הבוקר יובא הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופאי לאישור הממשלה

לאחר האישור ייחתם ההסכם בין שר התחבורה ישראל כץ לבין שר התחבורה של נציבות האיחוד האירופי


00:00 ,21.04.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

הבוקר (א') בצל השביתה של שלוש חברות התעופה הישראליות, צפוי הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופאי להיות מובא לאישור הממשלה (ראו ידיעה נוספת בנושא).

ההסכם נועד להביא לליברליזציה בקווי התעופה שבין ישראל למדינות האיחוד האירופי.

ביום רביעי האחרון הוגש ההסכם לאישור הממשלה על ידי שר התחבורה ישראל כץ ושר האוצר יאיר לפיד, לאחר שאושר על ידי כץ ביולי 2012. חתימת ההסכם התעכבה בשל ההחלטה להקדים את הבחירות לכנסת ולהימנע מקבלת החלטות ערב הבחירות.

לאחר אישור הצעת ההחלטה על ידי הממשלה יובא הסכם השמים הפתוחים לחתימה על ידי כץ ושר התחבורה של נציבות האיחוד האירופי.

כץ ציין שההסכם, שאמור לצרף את ישראל לחלק מעולם התעופה האירופאי, יהפוך את הטיסות למוצר שווה לכל נפש ויאפשר להוזיל את מחירי הטיסה בין ישראל לאירופה. כמו כן, הוא יפתח יעדי טיסה חדשים בכל רחבי אירופה ללא הגבלה.

לדבריו, ההסכם יאפשר להגדיל את התיירות הנכנסת לישראל ויצור אלפי מקומות עבודה חדשים עבור ישראלים: "מדובר בהסכם טוב, הטומן בחובו יתרונות לתעופה הישראלית. אני משוכנע ביכולתם של מנהלי חברות התעופה הישראליות להוביל את חברותיהן לשגשוג והצלחה גם במציאות של סביבה תחרותית, המיטיבה עם כלל המשק".

הסכם השמים הפתוחים נחתם לאחר משא ומתן שנמשך יותר משלוש שנים עם האיחוד האירופי. בכך יושמה החלטת הממשלה לפתוח לתחרות חופשית את ענף התעופה בין ישראל לאיחוד האירופאי.

במסגרת המשא ומתן שהובילה רשות התעופה האזרחית (רת"א) עם האיחוד האירופאי, הושגו כל היעדים שהוצבו על ידי המשרד, בכללם יישום הדרגתי של חמש שנים של ההסכם, שנועד לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש.

במסגרת ההחלטה הוגדל בהדרגה אחוז ההשתתפות של המדינה בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות, עד לגובה של 80%. בנוסף נקבעה השתתפות נוספת, בהיקף של חמישה מיליון שקל לשנה, בכל אחת מהשנים הקרובות.

כץ הנחה את מנהל רת"א גיורא רום להמשיך ולסייע לחברות התעופה הישראליות ככל שיידרש, במטרה לשמור על חוסנן ולאפשר להן השתלבות מהירה במרחב האירופאי.