הממשלה תדון במחלוקת בין שטרית לנתניהו על הגבלת טיסות חברות זרות


00:00 ,16.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט
המדינה דורשת לדחות את עתירת חברת התעופה אוסטריין איירליינס נגד החלטת שר התחבורה, מאיר שטרית, לא לאשר לה להעלות את מספר טיסותיה השבועיות בקו נתב"ג-וינה; זאת בין היתר בנימוק שהטיסות לא ישמשו להטסת נוסעים אלא להגדלת מספר הנוסעים בקווי התעופה מישראל דרך אוסטריה ליעדי המשך, ובכך עלולות להיפגע טיסותיהן של חברות תעופה ישראליות, בפרט של אל על, ליעדים אלה. לעומת זאת, ל-TheMarker נודע אתמול כי חוות דעת של הרשות להגבלים עסקיים תומכת באוסטריין איירליינס. מתשובת המדינה אתמול לבג"ץ עולה כי שר האוצר בנימין נתניהו ושר התיירות אברהם הירשזון מתנגדים אף הם לעמדת שר התחבורה, וכי העניין יעלה לדיון בממשלה.

בהעתק חוות הדעת של הרשות להגבלים עסקיים נכתב: "באשר למקרה הספציפי של אוסטריין איירליינס, הרי ששם נראה כי אין קיימת הצדקה של ממש להטיל מגבלה על 'החופש השישי' (הגבלה על הטסת נוסעים מישראל דרך אוסטריה ליעדי המשך, כפי שדורש משרד התחבורה - ז"ב) משני טעמים: ראשית, נתח השוק של אל על על קו זה הולך וגדל בשנים האחרונות בהתמדה. לפיכך, אין כל אינדקציה ממשית לכך שהיא סובלת בפועל מנחיתות תחרותית של ממש; שנית, רבים מהנוסעים העושים שימוש 'בחופש השישי' באמצעות אוסטריין איירליינס נוסעים ליעדים שאליהם אין טיסות אל על או ארקיע בכלל או שתדירות הטיסות הישירות אליהם נמוכה מאוד".

בחוות הדעת נכתב: "מגבלה על היקף 'החופש השישי' מהווה מגבלה על התחרות ופגיעה בצרכנים...יש לשמור את המקרים בהם יוטלו מגבלות על היקף שימוש ב'חופש שישי' רק לקווים בהם קיימת תחרות מספקת עבור כל סוגי הנוסעים ובהיקף הפורפורציונלי להיקף הנוסעים במסגרת 'החופש השישי' לאותו היעד. בצורה כזו ייפגע הציבור באופן מידתי מהגבלת התחרות".

ראש מינהל התעופה האזרחית, אודי זוהר, אמר בתגובה: "אין הצדקה לאשר הוספת טיסות לאוסטריין איירליינס. אם רוצים תחרות, יש להכניס על הקו טיסות שכר. הצעתי לאוסטריין איירליינס להפוך את שלוש טיסות הקו הסדיר הנוספות שהן מבקשים לטיסות שכר, אך הם סירבו".

נציג אוסטריין איירליינס, עו"ד אבנר ירקוני, אמר: "שרי האוצר, התיירות והממונה על ההגבלים העסקיים, סבורים שהאינטרס הציבורי מחייב את הגדלת הקיבולת. לפיכך, נבקש דיון בבג"ץ בהקדם האפשרי כדי שהפוטנציאל של תיירות הקיץ לא ייפגע".