אל על: הפסד של 147 מיליון דולר ברבעון השלישי

במהלך הרבעון גייסה החברה כ-505 מיליון שקל בהנפקת מניות בהתאם למתווה הסיוע של המדינה. החל מחודש יולי ירדו ההכנסות בשיעור של 94% לכ-39 מיליון דולר, לעומת כ-647 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד


10:52 ,25.11.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת אל על פרסמה הבוקר את התוצאות הכספיות לרבעון השלישי של שנת 2020. מהחברה נמסר כי תוצאות הרבעון השלישי של שנת 2020 הושפעו דרמטית ממשבר הקורונה, ועמו הגל שני בישראל וביעדי אל על בעולם, בעקבותיו הפסיקה החברה לחלוטין את פעילות הנוסעים הסדירה כמו גם את טיסות המטען ומרבית עובדיה הוצאו לחל״ת.

 

החברה סיימה את הרבעון השלישי עם הפסד של כ-147 מיליון דולר ועם גרעון של כ-125 מיליון דולר בהונה העצמי. במהלך הרבעון גייסה החברה כ-505 מיליון שקל בהנפקת מניות בהתאם למתווה הסיוע של המדינה; החברה עדיין לא הגיעה להסכמה עקרונית עם הגופים המממנים לגבי קבלת הלוואה, בהתאם למתווה האוצר, ובוחנת חלופה של גיוס חוב באמצעות הנפקת אג״ח.

 

בעקבות ההנפקה לציבור, הפכה חברת כנפי נשרים, לבעלת השליטה בחברה. מונה יושב ראש דירקטוריון חדש ומונו דירקטורים חדשים. כמו כן, החברה הקימה ועדת איתור למציאת מנכ״ל חדש. המנכ״ל הנוכחי, גונן אוסישקין, הודיע כי יסיים את תפקידו בינואר 2021.

 

מאז פרוץ משבר הקורונה, מבצעת החברה פעולות בתחומים שונים, שמטרתם להביא להתייעלות בסעיפי ההוצאות ולשפר את נזילותה של החברה. החברה חתמה על הסכמי הבראה עם עובדיה (אשר היוו תנאי למתווה הסיוע של המדינה); במסגרת זו סוכם על  צמצום מצבת כוח האדם של החברה בכ-2,000 עובדים (מתוכם כ-1,100 עובדים זמניים), ובנוסף הוחלט על הפחתות שכר לבעלי שכר גבוה. היקף ההתייעלות הצפוי בהוצאות השכר בתקופת ההסכמים (כ-5 שנים), ותחת הנחה של היקף פעילות של 75% מפעילות מלאה ביחס לפעילות שתכננה החברה לשנת 2020, צפוי להסתכם לכדי כ-260 מיליון דולר לשנה ובנוסף סוכמה תוכנית התייעלות שאינה בשכר.

 

עיקרי תוצאות הרבעון השלישי של 2020: החל מחודש יולי ובעקבות הפסקת הפעילות בתחום הטיסות הסדירות ירדו ההכנסות בשיעור של 94% לכ-39 מיליון דולר, לעומת כ-647 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

 

לצד הירידה בהכנסות, צמצמה החברה את הוצאות ההפעלה המשתנות שלה, ובכך צמצמה את הוצאות ההפעלה שלה ברבעון בכ-80% לכ-101 מיליון דולר, המהווים בעיקר הוצאות פחת והוצאות קבועות אחרות אשר אינן מושפעות מצמצום הפעילות, זאת לעומת כ-505 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

 

החברה רשמה הפסד נקי של כ-147 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-27 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, אף על פי שרבעון הקיץ מהווה בדרך כלל את רבעון השיא של החברה, וזאת כתוצאה מהמשבר ומהדממת הפעילות.

 

יתרת התחייבויות בגין מכירה מראש של כרטיסי טיסה ללקוחות מסתכמת, נכון ליום פירסום הדוחות, בכ-240 מיליון דולר, מתוכם כ-39 מיליון דולר בגין שוברים שהונפקו כחלופת החזר כספי ללקוחות.

 

מנכ״ל אל על, גונן אוסישקין: ״התמשכות משבר הקורונה  בדגש על ׳גל שני׳ בישראל ובעולם בעקבותיהם הוטלו סגרים ומגבלות רבות במהלך הרבעון השלישי של שנת 2020 הובילו למצב בו חברת אל על חדלה מפעילות סדירה. כפועל יוצא הרוב המכריע של עובדי אל על המשיכו לשהות בחל״ת, ועל אף הצעדים הרבים והמשמעותיים שביצענו כדי לצמצם את ההוצאות השוטפות ולשפר את נזילות החברה, אנו מסכמים רבעון שלישי קשה עם הפסד כבד של כ-147 מיליון דולר.

 

״לאחרונה חזרנו להפעיל טיסות נוסעים למספר מצומצם של יעדים, ואנו מקווים שכבר בתקופה הקרובה יתאפשר להרחיב את היקפי הפעילות ולהחזיר את החברה בהדרגה לפעילות סדירה, ככל שניתן.

 

״במקביל, אנו ממשיכים להטמיע את מהלכי ההתייעלות בחברה, ולנסות ולהחזירה לפסי צמיחה. עם זאת, ללא תמיכת ממשלת ישראל, שתיתן לחברת אל על את הגיבוי הנדרש כדי שנוכל לקדם את גיוס החוב, תתקשה חברת אל על לעמוד בהתחייבויותיה בהמשך, ותעמוד בפני סכנת קיום. זאת, למרות שהחברה השלימה מהלך של הנפקת הון בהיקף של למעלה מחצי מיליארד שקל, בהתאם לחלק הראשון של מתווה הסיוע ועמדה בכל הדרישות שהעמידה המדינה״.

 

סמנכ״ל הכספים, דגנית פלטי: ״היות ופעילות החברה במהלך הרבעון השלישי היתה מינימלית, היקף ההכנסות היה זניח, ובהתאם הפסדי החברה גדלו. החברה השלימה בחודש ספטמבר את חלקו הראשון של מתווה הסיוע של המדינה והנפיקה מניות בסך של כ-147 מיליון דולר. סכום זה בתוספת המהלכים הפיננסיים שביצענו מתחילת המשבר, לרבות חסכון בעלויות שכר, דחיית תשלומי חכירה ותשלומים למממנים, מכירת מניות בחברת ממן, ופעולות נוספות, אפשרו לנו להגיע לנקודת הזמן הנוכחית, כאשר החברה עומדת בכל התחייבויותיה הפיננסיות כפי שסוכמו עם המלווים. כמו כן, פרסמה החברה מדיניות החזרים חדשה על פיה ניתן לקבל שוברים הניתנים למימוש לכרטיסי טיסה בתוספת 25% חלף החזר כספי וביצעה החזרים לנוסעים עבור טיסות שבוטלו, בהיקפים משמעותיים. סיוע המדינה בגיוס החוב הנדרש, הכרחי להמשך פעילותה של החברה״.