זיהום הדלק התרחש מחוץ לנתב"ג

הועדה שמינה השר כץ לבדיקת אירוע זיהום הדלק בנתב"ג: לא תודלק שום מטוס בדלק מזוהם ומערכת המסננים בלמה את כניסת הזיהום למיכלי המטוסים


00:00 ,04.09.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ אימץ היום את המלצות צוות בינמשרדי שבדק כועדה מיוחדת את אירוע זיהום הדלק הסילוני בנמל התעופה בן גוריון במאי השנה. הצוות התבקש להמליץ על הפעולות הנדרשות כדי למנוע אירוע דומה בעתיד.

הועדה קובעת כי מקור זיהום הדלק היה מחוץ לשדה התעופה אולם עם זאת, לא תודלק ולו מטוס אחד בדלק מזוהם, זאת לאחר שמערכת המסננים של צינורות הדלק בשדה התעופה בנתב"ג הצליחה לבלום את כניסת הזיהום למיכלי המטוסים.

דוח הועדה ברשות מנכ"ל משרד התחבורה, האלוף (מיל') דן הראל מציג שורה של המלצות מיידיות, שנועדו למנוע הישנותם של אירועים כאלה בעתיד. ההמלצות מתייחסות לרשות שדות התעופה (רש"ת), רשות תעופה אזרחית (רת"א) מנהל הדלק, חברות הדלק, צה"ל ומשרד הביטחון.

הועדה מתייחסת לנושא סמכויות ואחריות הגופים השונים המעורבים בכל אירוע הקשור לזיהום של דלק וקובעת נהלים ברורים בנושא המתייחסים לסמכויות העצירה של המטוסים, פתיחת חדר מצב שבו ינוהל אירוע, פתיחה חלקית ושחרור מטוסים בנתב"ג, פרסום הודעות לחברות התעופה אשר יודיע על המגבלה בשדה התעופה.

נזכיר כי, ביום 5 במאי השנה, בשעות הצהרים הופסקה הזרמת הדלק לתעופה האזרחית בנתב"ג ונעצרה המראת המטוסים מחשש לזיהום בדלק. זאת, בעקבות ריבוי מקרים של סתימת מסננים במערכות התדלוק בנתב"ג וכן הודעת מנכ"ל חברת "פז נכסי תעופה" כי בדיקות המעבדה שבוצעו למסננים הצביעו על חומר בלתי מזוהה היכול "לגרום לקיפוח נפש".

ההחלטה על הפסקת תדלוק, באמצעות הדס"ל שבצנרת נתב"ג ועצירת המראות מטוסים התקבלה על ידי מנהל נתב"ג, בהתייעצות עם מנכ"ל רשות שדות התעופה. בהתערבות מנכ"ל משרד התחבורה הורה מנכ"ל רש"ת להתיר טיסות של מטוסים שלא תודלקו בארץ.

ב-10 במאי לאחר קבלת תוצאות מעבדה מוסמכת, המעידות כי הדס"ל תקין לחלוטין הורה השר כץ על חזרה לשגרה בנתב"ג.

הועדה ממליצה בין השאר לרש"ת לשקול הקמת חוות מיכלי דלק חדשה , בצידו האחר של נתב"ג עם קווי הזנה נפרדים. כמו כן קובעת הועדה כי "רש"ת תפעל ליכולת ניטור הדלק בכל נקודה בשרשרת הדלק, במתקנים שבאחריותה, במטרה לאפשר איתור " מקור הבעיה ויצירת חציצה בין חלקי המערכות הקיימות".

הועדה ממליצה כי חברות הדלק יספקו דס"ל לפי תקני שירות ואיכות רשמיים כפי שיקבעו על ידי משרד התשתיות.כמו כן, יופעל מערך בדיקות עצמאי על פי תקנים אלה. חברות הדלק, יעבירו דיווחים שוטפים לרש"ת אודות תקינות הדלק ועמידתו בתקנים שנקבעו וכן על אירועים חריגים, כולל בכניסה למיכלי השדה וביציאה מהם. רש"ת תבצע בדיקות שגרתיות של תקינות הדס"ל, באמצעות מעבדות מוסמכות שיקבעו על ידי מינהל הדלק ותפעל להסדרת ההתקשרויות שלה עם חברות הדלק, תוך הקפדה על עמידת החברות בתקני הדלק.

בדוח נקבע בין השאר כי בכל מקרה של גילוי חריג בדס"ל תעביר רש"ת דיווחים שוטפים לרת"א ולגורמים הנוגעים בדבר על איכות הדלק, עמידתו בתקנים.

 

הועדה ממליצה למינהל הדלק שבמשרד התשתיות בין השאר להכיר בתשתיות וחוות הדלק בנתב"ג כ - "מתקן דלק אסטרטגי" ולאכוף "רגולציה על נתב"ג כעל תחנת דלק ציבורית" . כמו כן, היא ממליצה למינהל הדלק לעדכן את תקן הדס"ל לאיכות הרצויה ולקדם תקן שירות כתקן מחייב.

 

עוד ממליצה הועדה לקבוע מעבדות מוסמכות לביצוע בדיקות לאיכות הדס"ל בשגרה ובעת חירום.

 

הועדה ממליצה כי, בכל אירוע שאינו מיידי (דוגמת – אירוע ביטחוני או תעופתי) המאלצים את סגירת נמל התעופה, תקבל רש"ת החלטה על סגירת השדה לאחר התייעצות עם רשות התעופה האזרחית. במקרה של חילוקי דעות- הנושא יעלה להחלטת מנכ"ל משרד התחבורה.

הועדה קובעת כי, רש"ת תפעל ליצירת פתרון פיזי בשטח שיאפשר "סחרור הדלק מתוך מערך הצינורות הקיים ופינוי מדלק מזוהם בזמן קצר, במגמה לאפשר הזנה מהירה בדלק נקי"

באשר לרשות התעופה האזרחית קובע הדוח כי רש"ת תעביר לרת"א דיווח חודשי על איכות הדלק והשירות ותנהל מעקב עצמאי בנושא. כמו כן, נקבע כי רת"א תנהל את הקשר עם רשויות תעופה אזרחיות, מקבילות ועם ארגוני תעופה בינלאומיים. רת"א תהיה מעורבת בהחלטות על סגירה ופתיחה של נתב"ג ותהיה חלק מצוות חדר מצב המנהל את האירוע.