בית המשפט המחוזי הוציא צו מניעה האוסר על אשדוד בונדד לטפל במוצרי מזון מעובדים

בית המשפט קיבל שלשום במלואה את תביעתה של ממן נגד רש"ת ואשדוד בונדד. על אשדוד בונדד נאסר לטפל במוצרי חלב ובשר מעובדים עד מרץ 2007


00:00 ,29.06.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט קיבל שלשום במלואה את תביעתה של ממן נגד רש"ת ואשדוד בונדד. על אשדוד בונדד נאסר לטפל במוצרי חלב ובשר מעובדים עד מרץ 2007
 
בית המשפט המחוזי, בראשות כבוד השופטת רות רונן, קיבל שלשום (27 ביוני) במלואה את תביעתה של ממן נגד רשות שדות התעופה ונגד אשדוד בונדד.
 
על פי פסק הדין, אסר בית המשפט על אשדוד בונדד לטפל - במסגרת מסוף המטען החקלאי המופעל על ידה בנתב"ג - במוצרי חלב ובשר מעובדים, סלטים וכיו"ב, וזאת עד ליום 31.3.07.
 
השופטת כתבה בפסק הדין "אני סבורה כי לאור כל החומר שלפני, ולאור הכללים שלעיל, יש לקבל את עמדתה של ממן, ולקבוע כי בתקופה הראשונה אשדוד בונדד אינה ראשית לטפל במוצרי מזון מעובדים במסוף הקירור" .
 
פסק הדין קובע כי היקף המוצרים בהם הותר לאשדוד בונדד לטפל בייצואם בתקופה הראשונה, אינו כולל את כל "המוצרים המתכלים", אלא רק מוצרים מתכלים שהם "מטענים חקלאיים" – כלומר, מוצרים חקלאיים טריים שלא עברו תהליך עיבוד, כך על פי פסק הדין.
 
פסק הדין הוסיף כי לא הוכח "ברמה גבוהה של הסתברות" מה היה אופי הפעילות של אגרקסקו בתקופה בה היא הפעילה את מסוף הקירור וכי לא נגבה תצהיר מטעם נציג של אגרקסקו על אופי פעילותה בזמן שהפעילה את מסוף המטען. פסק הדין מוסיף כי מסמך ההבהרות למכרז מתייחס למצב כפי שהיה בהסכם ולא כפי, שהיה, אולי, בפועל.
 
המחלוקת בין הצדדים התעוררה, לאחר שממן גילתה כי אשדוד בונדד עוסקת במוצרי מזון מעובדים שאינם חקלאיים, בניגוד להרשאתה לטפל במטען חקלאי בלבד. בעקבות זאת, פנתה ממן לרש"ת בדרישה לאכוף על אשדוד בונדד לקיים את הרשאתה, ולהפסיק לטפל במוצרים מעובדים.
 
בתגובה טענו רש"ת ואשדוד בונדד כי גבינות, מעדני חלב, חומוס וכיו"ב מוצרי מזון מעובדים הינם "תוצרת חקלאית", ולפיכך הטיפול בהם נכלל בגדר הרשאתה של אשדוד בונדד. כאמור, בית המשפט דחה טענה זו וקיבל את טענתה של ממן, כי מוצרים מעובדים אינם נכללים בגדר "תוצרת חקלאית". בית המשפט קבע, כי בגדר "תוצרת חקלאית" נכללים אך ורק מוצרים חקלאיים שלא עברו תהליך עיבוד שאינו הכרחי לצורך שיווקם, תהליך אשר שינה אותם באופן בלתי הפיך.
 
בית המשפט התבסס בהחלטתו, בין היתר, על סיכום דברים בין ממן לבין המדינה משנת 1999, שאיפשר את פתיחת שוק מסופי המטען לתחרות. הסכם זה, המכונה בפסק הדין "סיכום דברים", נאמר כי במשך התקופה המסתיימת ב-31 במרץ 2007 יופעלו בנתב"ג או בסמוך לו לא יותר משלושה מסופי מטען שהם: מסוף המטענים שבניהול ממן, מסוף המטענים של שבניהול אגרקסקו (או חברה אחרת במקומה) ומסוף מטענים נוסף אשר יופעל על ידי מפעיל חדש.
 
כאמור, תביעת ממן התקבלה כמבוקש וכמו כן התקבלה בקשת ממן לפיצול סעדים. 
 
רועי שלזינגר, מנכ"ל אשדוד בונדד, אמר בתגובה: "אנחנו מכבדים את החלטת בית המשפט. זה לא סוד שאשדוד בונדד מתעסקת רק בייצוא מטען חקלאי. אנחנו ממתינים לדיון שיתקיים ביולי בבג"ץ בנוגע לפעילות מסוף המטענים שלנו".
 
לשכת דוברת רש"ת העבירה בתגובה כי "הרשות קיבלה את פסק הדין באמצעות פרקליטות המדינה ובהתאם למשתמע ממנו יינקטו צעדים בהמשך".