איירבוס וקטאר איירוויז הגיעו לפשרה ב״מחלוקת הצבע״

איירבוס ו-Qatar Airways הסכימו לסיים את המאבק הארוך שלהן על צבע מתקלף במטוס הדגל של מטוס הדגל A350. החברות הגיעו לפשרה שפרטיה חסויים אך שתי החברות יתקנו את המטוסים המקורקעים ואיירבוס תשוב ותספק מטוסים חדשים לחברת התעופה


10:47 ,05.02.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

איירבוס ו-Qatar Airways הסכימו לסיים את המאבק הארוך שלהן על צבע מתקלף במטוס הדגל של מטוס הדגל A350, ובכך למנוע עימות פתוח בבית המשפט בין יצרנית המטוסים האירופית לאחד הלקוחות החשובים ביותר שלה. קטאר ואיירבוס אמרו כי הסכם הפשרה אינו הודאה באחריות של אף אחד מהצדדים. משפט בבית המשפט העליון בלונדון אמור היה לדון בסכסוך בתחילת הקיץ הקרוב.

 

בעוד שפרטי ההסדר חסויים, שני הצדדים ימשכו את תביעותיהן המשפטיות, אמרו החברות בהצהרות נפרדות. החברות גם הסכימו לצאת לפרויקט תיקונים במטרה להחזיר את המטוסים המקורקעים לאוויר. ״הסכם זה יאפשר לקטאר איירווייז ואיירבוס להתקדם הלאה ולעבוד יחד כשותפות״, אמרו קטאר ואיירבוס.

 

איירבוס הודיעה כי תחזיר לספרים את ההזמנות של חברת התעופה מקטאר עבור 50 מטוסי A321 שהיא ביטלה במסגרת הסכסוך. בנוסף, איירבוס תמסור את 23 מטוסי ה-A350 הנותרים מתוך ספר ההזמנות הממתינים של קטאר, כאשר המסירות יחלו כבר השנה. כמו כן, קטאר איירווייז תקבל לידיה את דגמי A321neo שהזמינה החל משנת 2026, אמר דובר איירבוס. מדובר בעיכוב של שלוש שנים מלוח הזמנים הקודם שהיה אמור להתחיל ב-2023.

 

איירבוס וקטאר בילו יותר משנה בהתמודדות עם סכסוך ציבורי יוצא דופן שעסק בבלאי של השטח החיצוני במטוסי ה-A350 רחבי הגוף שנרכשו על ידי חברת התעופה מדוחא - החברה הראשונה שהפעילה את הדגם המתקדם ביותר של איירבוס. איירבוס לא חלקה על כך שחלק מהדגמים מציגים בלאי, אם כי היצרן התעקש שהבלאי אינו מהווה סיכון בטיחותי.

 

הסכסוך החריף כאשר קטאר קרקעה 29 מטוסי איירבוס מדגם A350 מתוך צי של 53 מטוסים מדגם זה, וזאת לאחר שהרגולטור המקומי שלל את תעודות הכשירות האוויריות שלהם, וביקשה מאיירבוס פיצוי של יותר מ-2 מיליארד דולר.

 

ההסלמה החמירה כאשר קטאר איירווייז סירבה לקבל לרשותה מסירה של מטוסים חדשים שנבנו עבורה, ואיירבוס ביטלה את הזמנת קטאר לדגם ה-A321 הנמכר ביותר שלה, בטענה שסירובה של חברת התעופה לקחת מטוסי A350 נוספים העניק ליצרן המטוס זכות לבטל את כל ההסכמים האחרים עם החברה.

 

העימות העמיד את איירבוס מול אחת הלקוחות החשובים ביותר שלה. אחרי הכל, שלוש חברות התעופה העיקריות של אזור המזרח התיכון  - אמירייטס, איתיחאד וקטאר איירווייז -  היו רוכשות גדולות שקנו מטוסים רחבי גוף שעזרו להפוך את שדות התעופה המדבריים שלהן למוקדים עולמיים.