מובילי מטען אוויריים עומדים להיתקל במחסור במטוסי מטען, לאור העובדה שחלק ניכר מהצי בשירות עושה שימוש במטוסים ישנים הצפויים לצאת מפעילות והמגמה להמיר מטוסי נוסעים למטען (P2F) הצטמצמה מאד, ציינו בכירי חברות התעופה כנס ISTAT Americas ב-7 במרץ.
"להערכתי כ- 120 מטוסי מטען רחבי גוף הם מעל גיל 30", אמר מייקל סטין, מנכ"ל Atlas Air, לנציגים באירוע בסן דייגו. "אנחנו צפויים לראות כמות משמעותית של מטוסי מטען היוצאים משירות לאורך חמש עד עשר השנים הקרובות. אנחנו צריכים את מטוסי הייצור החדשים בשוק בזמן".
נציין כי חברת Atlas Air היא המפעילה הגדולה בעולם של מטוסי מטען רחבי גוף עם צי של 118 מטוסים ועוד 20 נוספים בניהול. Atlas מפעילה 59 מטוסי בואינג 747 ולאחרונה קיבלה מסירה של ה-747 האחרון שנבנה אי פעם, 747-8F. סטין טען כי תעשיית המטענים עברה שינוי מבני קבוע לפיו, לפני המגיפה, כמחצית מנפח המטען האווירי הועבר על סיפון מטוסי נוסעים, נתח שזז בצורה מסיבית לטובת מטוסי המטען, שכן רוב מטוסי הנוסעים היו מקורקעים זמנית במהלך COVID- 19. אבל גם עכשיו, ציין סטין, כשהטיסות לטווח ארוך חזרו ברוב השווקים, כולל פלח חשוב כמו קווים טרנס-אטלנטיים, נתח השוק של מטוסי המטען כולו עומד על 61%, לפי סטין, ולכן הרבה מעל למגמות קודמות.
סטין הביע דאגה כי התעשייה עשויה לעמוד בפני "מצב דומה לזה של בתקופת המגיפה", כאשר לחברות התעופה חסרה קיבולת מטען בגלל הביקוש הרב.
על פי נתוני האיגוד הבינלאומי לתחבורה אווירית (IATA), הביקוש למטענים אוויריים בינואר ירד ב-15% לעומת ינואר 2022. אבל טום קראבטרי, מנכ"ל חברת היעוץ Trade and Trasportation Group, ציין שזה הגיע לרמה גבוהה מאוד והתשואות הן עדיין מעל המקום שבו הם היו היסטורית.
לא רק שהזמינות העצומה של מספר מספיק של מטוסים תהיה בעיה, עצירת הייצור של ה-747 תהיה בעיה. "טעינה דרך דלת מטען קדמית היא חיונית עבורנו", אמר סטין. "אנחנו משתמשים בטעינת דלת קדמית כל הזמן, ולו רק מטעמי יעילות."
הוא גם הצביע על העובדה שבגלל המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה איבדה התעשייה את מטוס המטען עם יכולות טעינה דרך דלת קדמית, האנטונוב An-124. כאשר היכולות הללו נעלמות עם הזמן, "בשלב מסוים התעשייה תצטרך להתאים את שרשרת האספקה". לדברי סטין, ניתן להעלות על הדעת ש- Atlas עשויה להפעיל את צי ה-747-400Fs שלה יותר כדי לשמור על היכולת הזו. עם זאת, צי ה-400 של Atlas הוא כיום בן 22 בממוצע ואינו עומד להחלפה במשך יותר מעשר שנים.