הארגונים הכלכליים נגד משרד התחבורה בנושא "שמיים פתוחים"

שר התחבורה מאיר שטרית יתנגד בכל תוקף לשינוי המוצע בחוק ההסדרים ביחס לסמכויותיו בקביעת טיסות בינ"ל לישראל (הדיון בנושא השמים הפתוחים);הארגונים הכלכליים קוראים להקים ועדת שרים מיוחדת שתדון בהנהגת מדיניות תעופה תחרותית ותשנה המצב הבלתי נסבל


00:00 ,09.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התחבורה מאיר שטרית יתנגד בכל תוקף לשינוי המוצע בחוק ההסדרים ביחס לסמכויותיו בקביעת טיסות בינ"ל לישראל (הדיון בנושא השמים הפתוחים);הארגונים הכלכליים קוראים להקים ועדת שרים מיוחדת שתדון בהנהגת מדיניות תעופה תחרותית ותשנה המצב הבלתי נסבל
 
שר התחבורה מאיר שטרית אמר אתמול, לקראת הדיון הצפוי היום על חוק ההסדרים והשינוי המוצע בו ביחס לסמכויותיו בקביעת טיסות בינ"ל לישראל, כי מדובר בהצעה מסוכנת לקיומה של התעופה הישראלית וכי היא באה מכיוון אנשים שאינם בקיאים בתחום התעופה.
 
לדברי שטרית: "אין כל בעיה ממשית בהבאת תיירים לישראל ובוודאי שלא היעדר הטיסות כביכול הוא ההסבר לאי הגעתם של תיירים. עד היום נענינו כמעט לכל בקשה לתוספת טיסות סדירות על בסיס הדדיות תוך שמירה על האינטרסים של החברות הישראליות – כפי שעושות כל המדינות בעולם.
 
"אין אף מדינה עם שמים פתוחים לגמרי וכל מדינה מגנה על האינטרסים התעופתיים שלה, זאת להוציא את ארה"ב וקנדה שבהן אין שום מגבלה. בעניין מדינות אלו, אם נכונים דברי משרד התיירות בדבר רצונם של מיליוני מאמינים נוצרים להגיע לישראל, הרי שלא ברור מה מונע מהם להגיע כשאין כל מגבלות כמותיות או אחרות בהבאתם.
 
"יתרה מזאת, הודעתי לשר האוצר כי אם אכן יש כטענת משרד התיירות חברות שמעוניינות להביא אנשים מאירופה במחיר של 150 דולר, הן רק צריכות להגיש בקשות ואלו יאושרו לאלתר, אלא שעד היום לא הוגשה ולו בקשה אחת שכזו.
 
"כשר התחבורה אני רואה חובתי להגן על קיומה של התעופה הישראלית ועל עבודתם של 5000 איש בתעשייה זאת, ואני אעשה ככל שאוכל כדי למנוע את הרס התעופה הישראלית".
 
שרגא ברוש: מגבלות משרד התחבורה בנושא "שמים פתוחים" בולמת תחרות
 
"המגבלות שמציב משרד התחבורה בכל הקשור למדיניות התעופה הנכנסת לישראל - שמים פתוחים, אינן מאפשרות גידול רציני בתיירות הנכנסת כמו גם גידול בהבאת מטעני יבוא של חומרי גלם וסחורות". כך טוען שרגא ברוש, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים ונשיא התאחדות התעשיינים לקראת הדיון בממשלה בנושא זה. 
 
ברוש ציין כי כיום כל תוספת של טיסות של חברות זרות לישראל וממנה, חייבת לעבור אישור של מינהל התעופה האזרחי, המערים קשיים ואיננו ממהר לאשרה.  
 
"חוסר ההיצע וזמינות של טיסות לארץ", טוען ברוש, "מקשה על תכנון מראש, בולם תחרות ומונע ביקושים נוספים לישראל. התוצאה - נמנעת הגעתם של מאות אלפי תיירים מדי שנה לארץ, דבר הגורם לאובדן הכנסות למשק ותרומה לתמ"ג של יותר מ-200 מליון דולר בשנה". להערכתו, כ- 40% מהם הנה תרומה של התעשיות המושפעות מהגידול בתיירות כמו תעשיית המזון, תחבורה, תרבות ובידור, יינות, טכסטיל, תכשיטים, קוסמטיקה ועוד. לדבריו, המשמעות המעשית היא מניעת העסקתם של כ-4,000 עובדים חדשים במגזר העסקי ובמשק.
 
ברוש ציין כי הגדלת היצע הטיסות ועידוד תחרות יוזילו בהכרח את מחירי הטסת מטענים בדרך האוויר. לדבריו, המדיניות הנוכחית אף מגבילה את תנועת אנשי העסקים לארץ ומונעת בחירתה של ישראל כיעד לכינוסים זרים פוטנציאלים. לטענתו זהו מצב בלתי נסבל, העומד בניגוד לעמדת שרי האוצר והתיירות והממונה על ההגבלים העסקיים, ובניגוד לאינטרס הכלכלי של המשק.
 
יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים קרא לרוה"מ, אריאל שרון לשנות מדיניות זו ולהקים ועדת שרים מיוחדת שתדון בנושא ותמליץ לממשלה על דרכים לשנות מצב מוטעה זה. לדעת ברוש, ועדה זו צריכה לכלול את שרי האוצר, התחבורה והתיירות וכן את נציגי תעשיית התיירות.