ישראייר ואלקטרה משיקות מיזם משותף שיספק שרותי חיטוי למטוסים

השבוע קיימו החברות פיילוט מוצלח בנתב״ג במהלכו בוצע חיטוי במטוסי מטען ונוסעים של ישראייר מדגם איירבס 320 באמצעות חומר ייעודי לשימוש במטוסים


11:41 ,05.05.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

לקראת חזרת ענף התעופה לשגרת עבודה הודיעו חברת אלקטרה מוצרי צריכה וחברת ישראייר על הקמת מיזם משותף לחיטוי ולטיהור מטוסי נוסעים ומטען הפועלים בנתב״ג כנגד נגיף הקורונה.

 

לחברת אלקטרה, בניהולו של צביקה שווימר, ניסיון של עשרות שנים בטיפול וטיהור של מערכות מיזוג אוויר ואקלים והיא מפעילה, תחת חטיבת השרות שלה, מערך של עשרות אנשי מקצוע שעברו הכשרה מקיפה בנושא. לפני כחודשיים, עם התפרצות נגיף הקורונה בישראל,  הוחלט בחברה לרתום את כל הניסיון והידע שנצבר בתחום ולהיכנס לפעילות חדשה של חיטוי מוסדות, בתי עסק, מבנים ובתי אב כנגד נגיף הקורונה.

 

באותה העת חברת ישראייר, בניהולו של אורי סירקיס, חיפשה פתרון מקצועי, זמין, בטוח וחסכוני לחיטוי של צי מטוסיה והציעה לאלקטרה את ניסיונה וקשריה בענף על מנת להרחיב את פעילות החיטוי גם לתחום התעופה, מתוך הבנה שחיטוי המטוס עומד להיות חלק אינטגרלי מהבדיקות וההכנות לקראת הטיסה, בדיוק כמו ביטחון, תדלוק וניקיון.

 

לאחר בדיקה מקיפה שביצעו מהנדסי אלקטרה וישראייר בשיתוף עם אנשי מקצוע בתחום התקינה והתעופה הוחלט לאמץ את חומר החיטוי AEROSENSE שעומד בתקן התעופתי הבינלאומי ems1452 ושאומץ ע״י חברת בואינג לחיטוי מטוסיה כנגד נגיף הקורונה.

 

חומר החיטוי וההדברה שטרם נעשה בו שימוש בישראל, נמצא כיעיל לשימוש במטוסים שכן הוא לא מייצר קורוזיה, לא מכיל אמוניום רבעוני, הוא בטוח לשימוש ישיר על כל מרכיבי המטוס, אינו מגיב עם חומרים מעכבי בערה, זמן האידוי שלו מהיר, אין שאריות ריח וניתן לפזר אותו באמצעות אידוי קר (ערפול). מעבר לכל זאת, עלות החיטוי באמצעות ה- AEROSENSE הינה זולה משמעותית מכל אלטרנטיבה אחרת שקיימת כיום בענף התעופה.

 

לאחר שהצליחו לקבל את כל האישורים הנדרשים להתחיל ולייבא את החומר ולעשות בו שימוש לחיטוי כנגד נגיף הקורונה, לרבות אישורן של יצרניות המטוסים בואינג ואיירבס, קיימו השבוע נציגי אלקטרה וישראייר פיילוט בנתב"ג עם חומר זהה לחלוטין לתרכובת של ה- AEROSENSE שיוצר במעבדה מורשית בישראל במיוחד לצורך הפיילוט. במהלך הפיילוט בוצע חיטוי מלא למטוס נוסעים מסוג ATR ומטוס נוסעים שהוסב למטען מדגם איירבס A320 שניהם של ישראייר, הוגדר תהליך עבודה מסודר לביצוע פעולת החיטוי והוגדרו אמצעי בקרה במטרה למנוע מפגעים סביבתיים ובריאותיים.

 

הפיילוט כלל חיטוי תא המטען של המטוס וקבינת הנוסעים (למעט תא הטייס) לרבות תאי האחסון מעל המושבים, שולחנות וידיות המושבים, כיסויי החלונות, חגורות הבטיחות על הכיסאות, דלתות השירותים והשירותים עצמם.  תהליך חיטוי המטוסים ערך פחות מחצי שעה כשזמן האידוי נמשך בין 60-90 לדקות בלבד מבלי שנשארו סימני ריח או כתמים כלשהם.

 

הפיילוט שבוצע בנתב״ג עורר עניין רב בקרב מספר חברות תעופה שכבר ביקשו לבחון את החומר והממצאים שעלו בפיילוט שבוצע במטוסי ישראייר.