משבר הקורונה: התמודדות בזמן אמת והיום שאחרי

יאיר ביטון, מנכ״ל DHL אקספרס ישראל, חושף בראיון עם PORT2PORT כי פעילות מטוסי המטען אף עולה לשלושה מטוסי מטען ביום, נותן תמונת מצב עולמית על ענף האקספרס ומעניק כמה נקודות אור ליום שאחרי הקורונה. ראיון מיוחד מחזית המאבק


12:28 ,02.04.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

משבר הקורונה עוטף את העולם כולו באי-וודאות וההשלכות שלו הן אינסופיות - החל מההשפעה על חיי היום יום שלנו ושל ילדינו, וכלה בשגרה היומית שלנו שהשתנה לבלי היכר. לא עוד מפגשים חברתיים, לא עוד בילוי בנחת בבתי קפה או מסעדות. פעולות רבות עברו לאונליין ושרשרת האספקה מתגלה במלוא הדרה ולעומת ימי שגרה בהם היא פועלת ברקע - היא עוברת כעת לקידמת הבמה. 

 

שוחחנו עם יאיר ביטון, מנכ״ל DHL אקספרס ישראל מזה שמונה שנים, ובעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בענף השילוח וההובלות. יאיר מעיד כי במהלך הקריירה שלו הוא היה עד למשברים עולמיים, בהם מלחמת המפרץ ואירועי 11 בספטמבר בארה״ב, אולם לדבריו, הפעם מדובר באתגר שונה לחלוטין. 

 

- יאיר, כיצד תגדיר את משבר הקורונה מנקודת המבט של DHL?

יאיר ביטון: ״כמעט כל משבר עולמי, ממלחמה ועד התפרצות הר געש, גורר הפסקת טיסות באזור האירוע. הפעם, ההפסקה היא מצד אחד גלובלית ומצד שני, טיסות המטען ממשיכות כסדרן. בכל מדינות העולם, DHL מוגדרת כגוף חיוני, למעט הודו שהכריזה על סגר מלא. עם צי של יותר מ-330 מטוסי מטען, DHL היא היום חברת התעופה הגדולה ביותר באוויר. 

האמון של ההנהלה האירופאית בהנהלה המקומית אפשר לנו להנחית קיבולת מטוסים כפולה ומכופלת בחלק מהימים כדי לעמוד בביקוש החיוני הבלתי נשלט שמגיע מהארץ ומהעולם. אנו עושים זאת על מנת לתמוך בצורה משמעותית ביצואנים וביבואנים שנחשפו למציאות שאינה כוללת את מטוסי הנוסעים וכמובן ברשויות המדינה השונות שזקוקות לציוד החירום. 

 

 

הסיבה העיקרית לעומס היא עצירת טיסות הנוסעים, שבימים כתיקונם מעבירים 60-70% מנפח המטענים בבטן המטוס. אל על, לדוגמה, נהגה לשנע כ-25 טון מטען להונג קונג, שישה ימים בשבוע. עם עצירת פעילות הנוסעים, המשלוחים הועברו לחברות האקספרס, שמנסות להכיל את הכמות הגדולה

יאיר ביטון, מנכ״ל DHL אקספרס ישראל

 

 

- שתף אותנו במה שקורה ב-DHL ישראל בימים אלה.

יאיר ביטון: ״אנחנו עובדים במלוא המרץ, הרבה יותר מאשר בימי שגרה. אף עובד לא פוטר ולא הוצא לחופשה, דאגנו לסייע לעובדים שנכנסו לבידוד זמני, ורובם כבר שוחררו וחזרו לעבודה. המשרדים ריקים מאדם. למעט עובדי מרכז המיון והבלדרים, כולם עובדים מהבית. אגף מערכות מידע וידא שכל עובד מחובר מהבית בכל הערוצים ויודע לקיים שיחות ומפגשים מקוונים.  

הבלדרים ואנשי התפעול שחייבים להימצא בשטח, ממוגנים על פי התקן. מרבית המסירות נעשות ללא מגע ישיר. עובדי התפעול חולקו למשמרות נפרדות, ללא מפגש ביניהן, כדי להבטיח המשך פעילות גם במקרה של הדבקה.

 

- מהי תמונת המצב העולמית בענף האקספרס?

יאיר ביטון: ״עם חזרתה של סין למעגל הייצור, גדל נפח הפעילות בצורה מטאורית, נתון שמשפיע על כל השוק. באירופה, בעיקר ספרד ואיטליה, יש ירידה משמעותית בפעילות, וכך גם בארה״ב. בהתאם לצרכים, הטיסות מופנות למדינות שבהן נפח הפעילות עלה, כמו סין, וגם כאן לישראל. מאז אוקטובר אנחנו מפעילים שתי טיסות יומיות, בשבוע האחרון עלינו ל-3 טיסות ביום, ואף בוצעה החלפה של מטוס הבואינג 747 לאיירבוס בעל נפח קיבולת גדול יותר, שנותן תוספת מטען של כ-10 טון בכל טיסה״. 

