אל על: תביעת ישראייר ביחס לקו לניו-יורק קנטרנית ומופרכת

אמיר שרף, היועץ המשפטי ומזכיר חברת אל על, הודיע כי אל על הגישה אתמול (יום א') כתב הגנה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, במענה לכתב התביעה שהגישה ישראייר נגד אל על בגין קביעת מחירים טורפניים, כביכול, בקו לניו יורק בקיץ החולף


00:00 ,10.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

"מי שרוצה להתמודד בשוק תחרותי, עליו לפנות לכיסו של הצרכן ולא לבית המשפט", ציין דובר אל על .
 
אמיר שרף, היועץ המשפטי ומזכיר חברת אל על, הודיע כי אל על הגישה אתמול (יום א') כתב הגנה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, במענה לכתב התביעה שהגישה ישראייר נגד אל על בגין קביעת מחירים טורפניים, כביכול, בקו לניו יורק בקיץ החולף.
אל על מיוצגת בהליך בידי ד"ר דוד תדמור, ועמו עורכי הדין גבע חביב וטל ארד. מנחם פרלמן, לשעבר הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים העסקיים והיום שותף בכיר במשרד סוארי, מסייע לאל על בניתוח הכלכלי.
 
ישראייר טענה בתביעה שהגישה, כי המחירים הנמוכים של אל על לצרכן הסבו לה לנזק כספי, ואף גרמו לכך שישראייר נאלצה להפסיק את פעילותה בקו לניו יורק במועד מוקדם מהמתוכנן.
"מכתב ההגנה מסתבר כי תביעתה של ישראייר חסרת שחר לחלוטין", אמר שרף. כך למשל, ציין, ישראייר לא הפסיקה לטוס לניו-יורק בגלל אל על. "בניגוד לטענת ישראייר כאילו נאלצה להפסיק את טיסותיה בסוף הקיץ בגלל פעילות אל על, מסתבר כי ישראייר תכננה מלכתחילה לטוס את מספר החודשים המצומצם שטסה: ישראייר חכרה מטוס לתקופת פעילות של מספר חודשים בודדים וקיבלה אישור מהרשויות להפעלת הטיסה לניו-יורק לתקופה מוגבלת זו בלבד. גם מנכ"ל ישראייר עצמה ציינה זאת במפורש במספר התבטאויות שלה בתקשורת".
 
שרף ציין בנוסף כי ישראייר לא הפסידה כסף בגלל אל על . לדבריו, בניגוד לטענת ישראייר כאילו הפסידה כסף, התבטאה מנכ"ל ישראייר לא פעם כי הטיסות היו הצלחה עבור ישראייר. "אם הפסידה ישראייר כסף, היה הדבר פועל יוצא של כשלונה שלה, ולא של מדיניות המחירים של אל על".
 
הוא ציין כי אל על אינה מוכרת במחירים טורפניים. לדבריו, מחירי אל על אמנם היו זולים, אולם הם לא היו נמוכים יותר בשנת 2004, בה טסה ישראייר לניו יורק, מאשר רמתם בשנים 2002 ו-2003. "עם ישראייר או בלעדיה, מדיניות המחירים של אל על אינה משתנה. המחיר ה"טורפני" כביכול של אל על, אותו מביאה ישראייר כ"ראיה" בתביעה (מחיר של 350 דולר לניו יורק), כלל לא היה מחיר של אל על, אלא של סוכן נסיעות אשר מכר כרטיסים בהפסד לאחר שנתקע עם מלאי כרטיסים לא מכור שתוקפו עמד לפוג".
 
"לא רק שאל על לא הפריעה לפעילות ישראייר, היא אף סייעה לה רבות", אמר והוסיף כי אל על דווקא סייעה לישראייר פעם אחר פעם במאמציה להפעיל את טיסות השכר שלה בקו לניו-יורק: סיפקה לישראייר חלקי חילוף, מזון כשר, שירותי קרקע וסיוע אחר. "אל על סייעה באופן מיוחד ומעבר לנדרש לישראייר בהיותה חברה ישראלית בפעילות טיסות הקיץ לניו-יורק, בין היתר בחילוץ מטוס תקוע של ישראייר ערב טיסת הבכורה של ישראייר לניו-יורק, בהטסת נוסעים ש"נתקעו" בישראל ובארה"ב עקב קשיים ותקלות בתיפעול האופרציה ע"י ישראייר ועוד".
 
הוא ציין כי הקו לניו-יורק הוא קו תחרותי מאוד וכי ישראייר אינה מהווה גורם משמעותי בתחרות זו. שכן, אל על מצויה בתחרות יום יומית קשה בקו לניו יורק, ותחרות זו אינה נובעת מישראייר ואינה תלויה בה. "אל על מתחרה בפעילותה בכ- 40 חברות תעופה סדירות ובכ- 50 חברות שכר. התחרות האמיתית בקו לניו-יורק היא מול חברת קונטיננטל האמריקאית שהכפילה את מספר טיסותיה לשתי טיסות יומיות לניו-יורק ומול חברות אירופאיות סדירות המציעות מגוון טיסות לניו-יורק דרך יעדי ביניים באירופה במחירי היצף כלכלי. מתחרותיה העיקריות של אל על גדולות ממנה עשרות מונים (קונטיננטל, לופטהנזה, בריטייש, אליטליה וסוויס), והן נהנות מיתרונות לגודל ומיתרון בהפעלת טיסות המשך ("חופש ששי") שאינו אפשרי לאל על לאור נחיתותה המובנית בשל המצב הגיאופוליטי הנוכחי".
 
אמיר שרף הוסיף ואמר כי "תביעת ישראייר מופרכת וחסרת בסיס. קשה למצוא סיבה להגשת התביעה, זולת ניסיון לפגוע בתדמיתה החיובית והאהודה של חברת אל על ולגרום לה להעלות מחירים. אל על תוסיף לקיים מדיניות של מחירים זולים לצרכן, למרות ניסיונותיה של ישראייר , ותתחרה בעוז על לבו של הנוסע לישראל וממנה.
על מי שרוצה להתמודד בשוק תחרותי, לפנות לכיסו של הצרכן ולא לבית המשפט", ציין שרף.
 
חברת אל על ביקשה לדחות התביעה וכן ביקשה הוצאות בית משפט.