21 מליון דולרים רווח נקי לאל על ברבעון השלישי

ההכנסות מהובלת מטענים גדלו ב- 16% וסך ההכנסות צמח ברבעון זה ב- 6%. אולם, עליה של כ-47% במחיר הדס"ל הגדילה את הוצאות הדלק של החברה בכ-45 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל אשתקד והשפיעה על הרווחיות


00:00 ,23.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

"אנו מחויבים וערוכים למאמץ מתמשך ולהתמודדות עם השינויים בכלכלה בישראל ובעולם, עם תנאי השוק המאתגרים ועם התחרות", אמר הבוקר מנכ"ל אל על אליעזר שקדי עם פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2011, אותו סיימה החברה ברווח נקי של 21 מליון דולרים.

נדגיש כי אמנם הרווח הנקי ברבעון זה נחתך ביותר מ- 50% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אז סיימה החברה ברווח נקי של 42.5 מליוני דולרים, אולם ראוי לציין כי תנאי השוק, מחירי הדס"ל והמשבר הכלכלי באירופה השפיעו על לא מעט חברות תעופה, כשהבולטות מהן Air Canada ו- American Airlines הציגו הפסדים בתוצאותיהן העסקיות ואילו שאר החברות הציגו אף הן שחיקה ברווחיות.

כאמור, נתוני הדוח מצביעים על מגמה חיובית בחלק מהפרמטרים, בהשוואה לנתוני הרבעון המקביל בשנת 2010. כך למשל, ברבעון השלישי זינקו הכנסות החברה ב- 6% לכדי 602 מליוני דולרים, בעיקר הודות לגידול בכמות נוסע/ק"מ ומהגידול בתשואה לנוסע/קילומטר.

גם חטיבת המטענים של אל על תרמה את חלקה והציגה מגמת שיפור ונתונים חיוביים. הכנסות אל על מהובלת מטענים גדלו ב- 16% ברבעון זה והסתכמו בכ- 52 מיליון דולרים, בהשוואה לכ- 45 מיליון דולרים ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מנמקים זאת בעובדה שחל גידול בתשואה לטון/קילומטר.

יחד עם זאת, חלקה של אל על בהובלת מטענים בחודשים יולי – ספטמבר 2011 מכלל המטענים המובלים באוויר לישראל וממנה (לרבות מטענים שהובלו בגחון, מטוסי נוסעים, פעילות הדואר) עמד על כ- 32.8% בהשוואה לכ- 34.2% בתקופה המקבילה אשתקד.

על הרווחיות של החברה העיבו בעיקר הוצאות ההפעלה, לרבות ההוצאה על דלק סילוני, שהסתכמו ברבעון הנוכחי בכ-489 מיליון דולרים, לעומת כ- 426 מיליון דולרים ברבעון המקביל אשתקד - גידול של כ- 15%.

כאמור, עיקר הגידול בהוצאות ההפעלה נרשם בהוצאות הדס"ל, שהסתכמו בכ- 205 מיליון דולרים, בהשוואה לכ- 160 מיליון דולרים ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מציינים כי ההוצאות עבור דלק סילוני גדלו בעיקר כתוצאה מעליה חדה של כ- 47% במחיר הממוצע של הדס"ל ביחס לרבעון המקביל אשתקד מ-220.7 ל-317.5 סנט לגלון.

אליעזר שקדי מנכ"ל אל על, התייחס הבוקר לנתונים וציין כי אל על התמודדה ברבעון זה עם האתגרים והשינויים בענף התעופה העולמי והמקומי, בין היתר, עם האמרת מחירי הדלק לאורך זמן ועם המשבר הכלכלי העולמי. "גורמים אלו הביאו להתאמת הפעילות, וליישום תהליכי התייעלות לצמצום ההוצאות בחברת אל על, לרבות יצירת אופטימיזציה של צי המטוסים ובחינה מחודשת של רשת הנתיבים ויעדי הטיסה.

על הפרק: צמצום הוצאות ופיטורים

בסיכום שלושת הרבעונים עולה כי החברה הציגה הפסד נקי של 42 מיליון דולרים בהשוואה לרווח של 40.8 מיליון דולרים באותה התקופה בשנת 2010. ולאור זאת, מנכ"ל החברה שקדי ציין כי חברת אל על ממשיכה במהלכים להתייעלות והתמודדות עם האתגרים העיסקיים והאירגוניים הצפויים לה בשנת 2012, עקב המשבר הכלכלי העולמי. "במסגרת זו אנו מיישמים תכנית לצמצום הוצאות החברה ותכנית התייעלות הכוללת בין היתר, פיטורי כ- 200 עובדים ומהלכים אירגוניים נוספים בתוך החברה".

יתרה מכך, עם פרסום הדוחות הבוקר וכחלק מההיערכות החברה, לאור תנאי השוק הקיימים ולקראת שנת 2012, החליט דירקטוריון אל על לקצץ בגמול הדירקטורים (למעט דירקטורים חיצוניים) בשיעור של 20%. כמו כן, מנכ"ל החברה אליעזר שקדי ויו"ר הדירקטוריון עמיקם כהן החליטו לוותר על 20% משכרם, כמו גם הסמנכ"לים בחברה המוותרים על 10% משכרם וראשי האגפים המוותרים על בין 7.5% ל- 10% משכרם. זאת החל ממשכורת חודש דצמבר 2011 ולכל שנת 2012.

"אחד הדברים המרשימים ביותר היא הדרך שבה חברי הדירקטוריון, הסמנכ"לים וראשי האגפים נרתמו מתוך דוגמא אישית ומחויבות להתמודדות עם האתגרים הצפויים בפנינו. אני מקווה שבכך סימנו את תחילת המהלך לחיזוק וביסוס עתידה של אל על", אמר שקדי.

שקדי סיכם: "אנו מאמינים, כי המשך ביסוס חוסנה הפיננסי של אל על ויציבותה, לצד נקיטת מאמצי התייעלות ומהלכים לשיפור מתמיד באיכות ובמצוינות – תוך החדרתה כערך יסוד בקרב אנשי החברה ותוך שמירה ופיתוח רמת שירות גבוהה ללקוחותינו, הם המפתח להמשך שימור מעמדה המוביל של אל על בענף התעופה."

להורדת מצגת החברה - רבעון שלישי 2011 - לחצ/י כאן