ירידה של 82% ברווח של אל על ברבעון השלישי

מבצע "צוק איתן" פגע בהכנסות החברה, שביקשה, בפעם הראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה, סיוע ממשלתי; ירידה של 6.5% בהכנסות ברבעון


12:11 ,25.11.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

מבצע "צוק איתן" פגע בהכנסות חברת התעופה אל על ברבעון השלישי של 2014, שנחשב מסורתית לרבעון הרווחי ביותר של השנה.

 

ההכנסות אל על ברבעון הסתכמו ב-601.2 מיליון דולר, לעומת 643.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד,  קיטון של 6.5%.

 

ההכנסות מנוסעים ברבעון קטנו בכ-7.3%, בעיקר כתוצאה מקיטון בתשואה לנוסע-ק"מ, בעקבות השפעותיו השליליות של מבצע "צוק איתן". ההכנסות מהובלת מטענים גדלו ב-4.5%, בעיקר כתוצאה מגידול בכמות טון-ק"מ שהוטסה בקיזוז קיטון בתשואה.

 

הוצאות ההפעלה של החברה ברבעון עלו בשיעור של 2%, ל-493 מיליון דולר, לעומת 483.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הוצאות ההפעלה מהמחזור עלה מ-75.2% ברבעון השלישי של שנת 2013, ל-82.0% ברבעון. הגידול בהוצאות ההפעלה נבע בעיקר מעלייה בהוצאות עבור דלק סילוני ומגידול באגרות ודמי מעבר אווירי, וקוזז על ידי ירידה בהוצאות השכר ובהוצאות הביטחון.

 

נתח השוק של אל על בנתב"ג עמד ברבעון על 33.8%, לעומת נתח שוק של 30.2% ברבעון מקביל אשתקד, והתפוסה במטוסים עמדה על 82.1%, לעומת תפוסה של 84.8% ברבעון המקביל אשתקד. במכירות באינטרנט נרשם גידול של  30% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד.

 

הרווח הגולמי של החברה ברבעון הסתכם ב-108.3 מיליון דולר (18.0% מהמחזור), לעומת 159.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (24.8% מהמחזור). הרווח מהפעלה הסתכם ב-29.1 מיליון דולר, לעומת 75.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

 

הרווח ברבעון השלישי של 2014 הסתכם  ב-10.1 מיליון דולר, לעומת רווח של 57.9 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2013, ירידה של 82%. תזרים המזומנים ששימש לפעילות שוטפת הסתכם ברבעון השלישי של 2014 ב-12.0 מיליון דולר, לעומת 56.1 מיליון דולר תזרים מזומנים, שנבע מפעילות שוטפת ברבעון המקביל אשתקד.  ה-EBITDA ברבעון השלישי של 2014 הסתכם ב-57.3 מיליון דולר, לעומת 100.6 מיליון דולר ברבעון המקביל.

 

הכנסות אל על בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ב-1,588.2 מיליון דולר, לעומת 1,604.0 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של 1.0%, שנבע בעיקר מקיטון בתשואה בשל התחרות הגוברת בקיזוז גידול בכמות הנוסעים המוטסת.

 

הוצאות ההפעלה בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2014 הסתכמו ב-1,357.7 מיליון דולר, לעומת 1,324.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 2.5%.

 

בהוצאות הביטחון של החברה נרשמה ירידה משמעותית, בסך של 14.3 מיליון דולר, כתוצאה מהגדלת שיעור השתתפות המדינה.

 

הרווח הגולמי של החברה בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2014 הסתכם ב-230.5 מיליון דולר, והיווה 14.5% מהמחזור, ביחס לרווח גולמי של 279.6 מיליון דולר, שהיוו שיעור של כ-17.4% מהמחזור בתקופה המקבילה אשתקד.

 

הרווח מהפעלה בתשעת החודשים הראשונים של שנת  2014 הסתכם ב- 1.8 מיליון דולר, לעומת 46.3 מיליון דולר ב תשעת החודשים הראשונים של שנת 2013.

 

ההפסד לתקופה בתשעת החודשים הראשונים  של שנת 2014 הסתכם בכ-13.2  מיליון דולר, לעומת רווח בסך של 29.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

 

ה-EBITDA של אל על בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם ב-84.8  מיליון דולר, לעומת 121.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

 

ההון של החברה, נכון ליום 30 בספטמבר 2014, הסתכם ב-136.4 מיליון דולר.

 

מנכ"ל אל על דוד מימון: "תוצאות הרבעון השלישי משקפות את השפעת 'צוק איתן', שגרם לפגיעה משמעותית בהכנסות, שבעקבותיה ביקשה אל על סיוע ממשלתי. זו הפעם הראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה ב- 2006, בה אל על מציגה ירידה כה משמעותית ברווח ברבעון השלישי, שנחשב מסורתית לרבעון החזק ביותר. בנוסף, התאפיין הרבעון בשחיקת מחירים שהביאה לירידה בהכנסות מנוסעים.

 

"לצד אלו, יש לנו הישגים שיווקיים משמעותיים: מספר חברי מועדון הנוסע המתמיד בארץ ובעולם גדל ל- 1.4 מיליון חברים. בנוסף, במסגרת ההתחדשות והרחבת רשת נתיבי החברה, הודענו ברבעון הרביעי על פתיחת קו ישיר חדש של אל על לבוסטון ועל הסכם לשיתוף פעולה חדש (קוד שייר), שנחתם עם חברת התעופה האמריקאית JetBlue, שיאפשר ללקוחותינו לטוס למגוון יעדים רחב בארצות הברית בזמינות גבוהה ובחיבוריות נוחה".

 

בהתייחסו למערכת יחסי העבודה ציין מימון: "לפני מספר ימים פתחו הטייסים בשביתה פראית, בשל הנחיית רשות התעופה האזרחית, לפיה טייסים לא יוכלו לטוס אחרי גיל 65. עיצומי הטייסים פגעו במאות נוסעים, בעיקר בתקופה רגישה זו. אני קורא לראשי הוועד לנהל מו"מ עם הנהלת החברה ללא פגיעה בנוסעיה".

 

סמנכ"ל הכספים של אל על דגנית פלטי: "תוצאות הרבעון השלישי הושפעו ממבצע 'צוק איתן', שהיה הגורם המרכזי לירידה המשמעותית ברווחיות החברה. יחד עם זאת, תזרים המזומנים שנבע לחברה מפעילות שוטפת בתשעת החודשים הראשונים של השנה, שהסתכם ב-148 מיליון דולר, מאפשר לחברה להמשיך בתוכנית ההצטיידות ולעמוד במחויבויות הפיננסיות שלה.

 

"ברבעון המדווח השקענו סכום של  66 מיליון דולר, ברובו ברכישת מטוס נוסף, מדגם 737-900, ופרענו התחייבויות פיננסיות בסך של 48.3 מיליון דולר. קיבלנו הלוואות בסך של 75.4 מיליון דולר למימון המטוס החדש, ותשלום מקדמות עבור מטוסים נוספים מאותו דגם, שאמורים להתקבל בשנת 2015 ובשנת 2016".