אל על: הפסד של 76 מיליון דולר בשנת 2009

זאת לעומת הפסד של כ-42 מיליון דולר בשנת 2008. החברה הפסידה ברבעון האחרון של השנה 29 מיליון דולר. בשנת 2009 הובילה החברה כ-41 אלף טון מטען במטוסי המטען שלה ובסך הכל הובילה כ-87.3 אלף טון מטען


00:00 ,28.03.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת לעומת הפסד של כ-42 מיליון דולר בשנת 2008. החברה הפסידה ברבעון האחרון של השנה 29 מיליון דולר. בשנת 2009 הובילה החברה כ-41 אלף טון מטען במטוסי המטען שלה ובסך הכל הובילה כ-87.3 אלף טון מטען
 
חברת אל על פרסמה היום את הדוחות הכספיים של החברה לשנת 2009 מהם עולה כי הכנסות הקבוצה בשנת 2009 הסתכמו לסך כ-1.656 מיליארד דולר, ירידה של 21% ביחס לשנת 2008. הרווח הגולמי הסתכם לכ-211.6 מיליון דולר ביחס לכ-320 מיליון דולר בשנה הקודמת, ירידה של 33.9%. בשנת 2009 רשמה החברה הפסד נקי של כ-76.3 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-41.9 מיליון דולר בשנת 2008.
 
את הרבעון הרביעי סיימה אל על בהפסד של 29 מיליון דולר כמעט פי 3 לעומת ההפסד ברבעון המקביל בשנת 2008. הכנסות החברה ירדו ברבעון הרביעי ב-11% ועמדו על 413 מיליון דולר.
 
מהחברה נמסר כי שנת 2009 הושפעה מהמשבר הכלכלי העולמי שראשיתו בשנת 2008 ואשר גרם בין היתר, לקיטון בתנועת הנוסעים והמטענים בדרך האוויר, לעודף היצע מושבים ונפח מטען, אשר ביחד עם הירידה במחירי הדס"ל ממחירי השיא בקיץ 2008 והירידה המשמעותית בתנועה העסקית, הקטין את התשואה לנוסע ולטון מטען וגרם להפסדים ניכרים לחברות תעופה בעולם.
 
אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על הנכנס, ציין עם פרסום הדו"חות כי "עם כניסתי לתפקיד, לפני כשלושה חודשים, ערכנו ניתוח מעמיק יחד עם חברת ייעוץ מקצועית בינ"ל המתמחה בתחום התעופה. נקטנו מספר צעדים מיידיים ואנו בעיצומם של שינויים ופעולות בהקשרי מסחר, ניהול סיכונים, איכות ושירות, מתוך כוונה לפתח מקורות הכנסה, שותפויות חדשות ומיצוי יכולות בתחומי נוסעים, מטענים ותיירות בכלל.
 
בכוונתנו, במקביל לגיבוש תכנית רב שנתית, לעצור את המגמה ולהפוך את שנת 2010 לשנת מפנה, תוך צמצום הוצאות, התנהלות מסחרית נכונה, הגעה לשווקים חדשים ופיתוח מנועי צמיחה. בהסתכלות קדימה, תוך הבנה והכרה בעוצמות החברה וכלל אנשיה, אני מאמין כי ניתן לשנות את המגמה השנת 2010, להצעיד את החברה קדימה ולחזק את מעמדה המוביל של אל על".
 
סך הכל הטיסה אל על בשנת 2009 בטיסות סדירות ושכר 3.8 מיליון קטעי נוסע בדומה לשנת 2008 תוך שהיא שומרת על אחוז תפוסה גבוה של כ-81% וחלק שוק של 37.5% לעומת 35.7% בשנת 2008. בשנת 2009 הובילה החברה 87.3 אלפי טון מטענים, ונתח השוק שלה מסתכם ב-33% בדומה לשנת 2008 (32.9%).
 
מהחברה נמסר עוד כי בשנת 2009 קלטה החברה שלושה מטוסי בואינג 737-800 חדשים שנרכשו בהשקעה כוללת של כ-146.3 מיליון דולר, ואף חתמה על מזכר הבנות לחכירת מטוס מטען מדגם בואינג 747-400, שנת ייצור 1994, עם חברה אירית להחכרת מטוסים במסגרתו תחכור החברה את המטוס לתקופה של 24 חודשים, עם אופציה לחברה להארכת תקופת החכירה לתקופה נוספת של עד 36 חודשים
 
מנתוני הדוח עולה כי בנתיבי הסחר בין ישראל ואירופה שינעה אל על במהלך 2009 34,796 טון מטען, בנתיבי הסחר בין ישראל וארה"ב שינעה אל על כ-6,202 טון מטען כך שתנועת המטענים הכוללת שביצעה החברה במטוסי המטען שלה הגיעה בשנת 2009 לסך של 40,998 טון מטען.
 
מחברת אל על נמסר עוד כי על אף המשבר הכלכלי הקשה והמצב הגיאופוליטי באזור, ממשיכה אל על בפעילות מסחרית ותפעולית נמרצת, לפיה, בשנת 2009 הושלם שדרוג מחלקות היוקרה בכל ציי המטוסים ארוכי הטווח, פותחה מערכת למכירת מוצרי דיוטי פרי באינטרנט, נחתמו הסכמי קוד משותף עם שתי חברות תעופה אירופאיות וחברת תעופה מסין, החברה הגדילה את מכירותיה בצינורות השיווק הישירים, המוקד הטלפוני והאינטרנט, בכ-37% לעומת שנת 2008. בחודש מאי 2009 חנכה החברה לראשונה קו טיסות ישיר לדרום אמריקה, לסאו פאולו בברזיל, וכן החלה להפעיל קו נוסף לנמל התעופה לוטון הסמוך ללונדון ונערכת בימים אלה לפתיחת הקו לאילת.
 
כזכור, בסוף שנת 2009 סיים מר חיים רומנו את תפקידו כמנכ"ל החברה לאחר תקופה של כחמש שנים בהן
כיהן בתפקיד. החל מינואר 2010 מונה לתפקיד מנכ"ל החברה מר אליעזר שקדי.