הממונה על הגבלים עסקיים אישר את המיזוג בין כנפיים ואל על

האישור למיזוג ניתן בתנאים שעיקרם מכירת פעילות התעופה של כנפיים, לרבות אחזקותיה של כנפיים בארקיע קווי תעופה ישראליים בע"מ, ממן מסופי מטען וניטול בע"מ, איסתא, קשרי תעופה, ארנון פז וחברות נוספות, כ"עסק חי", לצד שלישי בלתי תלוי


00:00 ,08.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בשבוע שעבר אישר הממונה על הגבלים עסקיים את המיזוג בין כנפיים לבין אל על ; האישור ניתן בתנאים שעיקרם מכירת פעילות התעופה של כנפיים לרבות אחזקותיה בארקיע, ממן, איסתא וחברות נוספות ; מזכיר חברת אל על: "אל על בוחנת את משמעות ההחלטה"

בשבוע שעבר (5 באוגוסט) אישר הממונה על הגבלים עסקיים, עו"ד דרור שטרום, את המיזוג בין כנפיים ואל על. האישור למיזוג ניתן בתנאים שעיקרם מכירת פעילות התעופה של כנפיים, לרבות אחזקותיה של כנפיים בארקיע קווי תעופה ישראליים בע"מ (למעט פעילות החכרת המטוסים וחברות מסוימות בקבוצת כנפיים), ממן מסופי מטען וניטול בע"מ, איסתא, קשרי תעופה, ארנון פז וחברות נוספות, כ"עסק חי", לצד שלישי בלתי תלוי.

מכירת פעילות התעופה של כנפיים עשויה להתבצע כיחידה אחת או בנפרד, בהתאם לאישור הממונה. במידה ולא תימכר פעילות התעופה על ידי כנפיים עד למועד אשר נקבע על ידי הממונה, יועבר ניהול החברה לידי נאמן, אשר ייקבע על ידי הממונה בהמלצת כנפיים.

עוד נמסר כי כנפיים רשאית, באישור הממונה, לאור זהותו של קונה ספציפי, לבקש מהממונה כי חברות או פעילויות מסוימות הנכללות בפעילות התעופה של כנפיים תישארנה בידי כנפיים.

בנוסף, הממונה אישר לכנפיים להיות מעורבת בניהול אל על ולהצביע באמצעות מניותיה, החל ממועד מכירת הפעילות או ההעברה לנאמן או מיום ,31.12.2004 המוקדם מביניהם. עד למועד זה, תהיה חברת כנפיים רשאית להצביע באמצעות מניותיה באל על, רק אם הממונה על הגבלים עסקיים ישוכנע כי שלילת אפשרותה של כנפיים להצביע בקשר עם פעולה בלתי הפיכה בעלת משמעות אסטרטגית לטווח ארוך פוגעת פגיעה בלתי סבירה באינטרסים של כנפיים.

מזכיר חברת כנפיים, עו"ד עומר שלו, ציין כי כבעלת מניות באל על ובמסגרת מעורבותה בניהול אל על, תפעל כנפיים לכך כי כל הסדר בין אל על למוביל אווירי ישראלי אחר, יובא לאישור הממונה על הגבלים וכי טיסות השכר של אל על, או מי מטעמה, תבוצענה רק ליעדים בהם מפעיל מוביל אווירי ישראלי אחר טיסות סדירות.

עוד נמסר כי בכוונת כנפיים לפנות לרשות החברות הממשלתיות בבקשה לקבלת אישור להגדלת החזקותיה באל על מעל ,25% כמתחייב מתקנון אל על, זאת בהמשך לאישור שניתן בעבר מאת מחזיק מניית המדינה המיוחדת באל על להגדלת החזקות כנפיים באל על עד ל- 25%.

כזכור, כנפיים – אחזקות ארקיע בע"מ, בשליטת משפחת בורוביץ, הגישה כנפיים לפני מספר חודשים הודעת מיזוג עקב רכישות מניות ואופציות של אל על במסגרת הפרטת אל על. כיום, מחזיקה כנפיים בכ- 22% ממניות אל על וברשותה אופציות הניתנות למימוש בחודש דצמבר 2004 אשר יקנו לה החזקה של כ- 52% באל על.

פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ, מנכ"ל כנפיים, מסר כי אישור הממונה הינו שלב חשוב בדרך למעורבותה המוחלטת של כנפיים בניהול אל על וכי בכוונת כנפיים להמשיך ולהצעיד את אל על קדימה, תוך שימוש בידע הרב שנצבר במהלך השנים על מנת להגדיל את נפח הפעילות של אל על ולהיכנס לתחומים חדשים, כגון תיירות, אחזקת מטוסים, הנדסה והחכרת מטוסים.

עוד הוסיף פרופ' בורוביץ כי החלטתו של הממונה על ההגבלים העסקיים מעידה על ההבנה והאמון בכנפיים ובשוק התעופה הישראלי וכי מהלך זה יביא לחיזוקן והתפתחותן של תעשיות התעופה והתיירות הישראליות בעולם.


אל על בוחנת את משמעות ההחלטה

אמיר שרף, היועץ המשפטי ומזכיר חברת אל על, התייחס להחלטת הממונה על הגבלים עסקיים ואמר: "חברת אל על בוחנת את משמעות ההחלטה ואת שאלת תוקפם המשפטי של התנאים המתייחסים באופן ישיר לפעילות אל על ופעילות חברת הבת סאן דור". שרף הדגיש כי, פעילות סאן דור מהווה נדבך חשוב באסטרטגיה העסקית שלה והיא פועלת ותמשיך לפעול לחיזוקה.

"חברת אל על מחויבת, על פי חוק, לפעול אך ורק משיקולים עסקיים, לטובת החברה וכלל בעלי מניותיה, ועל כל החלטה בדבר פעילותה העסקית של החברה , לרבות ביחס לפעילות השכר שלה, להתקבל על בסיס שיקולים אלה בלבד", סיכם אמיר שרף.