אמנת מונטריאול בנושא הגבלת אחריות של מוביל אווירי תיכנס לתוקפה ביום 4.11.03

ביום 4 נובמבר 2003 תיכנס לתוקפה האמנה לאיחוד כללים מסוימים להובלה בינלאומית באוויר שנחתמה במונטריאול ביום 28 מאי 1999. האמנה תיכנס לתוקפה לאחר שחלפו 60 ימים מהמועד בו לפחות 30 מדינות אישררו את האמנה


00:00 ,02.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
ביום 4 נובמבר 2003 תיכנס לתוקפה האמנה לאיחוד כללים מסוימים להובלה בינלאומית באוויר שנחתמה במונטריאול ביום 28 מאי 1999. האמנה תיכנס לתוקפה לאחר שחלפו 60 ימים מהמועד בו לפחות 30 מדינות אישררו את האמנה.
 
מדינת ישראל טרם חתמה או אישררה את האמנה ולכן בהקשר של אחריות מוביל אווירי יחול המשטר הקודם של אמנת ורשה והנספחים לה לרבות פרוטוקול האג ופרוטוקול מונטריאול מספר 4.
 
31 המדינות אשר אישררו את האמנה הן : בחריין, ברבדוס, בליז, בוצאונה, קמרון, קנדה, קולומביה, קפריסין, צ'כיה, אסטוניה, יוון, יפן, ירדן, קניה, כווית, מקסיקו, נמיביה, ניו-זילנד, ניגריה, פנמה, פרגוואי, פרו, פורטוגל, רומניה, סלובקיה, סלובניה, סוריה, מקדוניה, איחוד האמירויות הערביות, טנזניה וארצות הברית.
 
האמנה באה להחליף את אמנה ורשה משנת 1929 ונספחיה הרבים וליצור פלטפורמה אחידה לאחריות מוביל אווירי ביחס לנזק גוף, מטען, כבודה ואיחור.
 
החידושים העיקריים באמנה הינם :
 
  • גבולות אחריות מעודכנים.
 
  • יחידת מטבע של SDR  כבסיס לפיצוי . השימוש ביחידות SDR  ימנע את הויכוחים לעניין המרת הסכומים הנקובים בפרנק פואקרה למטבעות המקומיים של המדינות החברות לאמנה. רוב המדינות החברות בארגון ICAO הן חברות בקרן המטבע העולמית מה שהופך את יחידת המטבע הזו כיחידה מקובלת ושכיחה בקרב המדינות. 
 
  • בחינת גבולות האחריות של המויבלים האווירים מידי חמש שנים על מנת להפוך את משטר האחריות לכלי אמין ורלוונטי לאורך השנים.
 
  • חיוב המובילים בהצטיידות בביטוח הולם והדרישה מהם להוכיח זאת.
 
  • תביעות לנזק תושתנה על נזקים שהוכחו ( ללא פיצוי עונשי  ).
 
  • פישוט ומודרניזציה של הדוקומנטציה ביחס להובלת מטען באוויר, לרבות שטרי מטען אלקטרוניים.
 
  • אחריות המוביל האווירי גם על נזק למטען מחוץ לגבולות שדה התעופה לדוגמא : מחסן מכס.
 
  • במקרים בהם המוביל גרם לנזק לטובין במתכוון אין לפרוץ את מגבלת האחריות של המוביל .
 
  • הגנות חדשות למוביל האווירי במקרים בהם נגרם נזק לטובין  ( סעיף 18 לאמנה ).
 
 
להלן טבלה מסכמת של אחריות מוביל אווירי לאורך השנים ולאור כניסתה לתוקף של אמנת מונטריאול ביחס למדינות החברות:
 
איחור מטען
איחור נוסע
נזק למטען
כבודה בהשגחת נוסע
כבודה
הובלת נוסעים
 
אחריות המוביל מוגבלת למצוין באמנה ביחס לנוסעים, כבודה ומטען.
250 פרנק פואקרה לק"ג
5000 פרנק
פואקרה
250 פרנק פואקרה לק"ג
125,000
פרנק פואקרה
אמנת ורשה - 29
אחריות המוביל מוגבלת למצוין בפרוטוקול ביחס לנוסעים, כבודה ומטען.
250 פרנק פואקרה לק"ג
 
5000 פרנק
פואקרה
250 פרנק פואקרה לק"ג
 
250,000 פרנק
פואקרה
פרוטוקול האג - 56
- - -
- - -
- - -
- - -
- - -
75,000$
(58,000$ ללא הוצאות ואגרות משפט)
הסכם מונטריאול - 66
- - -
- - -
- - -
- - -
- - -
58,000$
הסכם מלטה - 74
- - -
62,500 פרנק פואקרה לנוסע
- - -
15,000 פרנק פואקרה - אין הבחנה בין שני סוגי הכבודה
 
1,500,000 פרנק  פואקרה        
פרוטוקול גואטמלה - 71
17SDR לק"ג
- - -
17SDR לק"ג
332SDR לנוסע
17SDR לק"ג
8300SDR
פרוטוקול מונטריאול 1 - 75
17SDR לק"ג
- - -
17SDR לק"ג
332SDR לנוסע
17SDR לק"ג
16,000    SDR
פרוטוקול מונטריאול 2 - 75
17SDR לק"ג
4150SDR לנוסע
17SDR לק"ג
1000 SDR
 
100,000 SDR
פרוטוקול מונטריאול 3 - 75
17SDR לק"ג
- - -
17SDR לק"ג
- - -
- - -
- - -
פרוטוקול מונטריאול 4 - 75
- - -
- - -
- - -
- - -
- - -
אחריות לא  מוגבלת. 100,000 SDR ראשוניים באחריות מוחלטת.
הסכם יאט"א - 97
17SDR לק"ג
4150SDR לנוסע
17SDR לק"ג
1000 SDR
 
אחריות לא  מוגבלת. 100,000 SDR ראשוניים באחריות מוחלטת.
אמנת מונטריאול - 99
 
ידיעה זו נכתבה על ידי עו"ד אורן האן כשירות ואין לראות בה חוות דעת המחייבת את הכותב או את המפרסם.