על הפרק: 100% בידוק למטעני אויר במדינות המפרץ

בכנס מומחים בדובאי נקבע כי קיים צורך דחוף לשפר את אמות המידה לביטחון מטענים בשדות התעופה במזרח התיכון ולהשוותם לרמת אבטחת כבודת הנוסעים ובפרט לאור שאיפתו של המזרח התיכון להפוך למרכז גלובאלי למטענים בעיקר במדינות המפרץ


00:00 ,10.01.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

מחקר שפורסם לאחרונה ע"י International Quality & Productivity Centre (IQPC), קובע כי העת הזאת היא תקופה קריטית בה המזרח התיכון רושם גידול מהיר בתנועת הנוסעים (17%) ובתנועת המטענים (30% בשנת 2010). מכאן שנושא האבטחה מקבל חשיבות גוברת לאור שאיפתו של המזרח התיכון להפוך למרכז גלובאלי למטענים בעיקר במדינות המפרץ.

על פי המחקר, פיגוע ההתאבדות בשדה התעופה Domodedovo ברוסיה והפצצה שהוטמנה במדפסת במטוס מטען אשר המריא מתימן, דרך דובאי, באוקטובר, מלמדים שהטרוריסטים עדיין רואים בתחום התעופה מטרה עליונה.

הנושא נבחן בכינוס מומחים Annual Aviation Security 2011 שהתקיים בחודש שעבר בדובאי בחסות Dhabi Airport Company (ADAC). בכינוס הוצגו מסקנות של הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית International Civil Aviation Organization (ICAO) בשיתוף ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א, בדבר הצורך לבצע בדיקות אבטחה ל- 100% מהמשלוחים לכל אורך שרשרת האספקה.

לדבריהם, הבדיקה המדוקדקת, שלא תתבסס רק על מכונות שיקוף, אלא תכלול גם בדיקה פיזית, כלבים ועוד, היא בבחינת סיוט יום הדין של שדות התעופה העלולים להגיע מהר מאד למצב של עומס יתר באזורי האחסנה.

לדעת שני הארגונים הפתרון לבעיה טמון בגישה רב שכבתית הכוללת שימוש בשלוב של מידע מוקדם ושיקוף פיזי. התפיסה מתבססת על כך שיש להבטיח שמשלוחים מאובטחים במהלך העברתם בשרשרת האספקה ולאחר מכן להבטיח את העברתם בסביבה מאובטחת לשילוח בחברת התעופה.

לדעת הארגונים הדבר מצריך איחוד של מידע אלקטרוני, שיתוף פעולה בינלאומי ופרסום הצהרה המסדירה כיצד, מתי ואיזה מטען נבדק במהלך שלביה השונים של שרשרת האספקה.