התנגדות להצעת החוק הממשלתית להפיכת מינהל התעופה האזרחית לרשות תעופה

יו”ר הועדה, שלום שמחון, מינה את חברי הכנסת אליעזר כהן ואבשלום וילן לדון עם עובדי מינהל התעופה, ולרכז את השגותיהם לקראת חקיקת חוק הקמת רשות התעופה האזרחית.


00:00 ,18.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
יו”ר הועדה, שלום שמחון, מינה את חברי הכנסת אליעזר כהן ואבשלום וילן לדון עם עובדי מינהל התעופה, ולרכז את השגותיהם לקראת חקיקת חוק הקמת רשות התעופה האזרחית.

שר התחבורה, אביגדור ליברמן, הציג אתמול בפני ועדת הכלכלה את הצעת החוק הממשלתית הבאה לשנות את מעמדו של מינהל התעופה האזרחית במשרד התחבורה ולהקים תחתיו, במשרד התחבורה, רשות תעופה שתהיה אחראית על ענייני התעופה האזרחית. לדברי ליברמן, מינהל התעופה האזרחית, שהיה אמור להיות הגורם החזק בתחום התעופה מתמודד כגוף חלש מול רשות שדות התעופה והתעשייה האווירית, החזקות ממנו בהרבה. חולשתו של המינהל מתבטאת בחוסר בתקציב ובכוח אדם. ליברמן אמר כי מינהל התעופה הישראלי נכשל בשתי ביקורות שנערכו על ידי מינהל התעופה האמריקאי וארגון התעופה הבינלאומי. דוחות הביקורת העלו כי מינהל התעופה אינו ערוך לבצע את המוטל עליו לצורך עמידה באמות מידה בינלאומיות ובתקנים המחייבים. לדברי ליברמן לדוחות אלו עלולות להיות השלכות חמורות שישפיעו על נכונותן של חברות תעופה בינלאומיות לטוס לישראל. לפיכך, נדרשו בדחיפות הגדלת כוח האדם במינהל, שתאפשר לפקח על הכמות הגדולה של כלי הטיס, וכן שיפור הציוד הטכנולוגי. עפ”י הצעת החוק יוגדל בסיס ההכנסות של הרשות החדשה באמצעות הגדלת האגרות. ליברמן טען כי החוק ייטיב עם העובדים באופן דרמטי.

הצעת החוק הממשלתית נתקלה בביקורת רבה, הן מצד חברי כנסת והן מצד הגורמים המקצועיים שהשתתפו בדיון. ח”כ דוד טל תהה מדוע לא לבצע את השינויים הנדרשים במסגרת של המינהל הקיים. טל הביע חשש מהפגיעה במעמד העובדים. לעומתו טען ח”כ וילן כי יש מקום להקים רשות תעופה עצמאית, בדומה לרשות שדות התעופה ורשות הנמלים. ”הפעם היה על ליברמן ללכת עד הסוף, ”עד סכר אסואן” ולהקים רשות עצמאית לחלוטין”, אמר וילן. וילן טען עוד כי אם מדובר בבעיה בטיחותית וביטחונית של חסר בתקני פיקוח על תעופה, אין להמתין עד תום הליך החקיקה ויש לכנס ישיבת ממשלה דחופה בנושא ולהקצות את התקנים הדרושים.

יוסף שפיצר מועד עובדי מינהל התעופה האזרחית אמר כי הצעת החוק במתכונתה המוצעת אינה נותנת מענה כלל לבעיות שהציג השר. עמרי טלמון, מקלאב תעופה, שייצג בדיון טייסים פרטיים, אמר גם הוא כי החוק אינו משנה באופן מהותי את מצב הדברים. דורון קרני, יו”ר איגוד הטייסים, אמר כי הרשות, כפי שמוגדרת בהצעת החוק היא ”אותה גברת בשינוי אדרת”, וכי כל זמן שפעילותה מותנית בתקציב המדינה אין אפשרות לשינוי אמיתי. לדבריו יש להקים רשות עצמאית, חזקה, אוטונומית בעלת תקציב עצמאי. קרני הביע חשש שהצעת החוק תנציח פשרה ל- 50 השנים הבאות. עו””ד רפי מלמן, היועץ המשפטי של איגוד הטייסים, אמר כי לרשות החדשה אין את הסמכויות הנדרשות וכי המודל הנכון להקמתה הוא הרשות לניירות ערך, הפועלת כגוף עצמאי בפיקוח שר האוצר.

ליברמן אמר כי הצעת החוק היא תוצאה של פשרה בין משרד התחבורה למשרדי המשפטים והאוצר. שאול מרידור מאגף התקציבים, אמר כי האוצר מתנגד להקמת רשות עצמאית שעובדיה לא יהיו עובדי מדינה ולא יהיו כפופים להסכמי שכר של עובדי מדינה. ”גם רשות שדות התעופה ורשות הנמלים הוקמו מתוך רצון טוב לפני הרבה שנים, אבל בגלל עצמאותן אנחנו נתקלים בבעיות שאנו נתקלים כעת”. משרד המשפטים מצדו טען כי תפקיד המינהל הוא רגולטורי, שכן תפקידו לפקח ולא לפתח תשתיות (כפי שעושה למשל רשות הנמלים) ובכך בעצם מואצלות אליו סמכויות שלטוניות. לפיכך, אין מקום להפוך את המינהל לרשות עצמאית.

שמחון ביקש ממשרד התחבורה להגיש לועדה תמונת מצב על פעילותם של מינהלי תעופה בעולם בכדי לבחון את היתרונות והחסרונות של רשות עצמאית לעומת רשות הכפופה למשרד התחבורה. ועדת הכלכלה תמשיך לדון בחוק במהלך הפגרה.