לא מתפשרים

חברת DHL אקספרס ישראל התאוששה במהירות מאירועי ״השבת השחורה״ וחזרה להפעיל טיסות מטען. יאיר ביטון, מנכ״ל החברה, מספר בראיון בלעדי על עלויות הביטוח היקרות, על העובדים שגויסו ועל התמיכה הבלתי מסויגת שהחברה מקבלת מהרשת הבינלאומית


12:50 ,14.12.2023 מאת: מירב רונן

חברת DHL Express ישראל היא בין החברות הזרות היחידות שממשיכות לקיים טיסות אל ומישראל באופן רציף ועקבי לאחר אירועי ה-7 באוקטובר. קרוב לחודשיים אחרי ״השבת השחורה״ נפגשנו לראיון וירטואלי עם מנכ״ל DHL Express בישראל, מר יאיר ביטון, ועם רוי הודג׳ס, סמנכ״ל תפעול ותעופה אירופה, שהגיע לביקור מיוחד בישראל לרגל המצב.

 

מלבד יום שבת, ה-7 באוקטובר, כמעט כל הטיסות שלכם התקיימו כרגיל. איך זה קרה?

 

יאיר ביטון: ״המלחמה הזאת תפסה אותנו עם רשת בינלאומית שתומכת בעסקים הישראלים, מבינה את החשיבות של להיות נוכחים בזמן חירום, בזמן משבר מהסוג שאנחנו חווים כרגע והלכה למעשה התוצאה היתה שמה-7 באוקטובר- כולל, כי טסנו גם ב-7 באוקטובר - אנחנו פעילים ופועלים עם כל הטיסות שלנו שמחברות את כל הלקוחות שלנו לאירופה ולעולם, וזה מאוד חשוב מפני שהיינו בין חברות התעופה הזרות שטסו לארץ״.

 

חוויתם ירידה בנפחים בתקופה הזאת?

 

ביטון: ״בשבועיים הראשונים למלחמה הטסנו לפה מטוסים חצי ריקים, ועשינו את זה כי היה חשוב לנו - להנהלה ולרשת - לוודא שאנחנו מחוברים ומתחברים לרשת העולמית ולהמשיך ולתת את השירות. המשמעות של הפעילות הזאת עבורנו היתה עלויות גבוהות מאוד של ביטוח - כל יום של פעילות בשבועיים הראשונים עלה לנו ב-100 אלף יורו יותר מהעלות הממוצעת הרגילה של יום טיסה. הסיבה זה הביטוח שקפץ במאות אחוזים וגם העובדה שבשבועיים הראשונים הצוות נחת פה, המריא ללרנקה והמתין שם ואז חזר בערב לנתב״ג בשביל לקחת את מטעני היצוא״.

 

מה היתה הסיבה לירידה בתנועת המטענים בשבועיים הראשונים?

 

יאיר ביטון: ״אנחנו משנעים שני סוגים של מטענים - B2B ו-B2C. המטענים מה-B2C לא הגיעו כי אמזון הפסיקה את השירות לארץ אבל היו ירידות משמעותיות כי בכל זאת הארץ היתה במצב לחימה ואף אחד לא קנה אונליין. מצד שני העסקים, ה-B2B, נזקקו לנו כאוויר לנשימה כי אנחנו סיפקנו להם חמצן לעולם כדי שבסופו של דבר החברות הבינלאומיות שפועלות בארץ יוכלו לתפקד גם בזמן במלחמה. זה חשוב כי אותה חברה בינלאומית מגיעה לאיזשהו צומת דרכים בו היא מחליטה אם היא רוצה להקים את המפעל הבא בישראל ואז בוחנים האם יש מצב חלילה שבו מפעל תפעולי לא יוכל לעבוד בגלל סיבה זו או אחרת ואז הולכים להשקיע במדינות אחרות - ויש מדינות אחרות שישמחו לקבל את ההשקעה הזאת. פרט לזה כמובן גם שתמכנו בקו הראשון של הלחימה בכל סוגי התמיכה והעזרה מכל העולם - הטסנו תרומות, תמיכה בילדי העוטף ועוד כל מיני סוגים של תרומות למיניהם״.

