הצעת חוק ממשלתית מאמצת את אמנת מונטריאול

מטרת ההצעה היא ליצור בהירות ואחידות בנושאי האחריות, הפיצויים והסמכויות בתחום התובלה האווירית. עו"ד רועי גלעד: האמנה אינה משנה משמעותית את מצבם של המובילים האוויריים


00:00 ,22.10.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

מטרת ההצעה היא ליצור בהירות ואחידות בנושאי האחריות, הפיצויים והסמכויות בתחום התובלה האווירית. עו"ד רועי גלעד: האמנה אינה משנה משמעותית את מצבם של המובילים האוויריים

 
בתאריך 12 באוקטובר התפרסמה ברשומות בישראל הצעת חוק התובלה האווירית (תיקון מס' 2), התש"ע- 2009, המבקשת לאמץ לדין הישראלי את אמנת מונטריאול הקובעת כללים בהובלה אווירית בינלאומית.
 
הצעת החוק מאמצת את אמנת מונטריאול הקובעת כללים מעודכנים בהובלה האזרחית הבינלאומית באוויר והיא  נועדה להחליף את אמנת ורשה 1929 באמנת מונטריאול.
 
מטרת ההצעה היא ליצור בהירות ואחידות בנושאי האחריות, הפיצויים והסמכויות בתחום התובלה האווירית, תוך אימוץ אמנת מונטריאול העדכנית והאחידה, שתחליף את אמנת ורשה על כל התיקונים והפרוטוקולים הנלווים שלה.
 
עו"ד רועי גלעד, ממשרד עורכי דין גרוסמן זינגר גלעד ושות', מסר כי בשנת 1999 נחתמה במונטריאול אמנה חדשה הקובעת כללים בהובלה אזרחית בינלאומית באוויר ומטרתה, לפי דברי ההסבר בהצעת החוק היא "לגבש, לעדכן, ולהביא למודרניזציה של מערכת הכללים הקיימת עד כה מכוח אמנת וורשה".
 
לדברי עו"ד גלעד, עיקר השינויים באמנת מונטריאול אינם נוגעים דווקא להובלה מסחרית של מטענים אלא להסדרה בשימוש במסמכים אלקטרוניים, להסדרת נושא הביטוח מטעם המובילים האוויריים וכן מעדכנת את מגבלת האחריות של המוביל האווירי.
 
לדבריו, האמנה אינה משנה משמעותית את מצבם של המובילים האוויריים ככל שהדבר נוגע להובלה מסחרית של מטענים. האמנה אמנם מעדכנת את מגבלות האחריות של המוביל האווירי ככל שהדבר נוגע לנזק לנוסע או לכבודתו, אך אינה משנה את מגבלת האחריות הקיימת לנזק למטען.
 
עו"ד גלעד מציין כי אמנת ורשה תמשיך לחול לגבי אותן מדינות שלא הצטרפו לאמנת מונטריאול. במקרה של הובלה בין מדינות שחלות עליהן גם אמנת ורשה וגם אמנת מונטריאול, תחול אמנת מונטריאול בהיותה האמנה המאוחרת.