חודש מאי: ירידה של 21% בתנועת הנוסעים הבינלאומית ו- 3% עלייה בתנועת המטענים

לאחר שארגון הבריאות העולמי הסיר את ההגבלות שהוטלו עקב מחלת ה-SARS, שפגעה קשות הן בכלכלה והן בתעבורה האוירית, הגיע הזמן לחזור לעסקים כרגיל, אמר Giovanni Bisignani, מנהלה הכללי ויו"ר IATA


00:00 ,06.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
לאחר שארגון הבריאות העולמי הסיר את ההגבלות שהוטלו עקב מחלת ה-SARS, שפגעה קשות הן בכלכלה והן בתעבורה האוירית, הגיע הזמן לחזור לעסקים כרגיל, אמר Giovanni Bisignani, מנהלה הכללי ויו"ר IATA.

בנתונים מוקדמים שפרסמה IATA על התעבורה האוירית בחודש מאי 2003 נרשמה ירידה של 21% (לעומת מאי 2002) בתעבורה הבינלאומית של נוסעים באויר באופן כללי, ושל 50.8% באזורי אסיה-פאסיפיק, בארצות נגועות ה-SARS בפרט.

חברות התעופה בצפון אמריקה ובעיקר אלו שטסו בנתיבי הטרנספאסיפיק היו הנפגעות העיקריות בשל מחלת ה-SARS, כמו גם בשל מלחמת עיראק והשפל המתמשך בכלכלה. הרווחים לפי תחשיב של מספר הנוסעים לק"מ במטוסים לצפון אמריקה, צנח ב-20.6% לעומת מאי 2002. חברות תעופה אירופאיות סבלו מירידה של 5.5% וניתן לראות כי הן סבלו פחות בשל אותם משברים.

תגובת חברות התעופה למשברים הנוכחיים היתה בהפחתת הקיבולת של מושבים לק"מ (available seat kilometres) ב- 12.6%, כפי שנרשם לעומת מאי 2002. כתוצאה מהפחתת התפוסה נרשמה התאוששות במאי השנה וכבר נרשמה עליה ל-64.6% לעומת 63.5% באפריל.

באופן כללי נרשמה התאוששות שהתבטאה בתחשיב של רווחים לפי מספר הנוסעים לק"מ עבור חמשת החודשים הראשונים של שנת 2003 שהיתה נמוכה ב-6.4% לעומת התקופה המקבילה ב-2002 בעוד שמספר המושבים לק"מ עלה במתינות ב-11.4% מעל לתקופה המקבילה ב-2002.

תנועת המטענים באויר הוסיפה לגדול. בחודש מאי הראו הנתונים עליה של 3% לפי תחשיב של טון מטען לק"מ לעומת מאי 2002, והגידול המצטבר עבור חמשת החודשים הראשונים של שנת 2003 הראה עליה של 8.7% לעומת 2002. חברות התעופה בצפון אמריקה היו היחידות שהגיעו לתוצאות של ירידה בתנועת המטענים שהתבטאה ב-5.9% פחות במאי 2003 לעומת מאי 2002. התוצאה המצטברת של חמשת החודשים הראשונים לשנת 2003 הראתה גידול של 11.4% בתנועת המטענים בצפון אמריקה לעומת התקופה המקבילה ב-2002.

למרות שנראה כי אמון הנוסעים בתעבורה האוירית חוזר, כפי שנראה בחודש יוני, מזהיר Bisignani כי הדבר לוקח זמן עד להתאוששות המלאה, וכי הגידול בתעבורה עדיין לא השפיעה על הרווחיות, וכי חברות התעופה חייבות להיות זהירות באשר לשינויים שהן מציעות בקיבולת. דבר נוסף שהוא מציין כי יש לשים לב ולקצץ עוד בהוצאות בכדי להגיע לאיזון. עוד הודגש כי על החברות לפעול באופן איטנסיבי ומיידי לרענון וחידוש אירגוני בכדי שחברות התעופה תוכלנה לתפקד כחברות מודרניות לכל דבר, לטובת הסקטור של התעבורה האוירית בפרט ולכל המשתמע מכך לכלכלה בכלל.