ביטול הפטור הגורף מהסדרים כובלים לחברות התעופה

במסגרת חקיקת חוק ההסדרים אישרה שלשום (יום שלישי) ועדת הכספים את תיקונו של חוק ההגבלים העסקיים, וביטלה את הפטור הגורף שמנע כל ביקורת תחרותית על הסדרים כובלים בין חברות התעופה


00:00 ,28.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת חקיקת חוק ההסדרים אישרה שלשום (יום שלישי) ועדת הכספים את תיקונו של חוק ההגבלים העסקיים, וביטלה את הפטור הגורף שמנע כל ביקורת תחרותית על הסדרים כובלים בין חברות התעופה. התיקון לחוק ההגבלים עתיד לאפשר לרשות ההגבלים העסקיים לבחון את ההשפעה תחרותית של ההסכמים שקיימים בין חברות התעופה בנוגע לטיסות מישראל ואליה.
 
מדוברות הרשות להגבלים עסקיים נמסר שבנסיבות הגיאופוליטיות של המשק הישראלי ישנה חשיבות יתרה לביקורת תחרותית על הסדרים כובלים בתחום התעופה מישראל ואליה להתפתחות הכלכלה, התיירות ולהגברת הצמיחה ובייחוד כאשר בהתאם לרגולציה בתחום התעופה כיום מאפשרת רק תחרות בין 2 חברות תעופה סדירות בכל קו תעופה.

לטענת הרשות, המשק הישראלי הוא בעיקרו משק מבודד גיאוגרפית. שכן, המשק מסתמך רבות על יבוא ויצוא דרך הים והאוויר (ולא על תנועת סחורות יבשתית), תוך חשיפה מינימאלית לתחרות מצד השכנים. עוד צויין כי הגברת התחרותיות בין חברות תעופה צפויה לתרום להורדת מחירי הטיסות וההובלה של סחורות בדרך האוויר ולהעלאת איכות השירות.
 
מדוברות הרשות להגבלים עסקיים ציינו שהגברת התחרותיות תקל אם כן, על ייבוא וייצוא סחורות מישראל לרווחתו של המשק כולו.  בנוסף הגברת התחרותיות בין חברות התעופה צפויה להגדיל את כמות התיירים הנכנסים שיתרמו לקידום ענף התיירות בישראל. 
 
בעקבות תיקונו של החוק, בכוונת רשות ההגבלים לפעול להתקנתו פטור סוג שיפטור חלק מן ההסדרים הכובלים שקיימים בין חברות התעופה שעל פניהם אינם פוגעים בתחרות ובצרכנים, כדי לאפשר ודאות רבה יותר ויעילות עבור חברות התעופה.
 
התיקון בחוק ההגבלים התקבל לאחר הידברות עם נציגיה של אל על. בעקבות ההידברות הוחלט לדחות את תחולתו של התיקון, כדי לאפשר לחברות התעופה להיערך בהתאם. התיקון יכנס לתוקף 60 יום לאחר פרסומו של פטור סוג בעניין זה או ב 01/07/2008 (לפי המוקדם).