הגבלת משקל של רש"ת עשויה לפגוע בחברות התעופה

ב-15 בינואר בדצמבר ייכנס לתוקף איסור טעינה ידני למטוסים צרי גוף למשלוחים שמשקלם מעל 50 ק"ג. מנכ"ל ACI: ההנחיה עלולה לגרום לנזק רציני לכל חברות הקרגו הפועלות עם מטוסים צרי גוף. רש"ת בתגובה: יש צורך בסדר עבודה מקצועי ובטוח


00:00 ,11.12.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

ב-15 בינואר בדצמבר ייכנס לתוקף איסור טעינה ידני למטוסים צרי גוף למשלוחים שמשקלם מעל 50 ק"ג. מנכ"ל ACI: ההנחיה עלולה לגרום לנזק רציני לכל חברות הקרגו הפועלות עם מטוסים צרי גוף. רש"ת בתגובה: יש צורך בסדר עבודה מקצועי ובטוח
 
רשות שדות התעופה פרסמה לאחרונה הנחייה חדשה לפיה ב-15 בינואר ייכנס לתוקף איסור טעינה ידני למטוסים צרי גוף למשלוחים שמשקלם מעל 50 ק"ג.
 
למערכת Port2port נודע כי בעקבות השלכותיה הצפויות של התקנה יתקיים בימים הקרובים דיון רב משתתפים שיכלול נציגים של רש"ת, ארגון יאט"א וכן נציגי הקרגו בישראל.
 
יניב סורני מארגון יאט"א בישראל הביע את מחאתו כלפי החלטת רשות שדות התעופה וכבת כי רש"ת לא פנתה להתייעצות עם חברי ארגון יאט"א בנושא בטרם פרסמה את ההגבלה, וכן לא נתנה לחברות התעופה זמן כלשהו ללמוד ולבחון את ההחלטה.
 
לדברי סורני, בכוונת יאט"א לבחון את הנושא ולנקוט במספר צעדים בהם בדיקת הנושא בנמלי תעופה אחרים בעולם ועל פתיחת דיאלוג בין רש"ת לבין חברות התעופה הפועלות בנתב"ג.
 
משה ורוצלבסקי, מנכ"ל חברת ACI, המייצגת בישראל את חברת התעופה לוט וכן את אמריקן איירליינס ושותפה בחברת אופן סקאי קרגו, ציין בשיחה עם מערכת port2port כי ההנחיה עלולה לגרום לנזק רציני לכל חברות הקרגו הפועלות עם מטוסים צרי גוף. "ההנחייה הזאת יצאה מרש"ת ללא כל התייעצות עם הגורמים המתאימים ויש לה השלכה כספית גדולה מאוד על כל הפעילות של מטוסים צרי גוף בישראל. ההנחייה למעשה מנטרלת פעילות של נפח מטען מאוד גדול על גבי מטוסי נוסעים צרי גוף". 
 
נציין כי התקנה הרשמית אומרת כי "משקל חבילת מטען מסחרי המיועדת להעמסה/פריקה במטוס נוסעים, בהעמסה ידנית אל תא המטען, לא יעלה על 50 ק"ג".
 
יחד עם זאת הגבלה זאת אינה חלה על מטען מסחרי המשונע אל בטן המטוס על גבי משטחים אחודים/ קונטיינרים, כשההעמסה מתבצעת על ידי היילאודר.
 
ככל הידוע, ההנחיה בדבר הגבלת משקל ייחודית לנתב"ג ובנמלי תעופה אחרים בעולם אין כל התערבות דומה במשקלי החבילות.
 
לדעת מומחים בתחום ההובלה האווירית, הגבלה זאת תפגע בעיקר בחברות קטנות המפעילות מטוסים קטנים וכן תייקר את ההובלה לאותם יעדים במרכז ומזרח אירופה אליהם פועלים מטוסים צרי גוף בלבד. נציין כי באירופה המערבית לאותם סוגי המטוסים ההגבלה עומדת על משקל של 150 ק"ג לחבילה. כמו כן, רוב פעילותה של חברת אל על ליעדים במזרח ומערב אירופה מבוצעת במטוסים צרי גוף.
 
רש"ת בתגובה: לעתים נעשה ניסיון להעביר מטענים משל 200 ק"ג
 
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה כי רש"ת נענתה לבקשת נציגות חברות התעופה, לקבוע את מועד החלת ההנחיה ל-15 בינואר 2009 משום פרק הזמן הנדרש לבקשתם להתארגנות. עוד נמסר מדוברות רש"ת כי "הגבלת משקל למטעני קרגו המועמסים על מטוסים צרי גוף נהוגה בנמלי תעופה בעולם ובחלקם נהוגה אף הגבלה למשקל הנמוך מ- 50 ק"ג" וכי "ההגבלה האמורה הונחה על שולחן החברות הפועלות בנתב"ג לאחר התייעצויות עם הגורמים הרלבנטיים בענף העוסקים בכך כולל עדכון מוקדם של נציגי חברות התעופה בשלב בחינת הנתונים".
 
מרש"ת נמסר כי בנתב"ג פועלות מספר חברות אשר מקדמות מסחרית את הטסת המטענים במטוסיהן בידיעה כי סוגי המטוסים המשובצים מטעמם אינם מתאימים למשימות מסוג זה. משום כך, ולאחר שנציגי החברות מזהים בשעת ההעמסה כי המטענים אינם מתאימים במשקלם ובגודלם, מתבצעת עבודה כפולה של העמסה ופריקה של המטענים, וכי "במקרים מסוימים נעשה ניסיון להעביר מטענים במשקל העולה על 200 ק"ג בידיעה כי מדובר במטוס קטן המותאם בעיקר להעמסה של כבודת נוסעים".
 
מרש"ת ביקשו להדגיש כי "רשות שדות התעופה אינה רשאית להתעלם מההוראות התקפות במדינת ישראל בכל הקשור למגבלות משקל המותר לטלטול או הרמה ביד, כך גם בנוגע לסדר עבודה מקצועי ובטוח סביב מטוס, גם אם אינו עולה בקנה אחד עם רצונו של גורם פרטי זה או אחר להגדיל הכנסה בכל דרך".