חברת אל על הציגה היום את תוצאותיה הכספיות לסיכום שנת 2017 והרבעון הרביעי של השנה. מהדוחות עולה כי הכנסות החברה בשנת 2017 עלו בכ-3% ועמדו על 2.09 מיליארד דולר בהשוואה לכ-2.03 מיליארד דולר אשתקד. מהחברה נמסר כי הגידול בהכנסות הינו פועל יוצא של המשך העלייה בכמות הנוסעים שהטיסה החברה בהיקף של כ-2.4%.
ההכנסות מהפעלה גדלו בשנת 2017 בכ-2.9%, גידול בכ-58.6 מיליון דולר ביחס לשנת 2016, כאשר הכנסות מנוסעים גדלו בכ-3.1%, גידול בכ-55.7 מיליון דולר. הכנסות ממטען גדלו בכ-1.6% (כ-2.4 מיליון דולר), בעיקר כתוצאה מגידול בכמות טון - ק״מ שהטיסה החברה אשר קוזז בחלקו ע״י קיטון בתשואה לטון - ק״מ.
שיעור התפוסה במטוסים הגיע ל-84.7% לעומת 84% בשנת 2016. נתח השוק של החברה מתנועת הנוסעים בנתב״ג בשנת 2017 עמד על כ-28.5% לעומת 32.6% אשתקד, זאת לאור העלייה החדה בתנועת הנוסעים בנתב״ג בהיקף של כ-16%, שיעור גבוה מקצב צמיחת פעילות אל על בנתב״ג שגדלה בכ-2.4% והסתכמה בכ-5.6 מיליון נוסעים.
הוצאות ההפעלה גדלו בשנת 2017 בכ-110 מיליון דולר ביחס לשנת 2016, בין היתר כתוצאה מגידול בהוצאות השכר, שהושפעו מהתחזקות השקל מול הדולר, מהסכמי העבודה, וכן מהפרשה למענקים בגין שנה קודמת. כמו כן, נרשמה עלייה בהוצאות הדלק כתוצאה מעלייה במחירי הדס״ל וכן הוצאה בגין שומת מס ועוד.
הרווח מהפעלה בשנת 2017 הסתכם בכ-29 מיליון דולר, בהשוואה לכ-110.6 מיליון דולר בשנת 2016. הרווח לפני מס הסתכם בשנת 2017 בכ-8.7 מיליון דולר בהשוואה לכ-93.4 מיליון דולר ב-2016. החברה סיימה את שנת 2017 עם רווח נקי בסך של כ-5.7 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של כ-80.7 מיליון דולר ב-2016.
למרות הירידה ברווחיות, החברה מייצרת תזרים מזומנים חיובי גבוה וממשיכה להציג נזילות גבוהה: תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-2017 בכ-284 מיליון דולר, לעומת כ- 243 מיליון דולר ב-2016; ה-EBITDA בשנת 2017 הסתכם בכ-197 מיליון דולר, לעומת כ- 287 מיליון דולר ב-2016.
הכנסות החברה ברבעון הרביעי של שנת 2017 עלו ב-11% ל-512 מיליון דולר, לעומת כ-461 מיליון דולר ברבעון הרביעי אשתקד. החברה סיימה את הרבעון הרביעי של 2017 עם הפסד נקי של כ-29.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-2.4 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנת 2016.
בשנת 2017 התקבלו בחברה 2 מטוסי דרימליינר חדשים כחלק מתוכנית ההצטיידות, ובשנת 2018 קיבלה החברה עוד 2 מטוסים נוספים מסוג זה. כך שעד כה נכנסו לשירות פעיל ארבעה מטוסי דרימליינר - אחד בבעלות ושלושה בחכירה.
גונן אוסישקין מנכ״ל אל על: ״במהלך שנת 2017 התמודדה החברה מול התחרות הגוברת בשוק התעופה הישראלי כתוצאה מגידול משמעותי במספר המושבים של חברות זרות ובמיוחד חברות הלואו-קוסט.
״על אף הסביבה העסקית המאתגרת החברה רשמה גידול של כ-3% בהכנסות לצד זה רשמה החברה גידול בהוצאות שנבעו הן מהשינויים בשערי החליפין בעיקר של השקל מול הדולר שהשפיעו בין היתר על הוצאות השכר והן מעלייה במחירי הדלק, ובהוצאות אחרות. אל על מצויה בעיצומו של תהליך אסטרטגי של התאמת החברה לשינויים הנדרשים לשם שמירה על מעמדה התחרותי והמשך מיצובה כשחקנית המובילה בשוק התעופה הישראלי: ההצטיידות במטוסים החדשים והמתקדמים מדגם הדרימליינר כמו גם הרחבת רשת הנתיבים בצפון אמריקה: בוסטון, מיאמי וסן פרנסיסקו והגדלת תדירויות ביעדי אל על, השקעה בעולמות הדיגיטל מתוך כוונה לייצר שיפור ושינוי מהותי בתחום חשוב זה וכן אינטרנט במטוסים. בנוסף אנו ממשיכים לפעול, ולשמחתנו בהצלחה רבה, לשיפור הדיוק המבצעי״.
מחברת אל על נמסר כי ״אנחנו בעיצומו של מהלך שינוי מתכונת הטיסות ליעדי החברה באירופה על מנת לתת מענה אל מול טיסות הלואו-קוסט שתופסות נתח הולך וגדל בנתב״ג. במסגרת זו איחדנו את כל מותגי החברה באירופה תחת המותג ״אל על״ לשיפור חוויית הלקוח. המודל החדש מאפשר לנוסעי אל על לאירופה לטוס במחיר משתלם ולבחור בעצמם, תוך שקיפות מלאה, את חבילת הטיסה שמתאימה לצרכיהם״.
דגנית פלטי, סמנכ״ל הכספים, ציינה כי ״במהלך שנת 2017 החברה קיבלה שני מטוסי דרימליינר חכורים ושילמה מקדמות עבור 3 מטוסים שרכשה. עד היום קיבלה החברה ארבעה מטוסי דרימליינר, כששלושה מתוכם חכורים ואחד בבעלותה, אותו מימנה החברה בהלוואות ארוכות טווח בשיעורי ריבית נוחים ובשיעורי מימון גבוהים. למרות הפגיעה ברווחיותה, שנבעה בעיקר מעליה במחיר הנפט והתחזקות השקל מול הדולר, החברה מייצרת תזרים מזומנים גבוה מפעילות שוטפת וממשיכה להציג נזילות גבוהה. מצבה הפיננסי של החברה מאפשר לה לעמוד בהמשך תכנית ההצטיידות בצי מטוסים חדש, שיאפשר את התפתחותה העתידית של החברה בשנים הבאות״.