 

יש התאוששות בתנועת המטענים? אין לכם כרגע הרבה תחרות.

 

יאיר ביטון: ״אנחנו רואים איזשהו תהליך איטי שמחזיר את הפעילות. רק תזכורת שעכשיו - חודשים נובמבר ודצמבר - הם החודשים הכי עמוסים בשנה: יש בלאק פריידי, סייבר מאנדיי וגם סוף שנה עסקית שבה ארגונים עיסקיים מקדמים את הפעילויות העיסקיות והרכש המוגבר. אנחנו אכן רואים בשבוע - שבועיים האחרונים מעט עלייה בפעילות אבל העסקים עדיין נמצאים בתהליך של הפנמת המשבר, חשיבה של מה צריך לעשות מבחינת התאמה של שרשרת האספקה ואנחנו נמצאים שם עבורם בכל הזדמנות״.


 

רוי הודג׳ס, סמנכ״ל תפעול ותעופה אירופה: צופים עלייה בביקוש למשלוחים לישראל


 

רוי הודג׳ס, סמנכ״ל תפעול ותעופה אירופה, שהגיע לביקור בישראל בסוף נובמבר, נפגש עם עובדי החברה ועם לקוחות על מנת להביע תמיכה. נפגשנו לראיון וירטואלי עם מר הודג׳ס שפינה לנו מעט זמן מלוח הזמנים הצפוף שלו בישראל.

 

לא חששת להגיע לישראל בזמן מלחמה?

 

רוי הודג׳ס: ״לא פחדתי בכלל. להיפך, היה לי הרבה יותר קל ומהיר למצוא את הכל. אני מגיע לישראל כבר הרבה שנים, לפחות 3-4 פעמים בשנה ונפגש עם לקוחות ועם העובדים. כשיש קונפליקטים כאלו הרבה אנשים מעדיפים לבנות חומות כדי להשאיר אנשים בחוץ. אני מעדיף לבנות גשרים כדי לאפשר לאנשים להיכנס פנימה כי אני מאמין שהרגע הכי חשוב להיות פה - הוא עכשיו. לבוא לפה כשהכל נורמלי זה קל, אבל אני חושב שהנוכחות הפיזית שלי פה, בהתחשב במצב, יכולה להיות משמעותית מאד לצוות הישראלי, ואני חושב שהפגישות שאני אקיים עם לקוחות ישראלים פה הן חשובות באותה מידה. אני מרגיש פה בבית״.

 

החברה רשמה ירידה בנפחים בתקופה שלאחר המלחמה וגם כעת המשק הישראלי טרם חזר לפעילות במאה אחוז. האם תקצצו במספר הטיסות לישראל?

 

רוי הודג׳ס: ״כעת, חודשיים אחרי, לא. בהחלט לא. אם כבר יהיה שינוי אז ייתכן שנוסיף מטוס נוסף לטובת הפעילות בישראל, לא פחות. המצב כיום הוא שיש אניות שמחליטות להפליג מסביב לאפריקה ולא להפליג דרך תעלת סואץ והים האדום, וגם ככה יש כעת מספר מוגבל של טיסות נוסעים וטיסות מטען שמשרתות את השוק הישראלי מעבר ל-DHL אקספרס כך שהנפחים שמשרתים את ישראל נהיים מוגבלים יותר, ולכן אנחנו צופים עלייה בביקוש למשלוחים לישראל. הנפח יכתיב כיצד נפעל בעתיד, אבל כרגע אנחנו פועלים כרגיל עם אפשרות להוספת נפחים״.

 

לקריאת הכתבה המלאה בגיליון דצמבר של מגזין PORT2PORT לחצו כאן