 

ברגע שהשערים ייפתחו, נראה גידול חד בייצור, ובכל מעגל השיווק. אז אם יש לכם פתאום הרבה זמן פנוי (לנו אין), נצלו אותו ותעשו איתו משהו – כי פתאום זה ייגמר ותחזרו לשגרה, ללחץ עבודה. וזה יקרה מוקדם משחשבתם״. יאיר ביטון, מנכ״ל DHL אקספרס ישראל

יאיר ביטון, מנכ״ל DHL אקספרס ישראל

 

- מה קורה באירופה? המצב של DHL ישראל דומה לשאר המדינות?

יאיר ביטון: ״בשלב זה אנו מעט שונים, מדינות אירופה סוחרות בינן לבין עצמן ברמה פחותה בצורה משמעותית, ולכן ברגע שאיטליה, גרמניה, צרפת, אנגליה וספרד נכנסות להסגר כמעט מלא קצב המסחר יורד. אצלנו בישראל היבוא מסין והמזרח דומיננטי מאד ולכן חלק ניכר מהפעילות תוגברה וקיימת״. 

 

- מהי הסיבה לעלייה בעומס בענף האקספרס?

יאיר ביטון: ״ראשית, כאמור סין חזרה לייצור מלא והפעילות מול ישראל עלתה בהתאמה. אבל הסיבה העיקרית לעומס היא עצירת טיסות הנוסעים, שבימים כתיקונם מעבירים 60-70% מנפח המטענים בבטן המטוס. אל על, לדוגמה, נהגה לשנע כ-25 טון מטען להונג קונג, שישה ימים בשבוע. עם עצירת פעילות הנוסעים, המשלוחים הועברו לחברות האקספרס, שמנסות להכיל את הכמות הגדולה. היתרון שלנו הוא שיש לנו 450 עובדים מחוייבים שמחכים לאתגרים מסוג כזה על מנת להוכיח שוב ושוב שהערך שלנו טמון באנשים. בנוסף, המשבר יצר יבואנים חדשים. יבואנים שמנצלים את המשבר לרווח מיידי ומתחילים לייבא ולעיתים אינם שולטים בתחום המאד מקצועי של ייבוא ותהליכי מכס. האתגר איתם כפול משום שבעת הזו אנו גם נדרשים ללוות אותם וללמד אותם את חוקי המכס, העלויות והמגבלות״. 

 

- כיצד אתם עומדים בעומס ואיך מתעדפים משלוחים בתקופה כזאת?

יאיר ביטון: ״למרות הקיבולת המוגברת המטענים שמגיעים אלינו רבים וכוללים יותר משלוחים כבדים ומורכבים לשחרור ולכן אנו חווים עומסים גדולים ועושים הכל על מנת להתמודד איתם תוך כדי תעדוף של משלוחים מצילי חיים. אנחנו בקשר יומי עם כל לקוח ולקוח. 

בעדיפות ראשונה נמצא כל משלוח שקשור למשבר: מכונות הנשמה, מסכות וערכות בדיקה, וכמובן משלוחים רפואיים בקירור בין כל מעבדות העולם. המשלוח מסומן ומקבל ליווי אישי צמוד מול המכס ומול משרד הבריאות, כדי לוודא שחרור מיידי. ביום שישי למשל המריאו מדרום קוריאה 750 ק״ג מטושים, במוצ״ש הם היו כבר בדרך לספק. השבוע ינחתו כאן 3 טון של מכונות הנשמה.

בשאר המשלוחים, מתועדפים משלוחים חיוניים לפעילות של חברות ישראליות המעסיקות  עובדים רבים ותורמות למשק. השבוע למשל הטסנו לישראל מטען כבד של חלקי חילוף ליצרן אלקטרוניקה המפרנס מאות משפחות. עם זאת, אנו שמים דגש על מתן שירות איכותי ומיטבי ללקוחות DHL אקספרס וצוות השירות והמכירות שלנו מוכוון להיות איתם בקשר למשלוחים קרייטים ודחופים. 

 

- האם הבירוקרטיה הישראלית באה לקראתכם בתקופה זו?

יאיר ביטון: ״המכס הישראלי נמצא איתנו בקשר שוטף ומחפש אפשרות להקל. שתי הקלות שהענף קיבל לאחרונה הם היעדר צורך בטופס שוק אירו 1 וניתן להסתפק בהצהרה בלבד, ההקלה השניה היא ייפוי כוח - המכס מתחשב בכך שהמדינה בהסגר ומאפשר לבצע זיהוי יבואן על פי אימות מקוון״. 

