בססח: גדל הסיכון של יצואנים ישראלים לחברות תעופה ברחבי העולם

כלכלני בססח התריעו היום בפני מבוטחיהם על עליית מדרגה נוספת בסיכון האשראי של יצואנים ישראלים לחברות התעופה בעולם. עיקר הסיכון נובע מעליית מחירי הדלק שהכניסו את חברות התעופה הבינלאומיות, ובמיוחד האמריקאיות, לקשיים כלכליים.


00:00 ,19.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

כלכלני בססח התריעו היום בפני מבוטחיהם על עליית מדרגה נוספת בסיכון האשראי של יצואנים ישראלים לחברות התעופה בעולם. עיקר הסיכון נובע מעליית מחירי הדלק שהכניסו את חברות התעופה הבינלאומיות, ובמיוחד האמריקאיות, לקשיים כלכליים.
 
בעקבות גל של פשיטות רגל של חברות תעופה בינלאומיות, בססח,החברה הישראלית לביטוח אשראי מקבוצת הכשרת הישוב התריעה היום בפני מבוטחיה על עליית מדרגה נוספת בסיכון האשראי של יצואנים ישראלים לחברות התעופה בעולם.
 
ההתרעה  נמסרה לאחר שביום רביעי האחרון נכנסו שתי חברות תעופה אמריקאיות – דלתא (Delta Air Lines Inc.) ונורטווסט (Northwest Airlines Corp.) למסגרת של הגנת בית משפט מפני פשיטת רגל ( צ'פטר 11), תוך הקפאת חובות של מיליארדי דולרים לנושים שונים ובהם ספקי החברה.

דלתא היא חברת התעופה השלישית בגודלה בארה"ב. החברה הפסידה בארבע השנים האחרונות קרוב ל-10 מיליארד דולר. Northwest, החברה הרביעית בגודלה בארה"ב, היתה במצב כספי טוב יותר הודות לעסקי תובלה מקיפים עם אסיה, אולם אירועי 11 בספטמבר ומגפת הסארס במזרח פגעו בליבת עסקיה.
 
שתי החברות הוכרעו על ידי מחירי הדלק שנסקו וכן על ידי התחייבויות פנסיוניות אדירות לעובדיהן, וביקשו את הגנת בית משפט מפני פשיטת רגל.
 
בססח ציינה בפני מבוטחיה כי מדובר בפשיטת הרגל השלישית והרביעית של חברת תעופה גדולה בארה"ב מאז אירוע ה-11 בספטמבר 2001 לפני ארבע שנים. קדמו לכך פשיטות הרגל של United Airlines  וכן US Airways. ארבע חברות תעופה אלו שפשטו רגל, מהוות כ-40% מהמושבים במטוסי חברות תעופה אמריקאיות.
 
על פי כלכלני בססח, במשך 4 שנים הפסידו חברות התעופה המובילות בארה"ב יותר מ-30 מיליארד דולר, למרות שקיצצו אלפי משרות והסתייגו מקיום תכניות הפנסיה הנדיבות לעובדים. עליית מחירי הדלק האחרונה בעקבות הוריקן "קתרינה" היתה בבחינת "הקש ששבר את גב הגמל".
 
בעקבות הקשיים הכלכליים, דלתא הודיעה על כוונתה להקטין צי המטוסים ולצמצם משרות נוספות. דלתא הודיעה על חוב כולל של 28.3 מיליארד דולר ביחס לנכסים של 21.6 מיליארד. היקף נכסים שכזה הופך את פשיטת הרגל של דלתא לתשיעית בגודלה בהסטוריה של ארה"ב. דלתא ביקשה הגנת בית משפט גם לגבי 18 חברות נוספות שהנן בקבוצה שבבעלותה.
 
גם Northwest נערכת לצמצומים נוספים. החברה נפגעה באחרונה משביתה בת 26 יום של המכונאים.
 
חברות התעופה ימשיכו בטיסות באופן סדיר במסגרת צ'פטר 11 (Chapter 11) ובכוונתן במסגרת זו להציע לנושים תכנית הבראה מקיפה.
 
בבססח מעריכים כי שתי פשיטות הרגל עלולות להיות הראשונות בשרשרת של פשיטות רגל של חברות תעופה בינלאומיות, במדינות השונות, שנפגעו גם הן מעליות החדות במחירי הדלקים, והדבר עלול לפגוע ביצואנים ישראלים לתעשיות אלה.
 
בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, מקבוצת הכשרת היישוב, הינה מבטח האשראי הגדול בישראל. בססח מבטחת אשראי בהיקף של מעל 7 מיליארד דולר בשנה, בעסקאות סחר חוץ ובשוק המקומי. בססח מבטחת אשראי ב – 114 מדינות ולה כ- 500 חברות ישראליות מבוטחות. לחברה שיתופי פעולה עם מבטחי המשנה המובילים בעולם ובראשם Swiss Re השוויצרית, שהנה מבטח המשנה המוביל בעולם בתחום ביטוח האשראי. לאחרונה דורגה החברה Aa3 ע"י מידרוג.