המאבק על מניות אל על: הטייסים נגד עובדי הקרקע

הטייסים דורשים ייצוג שווה בהנהלת תאגיד שאמור לבצע עבור העובדים רכישה של 8% ממניות אל על בהנחה משמעותית


00:00 ,16.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הטייסים דורשים ייצוג שווה בהנהלת תאגיד שאמור לבצע עבור העובדים רכישה של 8% ממניות אל על בהנחה משמעותית
 
הרחק מעיני הנוסעים באל על, מאחורי הקלעים, מתנהל מאבק חריף בין עובדי הקרקע לטייסי החברה בעניין הקמת תאגיד משפטי לרכישת מניות החברה במחיר נמוך. לכאורה, מדובר במחלוקת הנוגעת למבנה הנהלת התאגיד החדש; למעשה, מדובר בקרב-רב על שליטה בכסף, הרבה כסף, מאחר שמניות אל על זינקו במאות אחוזים מאז הנפקתה.

נציגות העובדים המשותפת של החברה נפגשה אתמול עם בא כוחה המשפטי, עו"ד דרור חוטר-ישי, כדי לדון בסכסוך שנוצר על רקע החלטת עובדי הקרקע להקים את התאגיד בלא הטייסים. החלטת עובדי הקרקע התקבלה לאחר שוועד הטייסים דרש ייצוג בהנהלת התאגיד ביחס מספרי גבוה יותר מזה הקיים בנציגות העובדים המשותפת, שבה יש לו נציג אחד מבין 12 החברים בנציגות. הטייסים אינם מתכוונים לוותר ומאיימים לטרפד את הקמת התאגיד המשפטי.

מדובר בהקמת גוף משותף לעובדי החברה שיוכל לרכוש 8% ממניות החברה, המהווים יתרה מתוך 10% שהוקצו לעובדים בהנפקת החברה שהתבצעה ביוני 2003; העובדים יוכלו לרכוש את המניות בהנחה משמעותית, אך הם נדרשים לבצע את הרכישה במסגרת תאגיד משפטי.

עובדי אל על יוכלו לרכוש את המניות ב-39 אגורות למניה בלבד - המחיר ההתחלתי של המניה בעת שהחלה להיסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב - על אף שמאז ההנפקה עלה מחירה דבכ-175%; הדבר מתאפשר מכוח הסכם שנחתם לפני ההנפקה בין נציגות העובדים לרשות החברות הממשלתיות.

לפי תנאי ההסכם, החל ב-2005 רשאים העובדים לרכוש את יתרת מניות החברה (8%) בהנחה של 70% ממחירן כיום או במחירן ההתחלתי, לפי הנמוך מבין השניים. כמו כן החל ב-2007 התאגיד יהיה רשאי לרכוש מניות נוספות עבור העובדים (כ-5%) בהנחה של 40%.

"עמדתנו אינה קלה, היות שהנציגות פועלת מתוך כוח עדיף ומתוך יומרה לייצג את כלל עובדי החברה, וההסתדרות כמובן עומדת לצידה. אם לא נצליח לשכנע, מגזר אנשי צוות אוויר יתכנס ויחליט על הצעות שהוועד יניח בפניו", נאמר בחוזר פנימי שעליו חתום יו"ר ועד טייסי אל על, קברניט איתי רגב, ואשר הופץ בקרב טייסי החברה.

"גם היום", כותב רגב, "לאחר שנים של דיונים, הנציגות עדיין תקועה באותו שלב הראשון: נסיון הכתבה דיקטטורי, באמצעות כוחם העדיף בנציגות, להקמת תאגיד העושק את זכויות מגזר אנשי צוות אוויר. מציעים לנו, כרגיל, זכויות נחותות. באחרונה, בשל התעקשנותנו, נאותה הנציגות לשפר מעט את הצעתה, כאילו היא בכלל זכאית לנהוג מנהג בעלים בזכויותינו. השיפור מינורי, חסר ערך ומיותר לפרטו".

מכיוון שהטייסים משתכרים יותר מאשר עובדי הקרקע, יוכלו הטייסים לקבל חלק יחסי גבוה יותר מהשווי הכולל של המניות. עם זאת על אף שמספרם נמוך יותר ממספרם של עובדי הקרקע, הם דורשים ייצוג שווה בהנהלת התאגיד, כדי שעובדי הקרקע לא יוכלו לקבל החלטות לגבי הכספים בניגוד לדעתם. לעומתם טוענים עובדי הקרקע כי מדובר בקופה לכלל העובדים, וכי אין כוונה לפגוע בזכויות הטייסים.

אלא שטייסי אל על אינם סומכים על עובדי הקרקע והחלו בנקיטת צעדים שנועדו למנוע מהם את הקמת התאגיד. היועץ המשפטי של ועד הטייסים מכין פנייה ליועץ המשפטי לממשלה ולמנהל רשות החברות הממשלתיות כדי לבלום את נציגות עובדי אל על ובא כוחה המשפטי בערכאות אלה.


עיקרי הסכסוך באל על

* העובדים יקימו תאגיד לרכישת יתרת המניות

* הטייסים דרשו ייצוג שווה בהנהלת התאגיד

* בתגובה עובדי הקרקע החליטו על הקמת התאגיד ללא שיתוף הטייסים

* הטייסים החלו בצעדים למניעת הקמת התאגיד