של הנושא, כפי שנעשה במדינות המערב האחרות לפני שינוי כה מהותי במדיניות התעופה, וללא שינתן משקל ראוי לאינטרסים האסטרטגים-ביטחוניים כבדי המשקל המונחים על הכף".