בדק מטוסים הפסידה 42 מיליון ד' ב-2004

החטיבה לא עמדה בלוחות זמנים להסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען ונאלצה לשלם קנסות


00:00 ,04.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט
חטיבת בדק מטוסים של התעשייה האווירית (תע"א) הפסידה 35 מיליון דולר ב-2004 וחברת הבת שלה אמפייר בארה"ב הפסידה 7 מיליון מיליון נוספים; סך כל הפסדי החטיבה, כ-42 מיליון דולר, פגעו קשה בתוצאות העסקיות של התע"א. על פי נתונים בלתי רשמיים הסתכמו רווחי התע"א ב-2004 בכ-15 מיליון דולר, בדומה ל-2003. ואולם הרווח ב-2003 הושג במחזור מכירות של 1.87 מיליארד דולר ואילו המכירות של התע"א ב-2004 הסתכמו ב-2.1 מיליארד דולר.

ההפסדים הגבוהים של חטיבת בדק מטוסים גרמו לתדהמה בהנהלת התע"א. בעקבות הפסדי חטיבת בדק מטוסים מינה מנכ"ל התע"א, משה קרת, את המשנה למנכ"ל, עובדיה הררי, לראש צוות בדיקה. על פי הערכות בלתי רשמית מנכ"ל חטיבת בדק מטוסים, דוד ארצי, המשמש גם כסמנכ"ל התע"א צפוי לפרוש בקרוב.

חטיבת בדק מטוסים המעסיקה כ-3,000 עובדים, מורכבת משלושה מפעלים המתמחים בשיפוץ מטוסי נוסעים, מנועים ואביזרים וכן בהסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען. מפעל רביעי מתמחה במתן שירותי הטסה. כמו כן מחזיקה החטיבה בבעלות מלאה את חברת הבת אמפייר, הנמצאת במדינת ניו יורק בארה"ב.

מאז מחצית שנות ה-90 נחשבה חטיבת הבדק בהנהלתו של ארצי לאחד ממרכזי הרווח הגדולים ביותר של התע"א. ואולם בעקבות המשבר הכלכלי של תחילת שנות ה-2000, האינתיפאדה והמשבר בתעופה העולמית בעקבות פיגועי הטרור בארה"ב, רשמה חטיבת בדק מטוסים הפסדים. בשנתיים האחרונות, זכתה החטיבה בהזמנות גדולות אך הן לא גרמו להתאוששותה אלא להעמקת המשבר.

מבדיקה שנערכה בתע"א עולה כי הפסדי החטיבה בשנה שעברה נבעו בעיקר מהשקעות גדולות בפיתוח קווי ייצור שנועדו לאפשר הסבה של מטוסי נוסעים של חברת בואינג מהדגמים 757 ,767 ו-737 למטוסי מטען. החטיבה חתמה על חוזים גדולים עם חברות אמריקאיות, בהן אייבורן אקספרס וג'נרל אלקטריק קאס (G-CAS), שביקשו להסב מטוסי נוסעים למטוסי מטען.

בדיונים בהנהלת התע"א אמר דוד ארצי כי החטיבה עשתה עבודת שיווק מצוינת בהשגת הזמנות. עם זאת נוצר עומס הנדסי ולוגיסטי ובעקבותיו התגלתה בעייה בניהול הפרויקטים. כתוצאה מכך היתה חריגה גדולה בשעות העבודה והיה צורך להקים צוות חירום כדי לפקח על ניהול הפרוייקטים.

עקב אי תכנון נכון של שעות העבודה לא הצליחה החטיבה לעמוד בלוחות הזמנים, והיתה גלישה של 60%-50% במועדי האספקה. החברות האמריקאיות התלוננו על העיכובים שנגרמו בפרויקטים, וחטיבת בדק מטוסים נאלצה לשלם להן קנסות גבוהים על אי עמידה במועדי האספקה.

על פי התחזיות המוקדמות של הנהלת התע"א היתה היתה החברה אמורה להתאושש ב-2004, בעיקר בזכות עסקת הענק לאספקת שלושה מטוסי הביון פלקון בעבור חיל האוויר של הודו בהיקף של 1.1 מיליארד, ועסקות נוספות בהיקף של מאות מיליוני דולר עם צבא הודו. הפסדי בדק מטוסים בלמו את ההתאוששות. את הגלישה מרווח להפסד בלמו החברה הבת אלתא וכן שלושת המפעלים מבת, מלט ולהב.