ועדת הכלכלה תלווה את הליך הפרטת אל על ומכירת ארקיע
”ועדת הכלכלה תמשיך ותלווה את תהליך הפרטת אל על ומבקשת מהממונה על ההגבלים העסקיים לוודא כי בשוק התעופה תתקיים תחרות ולא יווצר מונופול, אך עם זאת יובטח המשך קיומה של חברת ארקיע ויובטח עתידם של העובדים”, כך אמר אתמול יו”ר ועדת הכלכלה
00:00 ,30.11.2004
”ועדת הכלכלה תמשיך ותלווה את תהליך הפרטת אל על ומבקשת מהממונה על ההגבלים העסקיים לוודא כי בשוק התעופה תתקיים תחרות ולא יווצר מונופול, אך עם זאת יובטח המשך קיומה של חברת ארקיע ויובטח עתידם של העובדים”, כך אמר אתמול יו”ר ועדת הכלכלה בדיון שעסק בבקשת ארקיע למיזוג עם אל על.
הדיון נסב סביב החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטורם, לפיה חברת כנפיים, בבעלות איזי ודדי בורוביץ`, תמכור את מלוא פעילות הטיסה שלה (טיסות בינלאומיות ופנים ארציות) למעט החכרת המטוסים, לצד שלישי, וזאת לנוכח קניית השליטה בחברת אל על. החלטת הממונה התקבלה במטרה לשמור ולהגביר את התחרות בשוק התעופה.
אורן תבור, יו”ר ועד עובדי חברת ארקיע, טען כי לחברת ארקיע נתח מזערי בתחרות זו, שכן היא מטיסה רק 3% מכלל הטיסות המתקיימות. תבור הסביר כי משמעות ביצועה המיידי של החלטת הממונה פירושה גזר דין מוות לחברת ארקיע. עוד ציין תבור כי על מנת שהחלטת הממשלה, שקבעה כי כל הקווים הסדירים שייכים לאל על, תבחן מחדש, צריך להיות גידול של 60% במספר הנוסעים (כך שיגיע ל- 10.7 מיליון נוסעים בשנה). מכיוון שהחלטת הממשלה רחוקה מלהתממש, לחברת ארקיע במתכונת אותה מבקש הממונה להשאיר, לא ימצא קונה. עובדי חברת ארקיע ביקשו לדחות את מועד מכירת ארקיע לצד שלישי עד למצב שבו ארקיע תוכל לקבל קווים על פי החלטת הממשלה (עם העמדת מכסת הנוסעים על 10.7 מיליון), או לקבל החלטה על דחיית מכירת ארקיע למשך שלוש שנים עד לבחינת המצב החדש שיווצר.
שטרום אמר כי שוק התעופה בישראל אינו תחרותי, שכן הממשלה הגנה על אל על במשך שנים ולחברות השכר הישראלי יש תפקיד חשוב בשמירה על התחרות המחירים. ”הצרכן הישראלי משלם בהרבה מאד מקרים ”מס מונופול” בשל מצב התעופה”, אמר שטורם. בהתייחס לעניין הקונה הפוטנציאלי של ארקיע אמר שטורם כי ”כי מישהו זורה מסך ערפל מסביב לשאלה למה מוכרים ומי מוכרים כדי להרחיק קונים מארקיע” והוסיף כי לדעתו ימצא קונה, ואם לא ימצא קונה ישקול אפשרויות אחרות, בהן לאפשר לאל על לרכוש את ארקיע. שטורם אמר כי אינו רואה סיבה לדחות את מועד מכירת ארקיע שכן אין התפתחות באופק המצדיקה דחייה.
חברי הכנסת גילה גמליאל, רוחמה אברהם, נסים דהאן וגלעד ארדן ביקשו מהמונה לשקול מחדש את עמדתו בכדי להבטיח כי 800 עובדי ארקיע לא ישלחו הביתה. ח”כ אליעזר כהן אמר כי צריך לתת להפרטת אל על להתקדם אך אסור לפגוע בארקיע. כהן קרא לדחות את המכירה לפחות עד ינואר 2006. ח”כ אבשלום וילן אמר כי יש לקחת פסק זמן לגבש פתרון שיבטיח את טובת העובדים אך גם את טובת הצרכנים. ח”כ איתן כבל אמר כי מי שמנעה את התחרות כל השנים היתה הממשלה רצתה לתת למוביל הלאומי יתרון ברור.
אודי זוהר, ראש מינהל התעופה, אמר כי יש לעשות הכל על מנת שלצד אל על תהיה לפחות חברה אחת שתעסוק בטיסות בינלאומיות ועדיף 2 חברות. זוהר טען כי זו תהיה טעות לבצע פעילות בלתי הפיכה בעניין ארקיע שעלולה להביא לסגירתה. יש לחפש דרך להבטיח כי ארקיע תמשיך להתקיים ותגרום לתחרות אמיתית בהמשך.
סבינה בירן, מנכ”ל ישראייר אמרה כי לא יתכן שאותם בעלים יחזיקו גם בארקיע וגם באל על. לדבריה יש לבחון מחדש את תנאי שוק התעופה, האם לקיים מצב שבו חברה אחת ענקית מהווה מונופול או לתקן את המצב באמצעות שינוי החלטת הממשלה. אמיר שרף, יועץ משפטי של אל על אמר כי עמדת הממונה הנוגעת לתחרות שגוייה לחלוטין ובכוונת אל על לערער עליה בבית הדין להגבלים עסקיים. לטענת שרף שוק התעופה תחרותי ועיקר התחרות היא מול חברות בינלאומיות.