 

בעדיפות ראשונה נמצא כל משלוח שקשור למשבר: מכונות הנשמה, מסכות וערכות בדיקה, וכמובן משלוחים רפואיים בקירור בין כל מעבדות העולם. המשלוח מסומן ומקבל ליווי אישי צמוד מול המכס ומול משרד הבריאות, כדי לוודא שחרור מיידי. ביום שישי למשל המריאו מדרום קוריאה 750 ק״ג מטושים, במוצ״ש הם היו כבר בדרך לספק. השבוע ינחתו כאן 3 טון של מכונות הנשמה

יאיר ביטון, מנכ״ל DHL אקספרס ישראל

 

- כיצד נראה הקשר עם הלקוחות בתקופה כזאת?

יאיר ביטון: ברמה האישית, כולנו מודאגים וחרדים מהבלתי נודע. במישור העסקי, כל חברה נמצאת בימים אלה במצב שונה, ונדרש יותר קשר אישי ישיר ובירור צרכים. חשוב גם להיות רגישים ללקוח שעסקיו נעצרו בין לילה. אני וכל המנהלים הבכירים זמינים לכל לקוח, ומנסים לעזור בכל מה שניתן כדי לתמוך באתגרים המשמעותיים ופועלים על מנת להבטיח את ההמשכיות שלהם לאחר המשבר. ללא קשר, לקוחות שעובדים איתנו במשך שנים, הם חברים ולעיתים השיחות איתם כוללות דילמות, לימוד הדדי ובחינת אלטרנטיבות״.

 

- איך אתה רואה את העולם אחרי הקורונה? אולי נגלה שהמשרדים בכלל מיותרים?

יאיר ביטון: ״הקורונה תחולל שינויים בכל תחומי חיינו, מוקדם מדי לשער איך ומה. בעולם התעסוקה, אין ספק שההתנסות הזאת, שנכפתה עלינו במפתיע, תוליד פתרונות חדשניים ושיטות עבודה יעילות יותר. ישיבת וידאו חוסכת המון זמן ודלק. לצד זאת, בשיחות עם העובדים עולה עד כמה מקום העבודה ממלא תפקיד חשוב בחיים החברתיים שלהם, ועד כמה המגע האנושי היומיומי חיוני לנו. לומר שאנחנו רואים את עצמנו כמשפחה זו קלישאה, אבל היום אני מרגיש שיש בזה משהו. תקשורת מרחוק היא ערוץ יעיל, אבל קר״.

 

-  איזה שינויים ארגוניים כבר ניתן לראות?

יאיר ביטון: ״אביא דוגמה קטנה אך אופיינית: חתימת המקבל. החתימה הידנית היא שריד מימים עברו, שהפך לקשקוש על מסך המסופון – וזה אכן קשקוש מיותר. האופציה של ׳השארה ללא חתימה׳ הופכת לסטנדרט, ותהיה ברירת המחדל. זה ממשיך את המגמה של פחות התעסקות פיזית בניירת, ומעבר לשימוש בשילוח באמצעות ניירת דיגיטלית (PLT) ושירותים נוספים שאנו מציעים ללקוחות״. 

 

מאז אוקטובר אנחנו מפעילים שתי טיסות יומיות, בשבוע האחרון עלינו ל-3 טיסות ביום, ואף בוצעה החלפה של מטוס הבואינג 747 לאיירבוס בעל נפח קיבולת גדול יותר, שנותן תוספת מטען של כ-10 טון בכל טיסה

יאיר ביטון, מנכ״ל DHL אקספרס ישראל

 

- כמה מילים אופטימיות לסיום?

יאיר ביטון: ״את ההתמודדות עם הנגיף אשאיר למומחים. תפקידנו הוא לאפשר למשק לפעול בשעת חירום, ולהיות מוכנים ליום שאחרי היציאה מהמשבר – עוד חודש, חודשיים, או יותר. כאמור, אנחנו משנעים את כל הציוד הדרוש למאבק במגפה, מסייעים למאמץ הרפואי הכלל-עולמי למציאת חיסון, ומאפשרים למפעלים שעדיין מייצרים ומעסיקים אלפי עובדים להמשיך לתפקד. גם זהו חלק מהחוסן הלאומי.

בשעה שהתנועה הפנים-ארצית הולכת ונעצרת, תנועת המטענים האווירית הבינלאומית ממשיכה לפעול ומשמשת צינור חמצן חיוני למשק ולמערכת הבריאות. אני רואה חזרה הדרגתית לפעילות ממדינות ואזורים שיוגדרו כבטוחים, כפי שנעשה בסין. וברגע שהשערים ייפתחו, נראה גידול חד בייצור, ובכל מעגל השיווק. אז אם יש לכם פתאום הרבה זמן פנוי (לנו אין), נצלו אותו ותעשו איתו משהו – כי פתאום זה ייגמר ותחזרו לשגרה, ללחץ עבודה. וזה יקרה מוקדם משחשבתם״.