המבחן של שטרית: אוסטריאן איירליינס דורשת להוסיף שלוש טיסות שבועיות

מבחן ראשון למדיניות התעופה של שר התחבורה, מאיר שטרית, לאחר הפרטת אל על: חברת התעופה נתיבי אוויר אוסטריים (אוסטריאן איירליינס) פנתה בשבוע שעבר לשר בדרישה להוסיף שלוש טיסות בשבוע בקו לישראל וממנה בעונת האביב והקיץ הקרובה.


00:00 ,20.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לפני כחצי שנה נדחתה בקשה דומה של החברה האוסטרית, במטרה להגן על חברת אל על

מבחן ראשון למדיניות התעופה של שר התחבורה, מאיר שטרית, לאחר הפרטת אל על: חברת התעופה נתיבי אוויר אוסטריים (אוסטריאן איירליינס) פנתה בשבוע שעבר לשר בדרישה להוסיף שלוש טיסות בשבוע בקו לישראל וממנה בעונת האביב והקיץ הקרובה.

בקשה קודמת של החברה האוסטרית להגדיל את מספר הטיסות השבועיות בקו וינה-נתב"ג-וינה מ-7 ל-10, נדחתה לפני כחצי שנה על ידי מינהל התעופה במשרד התחבורה; זאת כחלק ממדיניות המשרד שכוונה להגן על חברת אל על, שהיתה אז עדיין בבעלות ממשלתית.

בא כוחה המשפטי של אוסטריאן איירליינס, עו"ד אבנר ירקוני, מפרט בפנייתו החדשה לשר התחבורה את הנימוקים לבקשה. בין היתר הוא טוען כי 58% מנוסעי החברה האוסטרית הם תושבי חוץ, הטסים לישראל לצורכי תיירות ועסקים, וכי הגדלת הקיבולת תתרום לעסקים ולתיירות הנכנסת. לדבריו, "קיבולת החברה בקו ארצה לא השתנתה מ-99', ועתה הגענו לנקודת זמן בה מתחייבת הגדלת הקיבולת".

עוד כותב ירקוני כי "מדובר במקרה ייחודי, שבו לא רק שאין סיבה של ממש להגביל את פעילות אוסטריאן איירליינס, אלא שטובת הציבור והכלכלה מחייבת דווקא את הגדלתה".

מנכ"ל אוסטריאן איירליינס בישראל, אלי מסר, אמר כי ב-2004 נרשם גידול של 15% במספר הנוסעים שטסו בחברה בקו נתב"ג-וינה-נתב"ג לעומת 99.8 - 2003 אלף לעומת 86.9 אלף. לדבריו, "בהתחשב בתנועת התיירות הדלילה ב-2004, הגידול בתנועת הנוסעים בחברה האוסטרית מהווה הצלחה גדולה; 58% מהנוסעים בטיסות של אוסטריאן איירליינס לתל אביב ב-2004 היו תיירים, לעומת 42% ישראלים.

"נתח נכבד מתפוסת הנוסעים שייך לאנשי העסקים הישראלים, המנצלים את שעת ההמראה הנוחה מתל אביב. השעה הנוחה מאפשרת להם לנצל את יום העבודה ולהספיק להגיע לווינה כדי לתפוס טיסת המשך לעשרות יעדים באירופה, ארה"ב והמזרח הרחוק, שלרבים מהם אין טיסות ישירות מישראל".

החברה האוסטרית הקטינה מאתמול את שיעור מס הנמל והיטל הדלק לנוסעים הממשיכים את טיסותיהם מווינה למדינות אחרות בעולם.

לנוסעים מישראל ליעדים כמו ניו יורק, וואשינגטון והמזרח הרחוק תקטן עלות הטיסה ב-41 דולר; לאוסטרליה - ב-37 דולר, וליעדים שונים באירופה - ב-29 דולר.