בקרוב: מטוסים הנכנסים למרחב האווירי של ישראל יזדהו באמצעות קוד סודי

הקוד, אשר יופעל מ-1 באפריל, נועד לאמת את זהותו של הטייס ולמנוע ממטוסים עוינים להתקרב למרחב האווירי של ישראל


00:00 ,12.01.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

הקוד, אשר יופעל מ-1 באפריל, נועד לאמת את זהותו של הטייס ולמנוע ממטוסים עוינים להתקרב למרחב האווירי של ישראל
 
החל מ-1 באפריל 2009 יחויב כל מטוס אזרחי של התעופה הכללית המבקש להיכנס למרחב האווירי של ישראל, להצטייד בקוד סודי מיוחד ("הקוד הפוזיטיבי") שנועד לאמת את זהותו של הטייס ולמנוע ממטוסים עוינים להתקרב למרחב האווירי של ישראל.
 
מדובר במערכת ייחודית שפותחה בישראל כלקח מאירועי ה-11 בספטמבר בארה"ב. בעקבות איומים גוברים מצד ארגוני הטרור הוחלט במשרד התחבורה לפתח מערכת ייחודית, המאפשרת לאמת מבעוד מועד את זהותו של המטוס המגיע ולוודא כי הצוות שמטיס את המטוס אינו נמצא תחת איום של טרוריסטים.
 
לצורך תפעול המערכת הוקם באגף הביטחון מרכז מבצעי לאבטחת התעופה (ממל"ת) הפועל 24 שעות ביממה. המרכז מפקח אחר כניסת מטוסים למרחב האווירי של מדינת ישראל בהיבט הביטחוני.
 
בחודשים האחרונים פעל אגף הביטחון במשרד התחבורה להטמיע את המערכת בקרב טייסים וחברות תעופה  הטסות לישראל.
 
אגף הביטחון פרסם היום לכל מנהלי חברות התעופה הישראליות את נוהלי הכניסה החדשים למרחב האווירי של מדינת ישראל. כמו כן פורסמו באינטרנט באתר מיוחד נתונים אודות מרכז המבצעים לאבטחת התעופה (ממל"ת) והסבר על דרכי הכניסה של מטוסים למרחב האווירי של ישראל.
 
בימים הקרובים יפורסם המידע גם באתר האינטרנט של משרד התחבורה WWW.MOT.GOV.IL.
המערכת החדשה מתמקדת ביצירת קוד פוזיטיבי סודי שהטייס נדרש להעביר טרם כניסתו למרחב האווירי של ישראל ואימות זהותו על ידי מערכת קרקעית מיוחדת.
 
מ-1 באפריל 2009 כל טייס המטיס מטוס של התעופה הכללית יהיה חייב להצטייד בקוד אישי כתנאי לכניסתו לישראל, כאשר יתקרב המטוס לתחום האווירי של מדינת ישראל יידרש הטייס לבצע הליך זיהוי מול מערכת הבקרה.
 
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן ציין כי המערכת החדשנית תמנע תופעה של החזרת טיסות לשדה המוצא או הפנייתן לנחיתה ביעד אלטרנטיבי, כתוצאה מהעדר מידע מספק.
 
לדבריו, הפעלת המערכת גם תצמצם את הצורך להזניק מטוסי קרב ליירוט הטיסות שלגביהן קיים חוסר מידע ותספק רמת וודאות גבוהה בנוגע לסטטוס הטיסה.