ארקיע לבג"צ: התנהגות משרד התחבורה שערורייתית, אל על איימה

לטענת ארקיע החלטת משרד התחבורה לאפשר לעל על לטוס לאילת הינה בלתי חוקית בעליל, ונעשתה לאחר השתלשלות "תמוהה" הכוללת היעדר פרסום מכרז, אי קיום חובת היוועצות וסתירות פנימיות בדיווחי רש"ת. תגובת אל על: הדיון צריך להתקיים בין החברות למשרד התחבורה


00:00 ,23.09.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת ארקיע החלטת משרד התחבורה לאפשר לעל על לטוס לאילת הינה בלתי חוקית בעליל, ונעשתה לאחר השתלשלות "תמוהה" הכוללת היעדר פרסום מכרז, אי קיום חובת היוועצות וסתירות פנימיות בדיווחי רש"ת. תגובת אל על: הדיון צריך להתקיים בין החברות למשרד התחבורה
 
חברת ארקיע עתרה היום לבית המשפט הגבוה לצדק בדרישה לבטל את החלטת שר התחבורה להתיר לאל על להטיס נוסעים ישראלים לאילת. ארקיע מבקשת כי בית המשפט הגבוה לצדק יורה מיידית על ביטול ההחלטה לא רק בהיותה בלתי חוקית בעליל, אלא גם בגלל התוצאה המעוותת שלפיה יוכל מונופולאל על להשתלט אף על הקו לאילת בעוד ארקיע חסומה מלטוס ל-99% מיעדי אל על.
 
נזכיר כי בשבוע שעבר הגישה גם חברת ישראייר תביעה לבג"צ כנגד החלטת שר התחבורה לאפשר לאל על לטוס לאילת. משרד התחבורה הגיב אז לתביעת ישראייר ומסר כי "שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ ומשרדו ימשיכו לקדם את מדיניות הליברליזציה בענף התעופה ולעודד את התחרות שתשפר את השירות ותוזיל את תעריפי הטיסה לנוסעים. השיקול שעומד לנגד עיניו של שר התחבורה הוא טובת אזרחי מדינת ישראל ואנו נכבד כל החלטה שתתקבל על ידי בג"צ".
 
בעתירתה מפרטת חברת ארקיע את משמעות ההחלטה שסופה השתלטות של אל על אף על הקו לאילת, השתלטות אשר לא תביא כל תועלת לצרכן הישראלי ולעיר אילת. ארקיע מדגישה בעתירתה את העובדה שלאל על ממילא מותר להטיס תיירים לאילת ככל שתחפוץ, ולפיכך ברור כי כל כוונתה להשתלט אף על שוק התעופה הפנים ארצי, ולא להוסיף ולו תייר אחד, לישראל ו/או לאילת.
 
ארקיע חושפת בעתירתה כי גורם בכיר באל על אף איים עליה לאחרונה כי אם ארקיע לא תחדל מטיסותיה לפריז, אל על תפגע בארקיע בבטנה הרכה - באילת.
 
ארקיע מפרטת בעתירתה, באמצעות ב"כ עו"ד משה לשם, עו"ד אבנר (נרי) ירקוני ועו"ד דרור שטרום, השתלשלות דברים תמוהה וחריגה ביותר עובר למתן אישור שר התחבורה, ובין היתר – היעדר פרסום מכרז, אי קיום חובת היוועצות, סתירות פנימיות בדיווחי רשות התעופה ואי קיום שימוע של ממש, אלא תחתיו סוג של מפגש שהיה כשלעצמו פארסה הגובלת בציניות, בהתקיימו כשבוע לאחר פרסום החלטת שר התחבורה.
 
עוד חושפת ארקיע, כי ימים ספורים קודם להחלטת שר התחבורה כתב מנהל רשות התעופה למנכ"ל אל על:"...מתן הרשיון עלול לערער את יציבותן של שתי החברות בעלות הרשיון להפעלת הטיסות, ישראייר וארקיע, ולפגוע בשירות לנוסע...והחברות הללו עדיין מקיימות פעילות מצומצמת בלבד בתחום הבינלאומי, שבו ממשיכה אל על לשלוט. כתוצאה מכך נותרה פעילות הטיסות המקומיות פעילותן העיקרית והבסיס לקיומן של ארקיע וישראייר...".
 
ארקיע מציינת בעתירתה בזהירות המתבקשת, כי לא ברור בדיוק מה ו/או מי הביא למהפך דרמטי שכזה, של 180 מעלות, בתוך ימים ספורים בעמדת הגוף האמור להיות יועצו המקצועי האובייקטיבי של שר התחבורה, שעמדתו הבסיסית (כמו של כל שרי התחבורה וקודמיו לדורותיהם) תמכה בעמדת ארקיע דווקא.
 
אל על: ניסיונות הכפשה מצד ארקיע
 
מחברת אל על נמסר בתגובה לעתירת ארקיע כי היא מתייחסת בביטול לניסיונות ההכפשה של ארקיע. לטענת אל על "הדיון צריך להתקיים בין החברות למשרד התחבורה ולהתמקד בשאלה מה טוב לתיירות באילת, מה טוב לצרכן הישראלי, מה ישפר את רמת המחירים והשירות ומה יביא יותר תיירים לאילת".