הטרמינל הישן ישמש לטיסות פרטיות או מרכז מבקרים

זוכרים את הטרמינל הישן בנתב"ג? אולי בקרוב אפשר יהיה לחזור אליו; הפעם כדי להמריא ולנחות בטיסות פנים ארציות. זו רק אחת האפשרויות לשימושיו העתידיים של הטרמינל, שנותר ריק לאחר הפעלתו של נתב"ג 2000 ב-2 בנובמבר 2004. אפשרויות נוספות: טרמינל לטיסות פרטיות בינלאו


00:00 ,09.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

רשות שדות התעופה מחפשת שימושים לטרמינל הישן שיגדילו את הכנסותיה

זוכרים את הטרמינל הישן בנתב"ג? אולי בקרוב אפשר יהיה לחזור אליו; הפעם כדי להמריא ולנחות בטיסות פנים ארציות. זו רק אחת האפשרויות לשימושיו העתידיים של הטרמינל, שנותר ריק לאחר הפעלתו של נתב"ג 2000 ב-2 בנובמבר 2004. אפשרויות נוספות: טרמינל לטיסות פרטיות בינלאומיות, או מרכז מבקרים.

שלשום קיימה ועדות הפיתוח והכספים של מועצת המנהלים ברש"ת בראשותו של היו"ר, צבי שלום, דיון בעניין זה. הנהלת רש"ת בראשות המנכ"ל, גבי אופיר, הציגה בפני המשתתפים את התוכניות. "העדיפות הראשונה תהיה שימוש בשטחי הטרמינל הישן לתעופה", אמר אחד ממשתתפי הישיבה.

בסך הכל קיימים שלושה טרמינלים בנמל התעופה בן גוריון: טרמינל 1 - הישן, ששימש עד לפני כחודשיים את נוסעי הטיסות הבינלאומיות; טרמינל 2 - הנמצא בכניסה לנמל ומשמש כיום לטיסות פנים ארציות; טרמינל 3 - נתב"ג 2000.

אחת מהנחות העבודה בדיון שנערך שלשום היתה כי טרמינל 2 ייהרס, במקומו יוקם מסוף מטענים ותנועת הנוסעים הפנים ארצית תועבר לטרמינל הישן. הועלתה אפשרות לעשות שימוש בחלקו המערבי של הטרמינל הישן - הבנוי ומצופה מבחוץ באבן ירושלמית - כדי להפוך אותו לטרמינל הפנים ארצי. אפשרות אחרת שהוצגה היא להשתמש דווקא בחלקו המרכזי של הטרמינל הישן, באזור שבו עלו הנוסעים לחו"ל אל קומת הביניים של הדיוטי-פרי.

ואולם החברים בוועדות של מועצת המנהלים לא הסתפקו בתוכניות אלה בעניין השימוש בטרמינל הישן לטיסות פנים ארציות. הם ביקשו מההנהלה להציג בפניהם בפגישה הבאה ארבע חלופות. כל חלופה תצטרך לכלול שקלול של העלות מול התועלת. חברי מועצת המנהלים נתנו להנהלה יד חופשית לשוב ולבחון מחדש אף את התפישה של הריסת טרמינל 2 והעתקת פעילותו לטרמינל הישן.

שימוש אפשרי אחר שהוצג בוועדה לטרמינל הישן הוא טיסות פרטיות לחו"ל. יותר ויותר אנשי עסקים מישראל ומחו"ל רוכשים מטוסי סילון פרטיים לנסיעותיהם. ההערכה היא כי כמה מאות מטוסים פרטיים כאלה נוחתים בישראל בכל שנה. הסבת הטרמינל לשימוש זה עשויה להיות מקור הכנסה נאה לרשות שדות התעופה, אבל תחייב אותה להשקיע תחילה בשיפוץ המבנה.

ייעוד שלישי שנדון הוא הסבת הטרמינל למרכז מבקרים. במרכז יוצגו ההיסטוריה של נמל התעופה, ההווה והעתיד באמצעות תערוכות וסרטונים. בין היתר יבקרו בו תיירים ותלמידים.

ההיסטוריה של הנמל התחילה כבר ביוני 36'. בשדה לוד, שהוקם על ידי שלטונות המנדט הבריטי, נחתו לראשונה מטוסים. היו אלה מטוסי חברת התעופה המצרית. באוגוסט 37' הסתיימה הקמתו של הטרמינל, זה המכונה כיום הישן.

קו התעופה הסדיר הראשון, מארצות הברית, נחנך בפברואר 46' בתום מלחמת העולם השנייה. השדה נסגר במלחמת העצמאות. בנובמבר 48' נפתח הנמל באופן רשמי. אל על החלה את פעילותה בשדה ביולי 49', בטיסה לפאריס דרך רומא.

בשנות ה-50 נערכו בנמל ובטרמינל פעולות בינוי כדי להתאימו לגלי העלייה הגדולים. המסלולים בשדה הותאמו לנחיתת מטוסי סילון בשנות ה-60. בשנים אלה, בעקבות הגידול במספר הנוסעים, התגבשו התוכניות הראשונות להרחבת בניין הטרמינל.

בראשית שנות ה-70 הותאמו מסלולי הנחיתה לקבלת מטוסי ג'מבו. במקביל הורחב הטרמינל. לאחר מותו של דוד בן גוריון בדצמבר 73' נקרא השדה על שמו. בסוף העשור החלה רשות שדות התעופה לנהל את השדה במקום משרד התחבורה.

הגידול במספר הנוסעים בשנות ה-80' הוביל להרחבת הטרמינל, לבניית מגדל פיקוח חדש ולהצבת מתקני תקשורת ומכ"מ חדישים. בראשית שנות ה-90' הוכשר אולם בטרמינל לקליטת גל העלייה מברית המועצות.

הצפי לגידול ניכר בתנועת הצליינים עם בואו של האפיפיור ב-2000, הוביל להחלטה על הקמת טרמינל חדש. עיכובים ומשברים גרמו לכך שנפתח באיחור של כחמש שנים. ביום הפתיחה שימש הטרמינל הישן כגיבוי, למקרה שהטרמינל החדש לא יתפקד. מאז הוא נותר ללא שימוש.

דוברת רש"ת אמרה אתמול בתגובה: "הנהלת רש"ת הציגה בפני ועדה משותפת לועדת הפיתוח ולוועדת הכספים עקרונות לשימושים עתידיים בטרמינל הישן. כן הוצגו כמה חלופות לשימושים בשטחי הטרמינל - כגון טרמינל פנים ארצי, טרמינל לטיסות פרטיות בינלאומיות ומרכז מבקרים. חברי המועצה השמיעו את הערותיהם, אבל לא התקבלה כל החלטה. סוכם לקיים דיון המשך בנושא בעוד כשבועיים".