הדיון נסב סביב החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטורם, לפיה חברת כנפיים, בבעלות איזי ודדי בורוביץ`, תמכור את מלוא פעילות הטיסה שלה (טיסות בינלאומיות ופנים ארציות) למעט החכרת המטוסים, לצד שלישי, וזאת לנוכח קניית השליטה בחברת אל על. החלטת הממונה התקבלה במטרה לשמור ולהגביר את התחרות בשוק התעופה.
אורן תבור, יו”ר ועד עובדי חברת ארקיע, טען כי לחברת ארקיע נתח מזערי בתחרות זו, שכן היא מטיסה רק 3% מכלל הטיסות המתקיימות. תבור הסביר כי משמעות ביצועה המיידי של החלטת הממונה פירושה גזר דין מוות לחברת ארקיע. עוד ציין תבור כי על מנת שהחלטת הממשלה, שקבעה כי כל הקווים הסדירים שייכים לאל על, תבחן מחדש, צריך להיות גידול של 60% במספר הנוסעים (כך שיגיע ל- 10.7 מיליון נוסעים בשנה). מכיוון שהחלטת הממשלה רחוקה מלהתממש, לחברת ארקיע במתכונת אותה מבקש הממונה להשאיר, לא ימצא קונה. עובדי חברת ארקיע ביקשו לדחות את מועד מכירת ארקיע לצד שלישי עד למצב שבו ארקיע תוכל לקבל קווים על פי החלטת הממשלה (עם העמדת מכסת הנוסעים על 10.7 מיליון), או לקבל החלטה על דחיית מכירת ארקיע למשך שלוש שנים עד לבחינת המצב החדש שיווצר.
שטרום אמר כי שוק התעופה בישראל אינו תחרותי, שכן הממשלה הגנה על אל על במשך שנים ולחברות השכר הישראלי יש תפקיד חשוב בשמירה על התחרות המחירים. ”הצרכן הישראלי משלם בהרבה מאד מקרים ”מס מונופול” בשל מצב התעופה”, אמר שטורם. בהתייחס לעניין הקונה הפוטנציאלי של ארקיע אמר שטורם כי ”כי מישהו זורה מסך ערפל מסביב לשאלה למה מוכרים ומי מוכרים כדי להרחיק קונים מארקיע” והוסיף כי לדעתו ימצא קונה, ואם לא ימצא קונה ישקול אפשרויות אחרות, בהן לאפשר לאל על לרכוש את ארקיע. שטורם אמר כי אינו רואה סיבה לדחות את מועד מכירת ארקיע שכן אין התפתחות באופק המצדיקה דחייה.
חברי הכנסת גילה גמליאל, רוחמה אברהם, נסים דהאן וגלעד ארדן ביקשו מהמונה לשקול מחדש את עמדתו בכדי להבטיח כי 800 עובדי ארקיע לא ישלחו הביתה. ח”כ אליעזר כהן אמר כי צריך לתת להפרטת אל על להתקדם אך אסור לפגוע בארקיע. כהן קרא לדחות את המכירה לפחות עד ינואר 2006. ח”כ אבשלום וילן אמר כי יש לקחת פסק זמן לגבש פתרון שיבטיח את טובת העובדים אך גם את טובת הצרכנים. ח”כ איתן כבל אמר כי מי שמנעה את התחרות כל השנים היתה הממשלה רצתה לתת למוביל הלאומי יתרון ברור.
אודי זוהר, ראש מינהל התעופה, אמר כי יש לעשות הכל על מנת שלצד אל על תהיה לפחות חברה אחת שתעסוק בטיסות בינלאומיות ועדיף 2 חברות. זוהר טען כי זו תהיה טעות לבצע פעילות בלתי הפיכה בעניין ארקיע שעלולה להביא לסגירתה. יש לחפש דרך להבטיח כי ארקיע תמשיך להתקיים ותגרום לתחרות אמיתית בהמשך.
סבינה בירן, מנכ”ל ישראייר אמרה כי לא יתכן שאותם בעלים יחזיקו גם בארקיע וגם באל על. לדבריה יש לבחון מחדש את תנאי שוק התעופה, האם לקיים מצב שבו חברה אחת ענקית מהווה מונופול או לתקן את המצב באמצעות שינוי החלטת הממשלה. אמיר שרף, יועץ משפטי של אל על אמר כי עמדת הממונה הנוגעת לתחרות שגוייה לחלוטין ובכוונת אל על לערער עליה בבית הדין להגבלים עסקיים. לטענת שרף שוק התעופה תחרותי ועיקר התחרות היא מול חברות בינלאומיות.
עשוי לעניין אותך
רש"ת: גידול של 9.97% בהיקף הטיפול במטענים בחודש אוקטובר
חברת אל על מינתה את קברניט רמי איסקוב לראש אגף שירות בטיסה באל על
אל על רשמה רווח נקי של 47.4 מליוני דולרים ברבעון השלישי
ארקיע מציגה רווח נקי בסך 3.5 מיליון דולר בתשעת חודשי 2004
שטרום מבקש להציג מסמכי מיזוג אל על-כנפיים
בריסל איירליינס תגדיל את מספר טיסותיה לישראל