ארגון המכס העולמי WCO נתן חסותו ליוזמת e-freight של יאט"א

על פי ההבנות בין שני הגופים יוחלפו עד סוף שנת 2010 20 מסמכי נייר במסרים אלקטרוניים המהווים כ-64% מהיקף הניירת המועברת למכס. יניב סורני מיאט"א ישראל: תחילת הטמעת היוזמה בישראל בסוף שנת 2010


00:00 ,28.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי ההבנות בין שני הגופים יוחלפו עד סוף שנת 2010 20 מסמכי נייר במסרים אלקטרוניים המהווים כ-64% מהיקף הניירת המועברת למכס. יניב סורני מיאט"א ישראל: תחילת הטמעת היוזמה בישראל בסוף שנת 2010
 
ארגון המכס העולמי World Customs Organisation העניק לאחרונה את חסותו על יוזמת ה - e-freight של ארגון התעופה הבינלאומי. משמעות הענקת החסות הינה עידוד חברי הארגון, הנהלות המכס בכל המדינות החברות בארגון, לאמץ את היוזמה ולהטמיעה במערכות המכס הלאומיות.
 
בהודעה אותה פרסם ארגון המכס העולמי הודגש כי מערכות המכס הקיימות דורשות, לעיתים, הצגה של כ-30 סוגים שונים של מסמכים הגורמים לעיכובים ולעלויות כבדות למערכים הלוגיסטיים העולמיים.
 
יוזמת ה-e-freight מבוססת על מעבר לסחר ללא ניירת, על בסיס מסרים אשר אומצו על ידי ארגון המכס העולמי וארגון התעופה העולמי והמוכרים כ-UN/CEFACT standards.
 
בהודעה צוין עוד כי על פי ההבנות בין שני הגופים יוחלפו, עד סוף שנת 2009, 16 מסמכים מכסיים במסרים אלקטרוניים ועד סוף 2010, 20 מסמכים מכסיים יועברו במסרים אלקטרוניים. הכוונה המשותפת של שני הגופים היא להביא למצב שבו עד סוף 2010, 64% מהיקף הניירת המועברת למכס תתבסס על מסרים אלקטרוניים אשר יחליפו את הניירת הנדרשת כיום להצגה בתהליכי המכס.
 
יוזמת e-freight מתיימרת לחסוך למערכים הלוגיסטיים המעורבים בהליכי התובלה האווירית 4.9 מיליארד דולר בשנה באמצעות התייעלות של 24 שעות בממוצע בזמן הטיפול המטענים, חיסכון במלאי עבור המשלחים, וכן חיסכון עלויות בעיבוד הנתונים באמצעות מסרים ללא נייר עבור המשלחים, הלקוחות וחברות התעופה.
 
יניב סורני, מנהל קרגו מארגון יאט"א בישראל מסר כי "הודעת ארגון המכס העולמי אינה מקרית. חברי המכס העולמי לוקחים חלק בפרויקט באותן 19 מדינות וב-50 שדות תעופה בעולם בהן הפרויקט כבר מיושם. פרויקט e freight בישראל נמצא בימים אלה בשלב האפיון אשר צפוי להסתיים בתחילת שנת 2010 ולתחילת ההטמעה בסוף שנת 2010".
 
סורני הוסיף כי "מאחר ולהטמעת פרויקט e freight יש השפעה על כל שרשרת האספקה וההובלה של מטענים בדרך האוויר הוקמה קבוצת עבודה בשיתוף המכס הישראלי, חברות תעופה, משלחים וארגון המשלחים אשר פועלים לתיאום בין כל הגורמים בתעשייה לפיתוח 'תוכנית שיפור מסרים' וליצירת עקרונות וסטנדרטים מוסכמים לתפעול בסביבה של סחר ללא נייר".